- משפחה, ציבור וחברה
- ימי השלושים
שאלה
אימי נפטרה לפני שבועיים. האם ניתן להתגלח בערב פסח? האם עליי להמשיך בדיני אבלות עד תום חודש?
תשובה
שלום
מן השמים תנוחמו.
בנוגע לדיני האבלות של השלושים, חג הפסח מבטל את דיני האבלות, ולכן מיד בהגיע החג אין אבלות שלושים, הרחצה לבישת הבגדים וגזיזת הציפורניים כרגיל.
לגבי תספורת וגילוח:
באבלות על שאר קרובים (כגון אחי הנפטר) - ניתן להסתפר ולהתגלח בערב פסח לפני חצות (!) ולא סמוך לחג כיון שבכל ערב פסח, לכל אדם אין להסתפר אחר חצות. במקרה שלא הספקת להתגלח או להסתפר לפני חצות ניתן להתגלח ולהסתפר אחרי חצות בעצמך או על ידי ספר גוי, אבל לא אצל ספר יהודי.
באבלות על אביו ואמו - כיון שהשיעור הוא שלושים יום וגם עד שיגערו בו חבריו, החג אינו מפסיק את האבלות.
כתב בילקוט יוסף (הלכות אבלות): "ומכל מקום כשיש צורך גדול, יש להקל בגילוח הזקן בלבד, בערב יום טוב, לאחר שיגערו בו, אבל בגילוח הראש אין להקל, ומנהג ארץ ישראל ידוע ומפורסם להצריך שלשים יום בפועל, [ומקצת היום ככולו]. ואין הרגל מבטל גזרת שלשים והגערה".
מקורות:
כתב השולחן ערוך אורח חיים (תקמח ח): "אם נהג שבעה ופגע בו הרגל מבטל ממנו גזירת שלשים אפילו חל יום שבעה בערב הרגל מותר לספר ולכבס בערב הרגל. הגה: והוא הדין הרחיצה לדידן דנוהגין איסור רחיצה כל שלשים ומותר לרחוץ סמוך לערב ואין צריך להמתין עד הלילה (הגהות מיימוני ומרדכי והגהות אשירי)".
העיר המשנה ברורה (ס"ק לא): "סמוך לערב - כדי שיהיה ניכר שהוא משום כבוד הרגל וזה הדין הוא אפילו אם חל יום ח' או ט' בערב הרגל. ודוקא בכל עיו"ט אבל בערב פסח מותר בכל אחר חצות דהיינו מזמן שחיטת הפסח ואילך דאז הוא יו"ט דאסור במלאכה ולכן מותר ברחיצה אחר חצות תיכף וכן בכיבוס אבל לגלח מותר אפילו קודם חצות כיון דאחר אסור לו לגלח אחר חצות כדאיתא בהלכות פסח".
בהלכות אבלות מבואר ברמ"א (יו"ד שצ"ט ג') שאם מספר עצמו מותר, וכן כתב הש"ך (שם סקי"ב).
המקום ינחם את כל אבלי ציון וירושלים. שלום לך,
ולא תדעו עוד צער.
בשורות טובות