- הלכה
- תפילת העמידה
- משפחה, ציבור וחברה
- היחס לרשעים
552
שאלה
הייתי רוצה בבקשה לשאול לגבי ברכת המינים:
1. האם מותר באמת לקלל את אויבינו ושונאינו כמו שכתוב בברכה "וכל אויביך וכל שונאיך מהרה יכרתו" - האם לא צריכים ללמד על אויבינו ושונאינו סנגוריה ולאמר שהקב"ה כבר יעניש, כיוון שאדם לא יודע מה באמת טוב בשבילו?
2. האם מותר לקלל את אויבי ושונאי ישראל אם הם יהודים?
3. לגבי זה שצריכים ללמד זכות (סנגוריה) על ישראל וללמד קטגוריה על הגוים, האם הדבר לגבי כל הגוים?
תודה רבה.
תשובה
1) מצווה להכרית את הרשעה מן הארץ, וברור שיש להתפלל על כך. וכל ספר תהלים מלא בתפילות של דוד על הכרתת אויביו.
2) אמנם ברכת המינים נתקנה כנגד יהודים, אבל המדובר ביהודים שפגעו באופן החמור ביותר בסגולת ישראל. ואף שמותר להתפלל כנגד רשעים יהודים, ואף דוד המלך קיללם, וכן ירמיה כלפי אויביו מישראל. מכל מקום למדנו (ברכות י, א) שמידת חסידות להתפלל שיתמו החטאים מן הארץ ולא החוטאים.
3) יש לשפוט את כולם בצדק, וכיוון ששורש ישראל טוב, ממילא השיפוט הצודק מסתכל גם על השורש ומתחשב בשורש הכוונות הטובות ומשתדל לדון לכף זכות. וגויים רשעים, שורשם רע, וממילא גם מעשים טובים שלהם צריכים להבחן בחשדנות, שמסתבר שעשאום לכוונה זרה. אבל גויים טובים אפשר לדון בצדק, כפי מעשיהם. וכן מצינו בקידושין שלמדו חכמים כיבוד הורים מגוי.

ערך לתפילת העמידה ללא אמירת כל המילים
הרב אליקים לבנון | ח שבט תשפ"ד
ברכת השיבנו אבינו לתורתך בתפילת שמונה עשרה
הרב בנימין במברגר | כ"ג שבט תשפ"ד

חזרת ה"זיכרון" בתפילת "יעלה ויבוא"
הרב עזריה אריאל | ח אדר ב' תשפ"ד
קידות וצעדים בתפילת שמונה עשרה
הרב בנימין במברגר | ל אדר א' תשע"א

אוכל ללא קטניות שבושל בכלי שמבשלים בו קטניות
הרב מיכאל יומטוביאן | י"ט אדר תשפ"ה

הכשר לפסח של מכסה של מיחם שהניחו עליו לחם
הרב מיכאל יומטוביאן | י"ט אדר תשפ"ה
דיני מעשר - כספי חתונה
הרב בנימין במברגר | י"ח אדר תשפ"ה
