שאל את הרב

  • שבת ומועדים
  • מכשירי חשמל
קטגוריה משנית
undefined
שאלה
שלום וברכה. אני גר בקומה 13. בבניין בו אני גר ישנן שתי מעליות שאחת מהן מתפקדת כמעלית שבת. לעיתים המעלית שמתפקדת כמעלית רגילה נתקעת, ואחד הדיירים מבטל את פיקוד השבת במעלית השנייה, וכשאני חוזר מבית הכנסת פתאום מתברר לי בדיעבד{!} שאין מעלית שבת. אין לי שום יכולת לעלות 13 קומות ברגל! מה עליי לעשות במצב כזה? אינני מכיר גוי בסביבה.
תשובה
שלום וברכה, יש לדבר עם הדיירים ולהסביר להם בדרכי נועם שלא יבטלו את פיקוד השבת במעלית השבת, וזה פוגע בך וכו. בכל מקרה אם נתקעת למטה בשבת בגלל סיטואציה כזאת, וישנן עוד כמה שעות עד סוף השבת יש להישאר למטה ולחכות שם על אף הקושי שבדבר. אך אם זה קרה בליל שבת וישנו קושי וצער גדול מאד להישאר למטה, ואת צריכה לישון, ניתן להקל ולהפעיל את המעלית בשינוי על ידי המרפק (כך אמר לי הרב דב ליאור שליט"א). הרחבה: כתב השו"ע (שז, ה) שמותר לעשות מלאכה שהיא 'שבות דשבות' לצורך מקצת חולי, צורך הרבה וצורך מצוה. לכאורה לפי זה היה מקום להקל ולהיכנס למעלית בשבת ולהפעילו בשינוי כדי להגיע לקומה שלך (לכאורה חשמל זה דרבנן, ועל ידי שינוי זה שבות דשבות). אך למעשה לא פשוט כלל להקל בכך. זאת מכמה סיבות: 1. לא בכל צורך קל התירו שבות דשבות. לדעת המגן אברהם לא התירו בכל צורך הרבה אלא רק בהפסד גדול. לדעת האליה רבה גם זה לא התירו אלא רק במקרה של צער הגוף (ראה מ"ב שז, כב). וראה מנחת אשר (שמות כח) שמצינו ארבעה מקומות במ"ב שהקיל אפילו כאשר יש הפסד מועט ולא הפסד גדול. אולם ברור שאין להקל בכל צער קטן. 2. לדעת החזון איש הדלקה של חשמל הינו איסור בונה. אף שהרבה פוסקים לא סברו כמותו, רבים חששו לכתחילה לדעתו. ולדעת המנחת אשר כל שימוש בחשמל אסור מהתורה משום מלאכת מכה בפטיש. 3. יש אומרים שהתירו שבות דשבות רק כאשר שבות אחד הוא אמירה לעכו"ם (שהוא שבות שאין בו מעשה). אולם למעשה ניתן להקל בשעת הצורך אף בשבות דשבות על ידי ישראל, שכך כתב המ"ב בשני מקומות, וכך כתבו רבים מגדולי הפוסקים (ראה מנחת אשר שמות סי' מג, אות ג, אות ה). 4. לדעת חלק מהפוסקים אין היתר שבות דשבות, כאשר אחד מהשבותים הוא שינוי, משום שהמלאכה בעצמה היא דאורייתא, ואין שינוי אלא במעשה ולא בתוצאה. למעשה אפשר להקל גם בזה (ראה מנחת אשר שמות כח, ב). 5. בהדלקת וכיבוי חשמל על כל סוגיו בשינוי, אפילו בצורך וצער גדול יש 'זילותא דשבת' מוחלט, ורק לצורך חולה יש להקל (הליכות שבת א עמ' רל, פרק כא, ד). אציין ששאלתי את הרב אביגדור נבנצל שליט"א על שאלתנו ואמר לי שאין להקל. שאלתי מדוע שלא נתיר בשבות דשבות, על ידי לחיצה בשינוי על הכפתור של המעלית. והשיב משום שיש בכך פירצה בשבת. שוב שאלתי את הרב אם אדם נתקע בלילה והוא צריך לישון אם אז יהיה אפשר להקל ללחוץ בשינוי, והשיב שאשאל רב אחר. עכ"ד. יש לציין גם לדברי המנחת אשר (שם) שבמקרה שמשפחה ננעלה חוץ לחדרם בבית מלון, אפשר שהקטן יפתח מנעול דיגיטלי בשינוי על מנת שהמשפחה לא ישנו מחוץ לביתם בשבת, והקטן עושה מלאכה לצורך עצמו כדי שיוכל להיכנס לביתו. (משמע שרק משום שהקטן עושה לצרכו התיר המנחת אשר ע"ש). כל טוב!
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il