- הלכה
- בצל, דבר חריף וחיתוך בסכין
סכין בשרית ומחבת חלבי
שאלה
שלום לכבוד הרב.
הבת שלי חתכה בצל עם סכין בשרית שאינה בת יומה. את הבצל טיגנה במחבת חלבי שאינו בן יומו אף הוא. השאלה שלי האם המחבת נטרפה, האם יש מקום להחמיר?
תשובה
ראשית, צריך לדעת שלא כל סכין הנקראת בשרית דינה באמת כך. רק סכין שחתכה בשר רותח הופכת להיות בשרית, אך סכין שחתכו בה בשר קר אינה בשרית לענין זה שתהפוך את החריף לבשרי.
יש סכינים לשימוש במהלך הסעודה בהם מסתבר לומר שהם בשריים, כיון שוודאי השתמשו בהם ברותח. ויש סכיני מטבח איתם חותכים ירקות ומכינים את המאכל לפני הבישול, סכינים אלו עפ"י רוב אינם בשימוש רותח. אפילו אם יש ספק אם השתמשו ברותח אינו הופך לבשרי, רק במקרה שודאי השתמש ברותח. לכן מסתבר שאין שום בעיה והכל כשר.
במקרה והסכין ודאי בשרית יש הבדל בין אשכנזים לספרדים.
לאשכנזים - הבצל אסור וצריכים להכשיר את המחבת.
הספרדים - הנוהגים ככף החיים לכתחילה יש להחמיר כאשכנזים, ובמקום הפסד אפשר להקל.
לנוהגים כרב עובדיה, כתב בילקוט יוסף שהכל מותר.
ר' אלישיב קפקה
מנהג חיתוך בצל
הרב בנימין במברגר | כ"ז אדר תשס"ט

טיגנו בצל במחבת חלבית ואח"כ בסיר בשרי
הרב נועם דביר מייזלס | ה כסלו תשפ"א

חיתוך פלפל חריף וחמוצים בסכין חלבית
הרב נועם דביר מייזלס | כ"ז תשרי תש"פ
כף במאכל חריף
הרב רואי מרגלית | כ"ב כסלו תשס"ד

הרב אלישיב קפקה
בעל כושר רבנות עיר, ר"מ בישיבת "אבינועם" תפוח

החלפת ציצית - האם לברך?
י"ב מרחשון תשע"ז

בשר שנתעלם מן העין
ה מרחשון תשע"ט

נרות שבת לספרדים
כ"א סיון תשע"ח

בריכה בשבת
ט"ז אייר תשע"ח

קידוש לט"ו בשבט
הרה"ג דוב ליאור | י"ב שבט תשס"ט

ברכה על פרי האננס והבננה
הרב שמואל הולשטיין | ח אייר תשס"ט

דיני קדימה בברכות
הרב יצחק בן יוסף | ג שבט תשע"ט
עד מתי קידוש לבנה?
הרב אליעזר מלמד | א כסלו תשס"ז
לקרוא בדברי חשק לאשה
הרב חיים שריבר | י"ד שבט תשפ"ג

גניבה וגזילה
הרב יהודה אודסר | י"ד שבט תשפ"ג
