- תורה, מחשבה ומוסר
- רב ותלמיד
כבוד מרן הרב עובדיה יוסף שליט"א
שאלה
אני אברך חרדי... ואני מאוד נהנה לקרוא את המאמרים של כבוד הרב כל שבוע. בדרך כלל, גם כשיש לי מה להגיב, אני לא מגיב. אבל הפעם אני רוצה להגיב ואשמח אם כבודו יענה לי.
במאמר מלפני חודש הרב ביקר בחריפות את תנועת ש"ס על שני דברים: על התנהלות התנועה בהסכמי אוסלו, ועל המאבק שלהם בנושא קצבאות הילדים.
האמת שאפשר לענות על זה המון תירוצים, אבל לי כבן תורה מפריע דבר אחד בלבד: הרי כולנו יודעים שבש"ס הכול מנוהל לפי הרב עובדיה יוסף בלבד, אז במילים אחרות הביקורת בעצם מכוונת עליו, ולא על אריה דרעי בזמנו או על אלי ישי כיום.
וכאן הבן שואל: איך ייתכן לבקר את גדול הדור, אשר לית מאן דפליג שפסיקותיו הן לשם שמים ועפ"י דעת תורה? איך אפשר להאשים אותו בעזרה לערבים ובעוד האשמות כאלה?
ובכלל, אם יש ביקורת, למה מפחדים לומר שזו ביקורת על הרב עובדיה ומנסים להאשים את דרעי או ישי? הרי שניהם בסופו של דבר עושים את מה שהרב מורה להם.
תשובה
ראשית, כולנו מצווים לכבד את מרן הגאון הרב עובדיה יוסף שליט"א, שהינו עמוד התורה בדור, ורבים מאוד, וגם אני בתוכם, לומדים בספריו הנפלאים, ומקבלים מהם שפע של תורה והדרכה ישרה בלימוד ההלכה.
שנית, הביקורת נאמרה בכבוד. אמנם השאלה העולה ממנה קשה וחריפה: מדוע התעקשו על הגדלת תקציבים למשפחות מרובות ילדים, כאשר לפי החשבון ברור שרוב התקציב יילך למשפחות ערביות, שחלק ניכר מהן שותף לעמדתן של אויבי ישראל הקשים ביותר? לעומת זאת הצעתי מספר דרכים לפיהן ניתן לדאוג שמרבית התקציב יגיע למשפחות יהודיות, כגון בהארכת תקציבי הילדים עד גיל 21 לכל מי שמקבל צו גיוס, או בהגדלת התקציבים לחינוך היהודי.
ואף אילו הייתי סבור שמרן הרב עובדיה מכיר את כל החשבונות ובכל זאת הדריך את תנועת ש"ס לפעול להגדלת התקציבים שמרביתם יגיעו למשפחות ערביות, גם אז הייתי שואל, שכך דרכה של תורה לשאול ולהקשות כדי לברר את האמת, ופעמים שתלמידים מחכימים את רבותיהם. אולם להערכתי הרב אינו מכיר את החשבון, ואולי אפילו השר אלי ישי אינו מודע לחשבון. כי בפשטות נראה לכל הפועלים למען הגדלת תקציבי משפחות ברוכות ילדים שעיקר התקציב יגיע למשפחות יהודיות דתיות ומסורתיות. כך גם מציגים את הדברים בתקשורת כפעולה למען ילדי ישראל. ולכן כתבתי את דברי בלשון טענה כלפי תנועת ש"ס.
ואמנם ברור שאת הכיוון הכללי של תנועת ש"ס בהגברת לימוד התורה מתווה הרב, אבל בפועל בכל הנוגע להחלטות פרטיות, הן נופלות בהתאם לנתונים שהשרים וחברי הכנסת מביאים למועצת החכמים, ולכן השפעתם של אישי הציבור מרובה מאוד. ואל ייפלא הדבר בעיניך, כי גם גדולי ישראל, מלכיהם וחכמיהם, תלויים בעוזריהם. וכפי שכתב הרמח"ל במסילת ישרים פרק כג, שיותר צריך המנהיג להיזהר בבחירת משרתיו ופקידיו מאשר בבחירת מאכלו ומשקהו.
אגב, לא מעט תלמידי חכמים, מן המקורבים למרן הרב עובדיה, טוענים כי גם תמיכת תנועת ש"ס בהסכמי אוסלו היתה בהשפעת אריה דרעי, שבהשפעת חבריו מהשמאל צייר לפני הרב תמונה מעוותת, ובזה הטעה אותו לתמוך בתהליך אוסלו שגרם לשפיכות דמים בכל רחבי הארץ.
נדמה לי שכבוד השר אלי ישי הוא שליח נאמן לאין ערוך מקודמו, והלוואי וימשיך לפעול ביתר שאת למען התורה, העם והארץ.
האם מותר להחליף מגיד שיעור קבוע?
הרב אוריאל טויטו | ב כסלו תשפ"א

פסיקות הרב עובדיה יוסף
הרב דוד חי הכהן | כ"ט תשרי תשס"ח
פנייה אל רב בגוף שלישי
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | י"ח שבט תש"ע

חשש לגזל
הרב יהודה אודסר | ז שבט תשפ"ג
הרב אליעזר מלמד
ראש ישיבת הר ברכה ורב הישוב. מחבר סדרת ספרי "פניני הלכה".
נגיעה באדם שלא נטל ידיו
כ"ד שבט תשס"ב
מוזיקה חסידית או לועזית?
י"ח שבט תשס"ב
תפילת הדרך ביציאה לפעילות
י"ב שבט תשס"ב
הכשרה של מעבד מזון
כ"ד שבט תשס"ב

איזה "זרוע" לקנות לפסח ואם אוכלים אותה
הרב נועם דביר מייזלס | ז ניסן תש"פ

עליה לקבר בניסן
הרב עזריה אריאל | כ"ג אדר ב' תשע"ד

הכשרת כלי זכוכית לפסח
הרב עזריה אריאל |

זמן אכילת ביצה זכר לקרבן חגיגה בליל הסדר
הרה"ג דוב ליאור | י"ב ניסן תשס"ו

הבדלים בין שבת ליום טוב
הרב אלישיב קפקה | ד ניסן תשפ"ג

שעון שבת לבוילר בשבת
הרה"ג יעקב אריאל | ד ניסן תשפ"ג

אוכל לדגים
הרה"ג יעקב אריאל | ד ניסן תשפ"ג
