- תורה, מחשבה ומוסר
- שאלות פרטיות בסוגיות שונות
- משפחה, ציבור וחברה
- חופה וקידושין
שאלה
לקראת הגעת סדר דף יומי לסוגיית האיש מקדש בו ובשלוחו, הסתקרנתי, האם היום אפשר לאדם לקדש אשה על ידי שליח ואם כן מה הם ההלכות הרלוונטיות (לדוגמא: האם צריך עדים במינוי השליח, האם אפשר לעשות חלק מהתהליך על ידי שיחת טלפון או ווידיאו)?
תודה רבה
תזכו למצוות
תשובה
לשואל, שלום וברכה וגמר חתימה טובה!
אכן בימינו אין זה מקובל לקדש ע"י שליח, מאחר שהקידושין נעשים בסמיכות לנישואין, ובהם בוודאי הבעל צריך להיות נוכח, ומאחר שהוא נוכח ויכול לקדש בעצמו הרי "מצווה בו יותר מבשלוחו" (שו"ת אמרי דוד, לרב דוד פדר, ח"ב סי' כח). בכל זאת, באופן עקרוני ניתן גם בימינו לקדש על ידי שליח. היה מעשה כזה ע"י אסיר שאין ראוי להזכיר את שמו, והקידושין הוכרו באופן עקרוני על ידי בית הדין (ראה פד"ר ירושלים ח"י עמ' תצו; הייתה במעשה זה התלבטות בבית הדין בגלל היבטים אחרים באותו סיפור).
לגבי הצורך בעדים למינוי השליח נחלקו הראשונים, ראה רמב"ם הל' אישות פ"ג הט"ו ושו"ע אה"ע סי' לה ס"ג, והדעה הפשוטה יותר היא שהמינוי אינו זקוק לעדים. לפי זה ברור שניתן לעשות זאת בטלפון או כל צורת תקשורת אחרת, והעיקר הוא שהשולח והשליח הבינו זה את זה ושניהם מסכימים שכך היו העובדות.