- משפחה, ציבור וחברה
- עובד ומעביד
משכורת על עבודה
שאלה
הרגשתי שלא היה לי ברכה בכסף אז אני מחפש איפה אולי חטאתי. יש לי שלוש שאלות שכבוד הרב יגיד האם נהגתי כשורה או שעלי לתקן ואיך.
1) עבדתי בחברת שמירה. כאשר באתי לקבל את שכרי קיבלתי 1100 שקל במקום חישוב שלי שהיה סביב ה-800 שקל, כלומר, כ-300 ש"ח יותר (אך צריך לציין שלא ספרתי בדיוק את השעות אלה בערך יצא לי שאני צריך לקבל 800 שקל, גם מה שאני לא יודע בדיוק כמה כסף אני מקבל לשעה). הייתי מופתע אז ביקשתי פירוט. הם הביאו לי משהו לא ברור שרק בסוף רשום את הסכום (כנראה שהיה אצלם בלבול). יש לציין שאם הם שלמו לי כנראה שקיבלו עלי כסף ממי ששכר אותם. האם צריך להחזיר?
2) עבדתי בעבודה אחרת. הבוס (שיש מעליו עוד אחרים) סיכם איתי על 25 שקל לשעה והוא אמר לי שבתלוש יופיע 23 שקל והוא יוסיף לי שעות. היה נשמע לי חשוד אז שאלתי אם זה מאושר מההנהלה והוא אמר שכן. האם אני צריך להחזיר?
3) עבדתי בעבודה שהרגשתי שאני מקבל פחות מהשכר שמגיע לי אז לכן עבדתי יותר לאט (חשוב לציין שנצפתי כל משך עבודתי על ידי מצלמות ולא אמרו לי כלום על העבודה האיטית או על ההפסקות) ולקחתי הרבה הפסקות קפה . האם צריך להחזיר כסף, אם כן כמה?
תשובה
ראשית, ישר כוחך על הדקדוק במעשיך והרצון להיות נקי וזהיר בענייני ממונות, ועל זה נאמר בחז"ל שהרוצה להיות חסיד יעסוק בדיני ממונות.
כעת ניגש לשאלותיך:
1. אין להניח שהיה בלבול מצד המעסיק, משום שבדרך כלל ישנם אנשי מקצוע היושבים על ענייני החשבונות של החברה וכל תפקידם לייעל ולחסוך ולבדוק כיצד ניתן להוזיל עלויות. לכן, הסיכוי שישלמו לך יותר מכפי המגיע לך הוא קטן. ויותר מכך, אתה בעצמך כותב שלא ספרת בדיוק את השעות שעבדת, ואינך יודע כמה אתה מקבל לשעה, וקרוב לוודאי שהם חישבו את המספר המדויק של השעות לפי התעריף הנכון ויצא להם הסכום בסך 1100. יתכן גם שהכניסו לתלוש סעיפים שונים של הוצות ביגוד וכד', אשר עזרו להגיע לסך הנ"ל כמקובל במקומות רבים.
בכל אופן ההגדרה ההלכתית של מצבך הוא 'איני יודע אם נתחייבתי, וללא תובעים", והדין הוא שפטור אפילו בדיני שמים.
2. אינך צריך להחזיר. הסבר: הבוס שלך קיבל מן ההנהלה סמכות להפעיל שיקול דעת, ולנהל את נושא השעות והמחירים כהבנתו. לכן, הוא רשאי לדווח על יותר שעות ולדווח בגוף התלוש תעריף נמוך יותר.
3. הכלל הוא שהתשלום נקבע לפי קצב העבודה של אדם סביר. כלומר, יתכן וישנו עובד המסוגל לעבוד בקצב מהיר מכפי הרגיל ואם יאט קצב עבודתו יושווה הקצב לממוצע, וזה בסדר. עליך לאמוד האם קצב העבודה שלך היה בשיעור הסביר וכן האם מספר הפסקות הקפה היו בגדר הסביר (העובדה שהיו שם מצלמות אינה מעלה או מורידה, ואין בה כדי להכשיר קצב עבודה לא סביר). אם התשובה היא שלילית, כלומר אתה בטוח שעבדת מתחת לקצב הסביר, עליך לאמוד באופן יחסי בכמה עבדת פחות מהסביר ולהחזיר זאת באותו יחס למשכורת שקבלת.
הרב ניר אביב

חיוב נתינת טיפ במסעדה בשירות עצמי
כולל דיינות פסגות | ג סיון תשע"ד

האם מי שמאחר לעבודה צריך להתפלל במניין?
הרב יהודה אודסר | ה מרחשון תשפ"ב

גזל בעבודה כשאין מה לעשות
הרה"ג דוב ליאור | י"א אלול תשס"ו

ביטוח לאומי... טעות בידיעת החוק
הרה"ג יעקב אריאל | כ"ט אייר תשפ"ב

כולל דיינות פסגות

שמירת ספרים
י סיון תשס"ה

מכונת פחיות מקולקלת
כ"א אלול תשס"ה

בעיות בחוזה שכירות של דירה
י"ב סיון תשס"ה

לקזז הפסד רווח ממעשר כספים
י"ב סיון תשס"ה

משחת שיניים בפסח
הרה"ג דוב ליאור | ט"ו אייר תשס"ח
גריסי פנינה בפסח
הרבנות הראשית לישראל | י"א ניסן תשע"ג

איזה "זרוע" לקנות לפסח ואם אוכלים אותה
הרב נועם דביר מייזלס | ז ניסן תש"פ

משחת שיניים בפסח
הרה"ג דוב ליאור | ט"ו אייר תשס"ח

הכשרת כלי פיירקס ודורלקס
הרב עזריה אריאל | ח ניסן תשפ"ג

שירת נשים מוקלטת עם גברים
הרב נועם דביר מייזלס | ט ניסן תשפ"ג

איסור תספורת אצל גוי
הרב נועם דביר מייזלס | ט ניסן תשפ"ג
