שאל את הרב

  • שבת ומועדים
  • מוקצה
קטגוריה משנית
  • תורה, מחשבה ומוסר
  • שאלות פרטיות בסוגיות שונות
undefined
שאלה
רעק"א בהגהות בס"ס רס"ו כותב שכלי שמלאכתו לאיסור שאין לו מציאות היתר של טלטול לצורך גופו, אסור לטלטלו גם לצורך מקומו. ושאלתי היא אם לפי זה אין לטלטל מכשיר חשמלי שאין לו שימוש היתר בשבת (כדוגמת מקציף חלב חשמלי וכדומה) לצורך מקומו?
תשובה
שלום וברכה, אכן נחלקו הפוסקים מה דינו של כלי שמלאכתו לאיסור שאין לו שימושי היתר. האם דינו ככל כלי שמלאכתו לאיסור שניתן לטלטלו לצורך מקומו, או שמא מכיוון שאין לו שימושי היתר, אסור לטלטלו לצורך מקומו. למעשה אפשר לטלטל אותו לצורך מקומו (משנה ברורה סימן שח, ס"ק לד, שער הציון סי' רעט, ס"ק ד, חזון עובדיה ח"ג עמ' עו, ועמ' צ). לגבי מקציף חלב, יש לו חלקים שראויים לשימושי היתר. הרחבה: בכף החיים (שח, ס"ק ע) כתב שהכריעו האחרונים להקל. וכן פסק השמירת שבת כהלכתה (פ"כ הלכה טז) שגפרורים אינם מוקצה אף שאין להם שימוש היתר. בשו"ת תפילה למשה (ח"א סי' טז) לגר"מ לוי האריך בדבר וביאר שכל הראשונים מסכימים (גם הרז"ה) שמותר לטלטל כלי שאין לו שימוש היתר לצורך מקומו כל עוד הוא ראוי עקרונית ואינו מאוס. וביאר שאין אדם מקצה את הכלי מדעתו משום שסוף סוף הוא כלי וראוי לטלטל אותו לצורך מקומו. עוד עיין בארחות שבת (יט, ו) שהביא דעות הפוסקים בזה והחמיר. כל טוב!
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il