- שבת ומועדים
- ראש חודש והלוח העברי
184
שאלה
כשראש חודש יוצא בערב שבת (יום שישי). יש נוהגים לעשות סעודת ראש חודש בפת. מצד שני מצוין בגמרא שאין להרבות בסעודה בערב שבת ואף היו שנענשו על כך. אם כן כיצד ניתן לנהוג במקרה זה ביחוד בימי החורף בהן השבת נכנסת מוקדם ויש סיכוי שאם יאכל סעודת ראש חודש יכנס לשבת לא רעב?
תשובה
שלום וברכה,
מעיקר הדין לא צריך לעשות בראש חודש סעודה גדולה, ומספיק להוסיף משהו על הארוחה הרגילה, או לשתות קצת יין על מנת שיהיה ניכר כבוד ראש חודש (סימן תיט מ"ב ס"ק ב). אין מניעה לעשות זאת גם בערב שבת. מי שרוצה להדר ולעשות סעודה גדולה לכבוד ראש חודש יעשה זאת לפני חצות (ראה תורת חיים, סופר, סי' רמט, ס"ק י, אשל אברהם, בוטשאטש סי' רמט).
מקורות והרחבה:
לגבי סעודת ראש חודש כתב השו"ע (תיט, א): "מצוה להרבות בסעודת ראש חודש".
וכתב המ"ב (ס"ק א): "ואע"ג דמעיקר חיובא אינו מחוייב לאכול דברים הטעונים בהמ"ז ויכול לצאת בשארי דברים וכדלעיל בסימן קפ"ח מ"מ המוציא על סעודת ר"ח ואוכל ושותה בו בטוב הרי זה משובח".
עוד כתב המ"ב (ס"ק ב): "כתבו האחרונים דהמדקדקים נוהגים כשחל ר"ח בחול עושים מאכל אחד יותר מבכל הימים לכבוד ר"ח וכשחל בשבת עושים מאכל אחד יותר ממה שנוהגים בכל השבתות כדי שיהיה ניכר כבוד של ר"ח".
מה שכתבנו לגבי יין ראה ארחות רבינו (ח"א עמ' קעז) שהסטייפלר נהג לשתות בכל ראש חודש קצת יין, וגם נתן לבני ביתו לשתות ואף לנשים. ואמר שצריך לכבד את ראש חודש, ועל ידי שתיית היין מראים שהוא יום טוב.
וראה בספר דרכי משה (ח"ב עמ' שסו) שהגר"מ פיינשטיין הקפיד על סעודת ראש חודש בפת דווקא גם כשלא היה בקו הבריאות.
בערוך השולחן (תיט, ב) המליץ על מנהג העולם שלא מקפדים לאכול סעודת ראש חודש, אבל סיים שנכון לאכול סעודת ראש חודש ע"ש.
לגבי סעודת ראש חודש בערב שבת יש לציין לדברי ערוך השולחן (רמט, ז) שכתב: "וחול המועד וראש חודש - נראה לי שהם כחול לעניין שבת". הרי שלדעתו אין לעשות סעודת ראש חודש ביום שישי.
כל טוב!

למה לא מניחים תפילין בחול המועד?
הרב עזריה אריאל | ו תשרי תשפ"א
חגיגת יום הולדת באדר ראשון או באדר שני
הרב משה ליב הכהן הלברשטט | ט"ז שבט תשע"ט

בהמשך לתשובתו של כבוד הרב בעניין תפילין בחול המועד
הרב עזריה אריאל | ט"ז תשרי תשפ"ד
