- הלכה
- קריאת שמע וברכותיה
כוונות בק’’ש
שאלה
סידורי התפילה מציינים את הכוונות שצריכים לכוון בפסוק הראשון של ק’’ש, ומדגישים שמי שלא כיוון צריך לחזור ולקרוא. אני יכול לכוון את הפירוש הפשוט של הפסוק, כלומר: "שמע, עם ישראל, הקב’’ה, שהוא האלו-קה שלנו, הוא הקב’’ה, אחד".
האם די לי לכוון את הפירוש הפשוט של הפסוק כמו שציינתי (הפירושים המורכבים יותר מבלבלים אותי)?
תשובה
השו"ע בסימן ה' סעיף א' כתב: יכון בברכות פרוש המלות. כשיזכיר השם יכון פירוש קריאתו באדנות שהוא אדון הכל, ויכון ביו"ד ה"א שהיה והוה ויהיה, ובהזכירו אלקים יכון שהוא תקיף בעל היכולת ובעל הכוחות כולם.
וכתב המשנה ברורה שם בשם הגר"א דלפי עומק הדין אין צריך לכון אלא פירוש קריאתו, דבכל מקום הולכים אחר הקריאה אף שיש בכתיבה סודות גדולים, לבד מקריאת שמע ששם צריך לכון הכל.
ולכן נראה לי, שצריך להתאמץ ואף שיהיה קשה בהתחלה, כי זה קשה להתרכז בכמה דברים בבת אחת, אבל אחר כך המחשבה מתרגלת וזה הופך לקבע ובא בקלות.
אחר כל זאת ראיתי שכתב הגר"מ אליהו בשיעוריו שמי שקשה לו יכול לכוון פעם אחת ביום ויתכוון על כל השמות שיאמר היום, ואם גם זה קשה, שיכוון פעם אחת בשבוע לפחות ויכוון על כל השבוע.
הרב רואי מרגלית.

קריאת שמע ביחידות לפני התפילה
הרה"ג דוב ליאור | כ"ט מרחשון תשס"ט

קריאת שמע בזמנה בערבית
הרב יצחק בן יוסף | ל סיון תשפ"ג

קריאת שמע ותפילין בעלות השחר
הרה"ג דוב ליאור | ח אלול תשס"ז

קריאת שמע וברכותיה ללא תפילת עמידה
הרה"ג דוב ליאור | י"ב אייר תש"ע
הרב רואי מרגלית
ראש כולל הלכה בישיבת בית אל.
חובה לאכול כזית בתחילת הסעודה?
י"א אדר א' תשס"ג
ברכת טלית בערבית
י"ז אדר א' תשס"ג
הכשרת כלים שחוממו במיקרוגל
י"א אדר א' תשס"ג
ענידת טבעת הקידושין
י"ח אדר א' תשס"ג

האם בימינו יש ליטול לולב ביום טוב שחל בשבת?
הרב שמואל אריאל | כ"ג תשרי תשפ"א
למה לא נוטלים לולב בשבת?
הרב רואי מרגלית | כ"א אדר ב' תשס"ג

החוט לקשירת הסכך
הרב שמואל אריאל | י"ז מרחשון תשע"ח

האם בימינו יש ליטול לולב ביום טוב שחל בשבת?
הרב שמואל אריאל | כ"ג תשרי תשפ"א

תמונת נפטר בסוכה
הרב יצחק בן יוסף | י"ב תשרי תשפ"ד
איך חוזרים בתשובה על גזל?
הרב משה מאיר אבינר | י"ג תשרי תשפ"ד
