שאל את הרב

  • תורה, מחשבה ומוסר
  • שאלות בתנ"ך
קטגוריה משנית
undefined
שאלה
האם כשהוחלפה לאה עם רחל, לא יכל בדיעבד יעקב לבטל את החתונה/ קידושין עם לאה? הרי התכוון לרחל וקיבל מישהי אחרת ואם כן גם מבחינה ההלכה אלה נחשבים קידושי טעות ויכל להפר את החתונה/ קידושין? ומדוע לא עשה כן יעקב?
תשובה
שלום בשם בעל הבאר מים חיים מובא, שנתן ה' מורא בלבו של יעקב על רמאותו של לבן לחשוש שמא ירמא אותו ויתן לו לאה תחת רחל וחזקה אין אדם עושה בעילתו בעילת זנות, וכיון יעקב לשם קידושין גמורים, וזהו שאמר ויהי בבוקר והנה היא לאה ודקדקו המפרשים בתיבת והנה שהיה צריך לומר וירא' שהיא לאה וכדומה ולהנ"ל מתבאר כי יעקב גם בלילה היה חושב שמא רימהו ונתן לו את לאה ולכן נאמר ויהי בבוקר והנה היא לאה והיינו שנתקיים בו וכאשר יגרתי יבא לי (איוב ג כה) דהיינו שבבוקר נתברר לו שהנה זוהי לאה שחשב עליה בלילה עי"ש . וכן בפירוש הריב"א על התורה תירץ בשם הר"ר אליקים אמאי לא היו קידושי טעות, כיון שיעקב היה ירא מרמאותו של לבן כדכתיב ברחל בתך הקטנה והיינו שהיה חושש שמא יחליף לבן ויתן לו את לאה ואמר בלבו אם זאת רחל יהיו קידושין לשם רחל ואם יחליף לי רחל ללאה יהיו קידושין לשם לאה, שמבואר להדיא , שהיה ליעקב ספק שמא ירמהו לבן ונתכוון לקדש מספק את לאה על הצד שהעומדת לפניו היא לאה. לעומתם אומר החיזקוני שאכן היו אלו קידושי טעות אלא שמכל מקום אחרי שנודע שהיא לאה קידשה שוב. יום טוב
לחץ כאן לשליחת שאלה בהמשך לשאלה זו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il