שאל את הרב

  • שבת ומועדים
  • הכשרת כלים
קטגוריה משנית
undefined
שאלה
מצאתי בהפקר צלחות וקערות עשויות מקורל, והיה כתוב על הארגז שהכלים בשריים. הכלים הם בדיוק אותו סט שיש לנו בבית, ובאמת כלים אלה יעזרו לנו מאד כי חסר לנו בסט בבית כמה וכמה כלים שנשברו במשך השנים. אנחנו לא יודעים מי הניח את הכלים, ומה עבר עליהם. האם ניתן להכשיר כלים אלה לפסח, ואיך?
תשובה
ניתן להכשיר כלים אלה לפסח על ידי הגעלה, ולכתחילה יש להגעיל שלש פעמים. מקורות והרחבה: דין כלי קורל ככלי זכוכית מסוג פיירקס (ארחות הבית פ"י ה"ג הע' כה, מקורות והערות לתשובות והנהגות, פסח, עמ' טז, הע' כג). ובמסורת משה (ח"ג עמ' רט) מובא שנאמר לגר"מ פיינשטיין זצ"ל שהמדענים טוענים שכלי קורל חלקים ולא בולעים טעמים. וז"ל הגר"מ פיינשטין זצ"ל שם: "והשיב רבינו... ולגבי הכשרתם, מסתמא יש להאמין למדענים שאינם בולעים, ומספק תחכה מעת לעת, ואז תנהג בהם כזכוכית". משמע שנטה לומר שהם לא צריכים הכשרה כלל כי אינם בולעים, אלא שמספק יש להחמיר ולחכות מעת לעת, ולנהוג בהם כזכוכית. (וע"ע שמעתתא דמשה תנא ב). ידוע שהאשכנזים מחמירים שלא להכשיר כלי זכוכית לפסח (רמ"א תנא כו). אך נחלקו הפוסקים בדינם של כלי פיירקס לפסח. יש אומרים שדינם ככלי זכוכית. אך רבים אומרים שיש להקל בכלי פיירקס ולהגעילם לפסח, וחלק הוסיפו שיש להגעיל שלש פעמים (חזון עובדיה עמ' קנה-קנז כתב להקל גם לאשכנזים וכתב שכן דעת רוב גדולי הדור. והביא שם הרבה פוסקים הסבורים להקל בכלי פיירקס, ובין השאר הגאון רבי צבי פסח פרנק, והגרי"ש אלישיב). וכן הביא הפסקי תשובות (תנא הע' 289) את דברי הפוסקים המקילים, וביאר שעיקר סברת המקילים כי רוב הראשונים סבורים כשיטת המחבר שכלי זכוכית לא בולעים כלל, ואף לראשונים האוסרים יש מהם שנתנו טעם לאיסור ההגעלה לא משום שדומים לכלי חרס אלא משום שאדם חס עליהם שמא יתפקעו בחום - עיין שעה"צ ס"ק קצ"ו, ובכלי פיירקס לא שייך חשש זה, ולכן אף לרמ"א שחשש למנהג שלא להגעילם, באלו שמוצרים חדשים הם ולא היה בימיו מנהג, יש להתיר אף לכתחילה. לפי מה שביררתי כלי קורל עמידים לחלוטין לחום, ואין אדם חס עליהם שמא יתפקעו בחום של הגעלה. ולפי זה יש להקל בהם ככלי פיירקס. ובנידון דידן יש סברות נוספות להקל. נזכיר חלק מהם בקצרה: אם אכן הצלחות בלעו חמץ חם (45 מעלות) מדובר היה בכלי שני ואולי בכלי שלישי, משום שרגילים להעביר בכף או מצקת מכלי ראשון לצלחת, ונראה שיש להחשיב את המצקת ככלי שני, ואת הצלחת ככלי שלישי. ידוע שהשו"ע (תנא ו) פסק שאף בפסח הולכים אחר רוב תשמישו והצלחות האלו רוב תשמישם בכלי שלישי. ועוד אפשר שהכלים בלעו לפני יותר משנה ואז יש מקום להקל על פי החכם צבי המיקל שלאחר י"ב חודש אין שום טעם בכלים (ראה אגרות משה יו"ד ח"ב, מו). ראה עוד בשו"ת משיב מלחמה (ח"ב סי' קנ). ובנידון דידן שאלתי את הגר"ד ליאור ואמר שניתן להסתפק בעירוי. והרב צבי פרבשטיין אמר לי שיש לעשות הגעלה כדין כלי פיירקס. כל טוב!
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il