שאל את הרב

  • תורה, מחשבה ומוסר
  • שאלות פרטיות בסוגיות שונות

סברת ר’ יעקב בשכר מצוות

undefined

רבנים שונים

ז שבט תש"ע
שאלה
למדתי את הגמ’ בחולין דף קמב: ולא הצלחתי להבין לגמרי את סברת ר’ יעקב. הוא סובר ש"שכר מצוות בהאי עלמא ליכא", ומובן שהוא סובר זאת לגבי "מגנא" (מגנה מן החטא, סוטה, כא), כי הגמ’ אומרת שאם היה שכר למצוות אז לא היה מהרהר בע"ז. אבל מה הוא סובר גבי "מצלא" (מן היסורים)? כי מצד אחד כתוב "ששלוחי מצווה אינם ניזוקים לא בהליכתם ולא בחזרתם", ורואים מהסוגייה שהוא מסכים עם מימרא זו. אך מצד שני אומרת הגמ’, שאם "אחר" היה מכיר דרשה זו של ר’ יעקב (לעולם שכולו ארוך..) אז לא היה כופר, א"כ, לא מובן מה הוא סובר לגבי הצלה מן היסורים. ואם סובר שאין מצווה מגנה מן היסורים, איך זה מסתדר עם הגמ’ בסוטה (כא), שלכ"ע מצווה מצלא? אני יודע שצריך לעמול אבל אני שואל אחרי עמל מרובה שלא הניב תוצאות. תודה רבה.
תשובה
המצווה אינה מצילה מן הייסורים בגלל ששכר המצוות אינו בעולם הזה, ובכל זאת שלוחי מצווה אינם ניזוקים. ואין בכך סתירה משום שהסיבה לכך שאין שלוחי מצווה ניזוקים אינה בגלל שכר אלא סיוע מיוחד מן השמים על מנת שיצליחו לקיים המצווה. הרב יאיר וסרטיל
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il