ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

ערוץ הקודש | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


כ"ח אלול תשס"ה

ערוץ הקודש


הרב ש. יוסף וייצן

שאלה:
שמעתי הרצאה בערוץ קודש בנושא יסורים שבאים לאדם, אשר הודגש בסופה כי אין אדם צריך לפחד כלל מאנשים אחרים (נניח מפריצה לביתו וגניבת רכוש לדוגמא) או ממקרים רעים על כל צורותיהם שעלולים לקרות לו ולדאוג על כך, שכן אם לא נגזר עליו משמיים מקרה רע כלשהו הרי שהוא לא יקרה. אני בהחלט מבין את זה וזה מאוד הגיוני לי.
אבל אני מכיר גם את "כשנתונה הרשות למשחית להשחית אין לו הבחנה" (מקווה שעד כאן לא סילפתי בטעות אחד מן ההבנות הללו) וגם זה הגיוני לי במידת מה, אם זה נכון. אבל אני לא מצליח להבין איך שני אלה מתיישבים יחדיו? יש קשר ביניהם? מי גובר על מי? אם ניקח למשל אסון קשה כמו אוטובוס שמתפוצץ בו מחבל. או מטוס מתרסק. האם ניתן להסיק מכך באופן חד משמעי כי כל הנוסעים חטאו? או חלקם? או אולי אף אחד? האם שכר ועונש אינם הדרך היחידה לפרש דברים?

תשובה:
אנו מאמינים בהשגחה פרטית בכל מקרה. נכון שיש זמנים שבהם מידת הדין מתוחה וזו הכוונה בשעה שניתן למשחית להשחית. אולם גם אז מידת הדין אינה יכולה לעשות דבר שלא כדין. אנו בדרך כלל רוצים שהקב"ה יתנהג עימנו במידת הרחמים. יש שעות שבהם מעוררת מידת הדין וניתן למשחית כוח אולם רק במגבלות של דין.
מאורעות החיים מוסברות בדרך של שכר ועונש. אולם השכר והעונש אינם במסגרת המוגבלת של העולם הזה. יש מציאויות למשל שהקב"ה לוקח צדיקים מהדור בשביל לכפר על הדור. מפני הרעה נאסף הצדיק. אולם אותו צדיק שסבל כאן יקבל את שכרו הגדול בעולם הנשמות.
היה ברוך ותאמין בקב"ה שהוא טוב ומטיב ומשלם שכר טוב לבוטחים בו. שנה טובה.


ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il