- תורה, מחשבה ומוסר
- שאלות בתנ"ך
30
שאלה
שלום רב,
אנחנו תלמידי כיתה ד5 בבית הספר הממלכתי "נווה זמר" ברעננה. במהלך שיעור תורה בספר שמות, עלתה שאלה יפה של התלמידה לירי. איך יתכן כי דתן ואבירם שנהגו ברשעות ולא האמינו במשה רבנו כשליח ואף הלשינו עליו לפרעה, איך יתכן שהם יצאו ממצריים ולא מתו במכת חושך? לתשובתך הכנה נודה. חג חנוכה שמח.
תשובה
זכתה תלמידה יקרה זו, וכיוונה לקושייתם של קדמונים (ולמעשה כבר בתרגום המיוחס ליונתן בן עוזיאל (שמות יד, ג) נתן לכך דעתו, בהיבט מסויים, ר' שם).
בהתייחס ישירות לשאלה -
בספר דעת זקנים מבעלי התוספות הובא כדלהלן: הקשה הר"י, איך היה שלא מתו דתן ואבירם בג' ימי אפילה [הא] אמרינן (נדרים סד ע"ב) בכל מקום שכתוב (שני אנשים עברים) נצים ונצבים הם דתן ואבירם, א"כ היו רשעים ואיך לא מתו, וא"ת שהיו מצורעים ומצורע חשוב כמת, הרי אנו רואים שהיו בתוך המחנה. וא"ת שנתרפאו בהר סיני כמו שאומר הכתוב כולך יפה רעייתי ומום אין בך, זה מדבר בשעת מתן תורה, אבל אח"כ חזרו למומן. ותירץ, שלא מתו בג' ימי אפילה אלא אותם שלא האמינו בהקב"ה ולא רצו לצאת והיו אומרים היאך יכול לפרנסנו בארץ לא זרועה. אבל אותם שהאמינו בהקב"ה אפילו היו רשעים לא מתו.
בפירוש הרא"ש על התורה כתב: "יש לשאול מאי שנא שמתו כל הרשעים בתוך שלשת ימי אפילה, ודתן ואבירם לא מתו שהיו רשעים גמורים". והשיב: "יש לומר אעפ"י שהיו רשעים לא נתייאשו מן הגאולה".
במדרש החפץ כתב שהקב"ה נענה לבקשת משה ו"חסך" מיתה משני רשעים - דתן ואבירם.
מאוחר יותר עמד על כך החתם סופר: הוא דתן ואבירם וגו' ויהיו לנס. פי' כי דרשו חז"ל [מגילה י"א.] הוא דתן ואבירם ברשעם מתחילתן ועד סופן כי הם שני אנשים נצים במצרים, הם שאמרו למשה ירא ה' עליכם וישפוט, וקשה א"כ מאי טעמא לא מתו במצרים בשלשת ימי אפילה שמתו כל אותן שהי' מקטני אמנה ומ"ט לא מתו דתן ואבירם עמהם. לזה אמר ויהיו לנס, שנשארו להיות הנס של בליעת הארץ על ידם, שהרי פה הארץ כבר נברא בין השמשות וקרח לא נבלע חיים אלא אחר שכבר נשרף עם ר"ן איש, אך דתן ואבירם הם שנבלעו חיים עם בתיהם וכל אשר להם ויהיו הם לנס עמים. [במקום אחר השיב החת"ס בדרך שונה].
חידושי הרי"ם חידש כי "הגם שאמרו חז"ל שהם היו דתן ואבירם - חלילה שהיו רשעים, שהרי היו במתן תורה ואמרו נעשה ונשמע, אף שהיה להם חוצפה נגד משה רבינו ע"ה ולא נראה בעיניהם הנהגת מרע"ה אלא בדרך אחר".
ובחידושי מהרי"ל דיסקין עה"ת (פרשת בשלח) ביאר שדתן ואבירם היו מהשוטרים, ואין הקב"ה מקפח שכר כל בריה, ובשכר זה זכו שלא למות במכת חושך.
ועוד נאמרו בזה ביאורים רבים.

אבקת מרק בשרית
הרב יוסף דהאן | י"ד מרחשון תשס"ג

האם מותר להשקיע במניות לפי ההלכה?
הרב יהודה אודסר | ו מרחשון תשפ"ב

יציאה עם התינוק 40 יום לאחר לידה
הרב דוד חי הכהן | כ טבת תשע"ה
