שאל את הרב

  • תורה, מחשבה ומוסר
  • הדרכות לבעלי תשובה

תשובה על שז"ל

undefined

הרב ש. יוסף וייצן

כ"ה טבת תש"ע
שאלה
כתוב בזוהר בפרשת ויחי, כי על עבירת הוצאת זרע לבטלה אין תשובה, וכתובים וכל ההסברים הנלווים לכך. כיצד הדבר מסתדר עם העובדה שבורא עולם חפץ בתשובה?
תשובה
ראיתי בספר כלבו הקטן [ח"א אות מ"ז] שהביא בשם היעב"ץ שאלה זו. ומכוח שאלה זו הסתפק היעב"ץ שמא דברים אלו הם לא מדברי הזוהר שהרי אין דבר שעומד בפני התשובה. ושם באר בשם ספר הברית את דברי הזוהר, שהכוונה היא שבכל העבירות מועילה תשובה מקומית, אם אתה עושה תשובה על חטא מסוים. לעומת זאת, לגבי הוצאת שכבת זרע לבטלה לא מועיל תשובה מקומית, רק על החטא הזה בפני עצמו, אדם צריך לעשות תשובה כללית על כל מדרגתו ואז ודאי שתשובה מועילה. ויש היגיון רב בכך שהרי להתמודד עם עבירה זו צריך להיות גיבור וצריך להיות במקום אחר עם תודעה אחרת. לכן ראינו שכתבו שעיקר התשובה היא ללמוד תורה מתוך יגיעה ולשמה. עוד הביא לתרץ שם את דברי הזוהר, שכל מה שלא מועיל תשובה משום שבדרך כלל התשובה אינה שלמה. ובאר שהסיבה לכך שהתשובה אינה שלמה משום שאנשים מזלזלים בעבירה זו ולא מחשיבים אותה כעבירה חמורה ולכן אין עליה חרטה שלמה. אולם אם אדם מבין את חומר העבירה יש תשובה גם על עבירה זו. והיות בדורנו, שכל כך דובר על עבירה זו, אנשים מבינים את חומר העבירה וזה מצער מאד את האנשים ומכוח זה יש תשובה.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il