שאל את הרב

  • משפחה, ציבור וחברה
  • שאלות כלליות

פסוקים ו"קול באישה"

undefined

הרב דוד חי הכהן

י"ז תמוז תשס"ז
שאלה
ראיתי שיש בתנ"ך פסוקים המראים כי אבותינו שמעו שירת נשים, כגון, "וַתַּעַן לָהֶם, מִרְיָם: שִׁירוּ לַיהוָה כִּי-גָאֹה גָּאָה, סוּס וְרֹכְבוֹ רָמָה בַיָּם", חשבתי שכאשר מדובר על ערבוב בין שני המינים יש לרשום "להם", וכאשר מדובר אך ורק על אוכלוסיית הנשים, יש לרשום "להן", למה התכוון המשורר כאן כאשר כתב "להם"? וכן "וַתָּשַׁר דְּבוֹרָה, וּבָרָק בֶּן-אֲבִינֹעַם, {ס} בַּיּוֹם הַהוּא, {ר} לֵאמֹר. {ס}", הרי כתוב ששרו יחד, וכן שמעתו של שאול, "וַיְהִי בְּבוֹאָם, בְּשׁוּב דָּוִד מֵהַכּוֹת אֶת-הַפְּלִשְׁתִּי, וַתֵּצֶאנָה הַנָּשִׁים מִכָּל-עָרֵי יִשְׂרָאֵל לשור (לָשִׁיר) וְהַמְּחֹלוֹת, לִקְרַאת שָׁאוּל הַמֶּלֶךְ--בְּתֻפִּים בְּשִׂמְחָה, וּבְשָׁלִשִׁים. וַתַּעֲנֶינָה הַנָּשִׁים הַמְשַׂחֲקוֹת, וַתֹּאמַרְןָ: הִכָּה שָׁאוּל בַּאֲלָפָו, וְדָוִד בְּרִבְבֹתָיו". וכן ברזילי הגלעדי הנחשב כצדיק, עליו נכתב "בֶּן-שְׁמֹנִים שָׁנָה אָנֹכִי הַיּוֹם הַאֵדַע בֵּין-טוֹב לְרָע, אִם-יִטְעַם עַבְדְּךָ אֶת-אֲשֶׁר אֹכַל וְאֶת-אֲשֶׁר אֶשְׁתֶּה, אִם-אֶשְׁמַע עוֹד, בְּקוֹל שָׁרִים וְשָׁרוֹת; וְלָמָּה יִהְיֶה עַבְדְּךָ עוֹד לְמַשָּׂא, אֶל-אֲדֹנִי הַמֶּלֶךְ". הרי לפנינו הוכחות ברורות מהתנ"ך ששירת נשים הייתה דבר שכיח (ועוד ע"י נשים צדקניות)! ומתחזקת השאלה בכך שידוע שהגמרא דורשת כל אות ואות בתורה (ובכל התנ"ך) אז איך הגיעו למסקנה כזאת ש"קול באשה ערווה", אל מול פסוקים כדוגמת מה שהביא המגיב המצביעים מפורשות על עניין זה?
תשובה
אין ראיה משירת מרים שנשים שרו ליד גברים, והשימוש במילה להם בלשון זכר אין בו ראיה, כי פעמים רבות מדברים על נשים בלשון זכר. ושירת דבורה אין שום הכרח שהיתה זו שירה עם נגינה, יכול להיות שהיתה שירה פיוטית אך לא זמר. וכן לכבוד שאול יכול להיות ששרו בקול אחד שאמרו מילים מסוימות בלי הבלטה אישית וליוו אותם בכלי נגינה. ובכלל כלל גדול בידינו שבעניני הלכה מסורת חז"ל נאמנה עלינו יותר מפרשנות מילולית כמו בעין תחת עין, ובודאי ממקרים חריגים שאפילו אם היו, אולי לא לא נעשו ברצון חכמי ישראל.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il