שאל את הרב

  • תורה, מחשבה ומוסר
  • הדרכות בעבודת ה'
קטגוריה משנית
undefined
שאלה
אני מעוניין לדעת על הנהגות טובות שאפשר לקחת מה"בריסקרים" ומה"חזון-אישניקים"?
תשובה
"הבריסקרים" וה"חזון אישניקים" ידועים מאוד בהקפדתם העצומה על קיום המצוות. על הבריסקער רב - מרן הגרי"ז זצ"ל היו אומרים כי הוא בעל "נרווים", כלומר בעל עצבים, דהיינו עצבני מאוד, הרב אמר על מה שאומרים עליו כי אכן הוא בעל עצבים, אך זה רק בכל הקשור לקיום המצוות ועבודת ה'. זאת היא הנקודה לענ"ד החשובה ביותר אותה כדאי לקחת - ככל שאדם מרגיש כי משהו יותר חשוב אזי הוא מוכן להשקיע מאמץ רב יותר, לוודא כי עשה את הדבר בצורה המושלמת ביותר, עד שיוכל להיות רגוע שאכן מילא וקיים את הדבר בשלמות. והנה סיפור לדוגמא על הנהגותיו של הרב מבריסק: "אנשים חושבים שהם יודעים מהי יראת שמים, בא ואראה לך מהי יראת שמים אמיתית". אמר האדמו"ר מסלונים למשמשו. "תביא את הכובע ויוצאים לדרך". יצאו האדמו"ר ומשמשו מביתם ופנו אל עבר ביתו של הרב מבריסק (הגרי"ז- ר' יצחק זאב סולובייצ'יק זצ"ל). לפני ביתו של הגרי"ז מצאו את הרבנית שאמרה להם כי הרב יצא אל עבר המקווה החדש שנבנה בעיר, על מנת לאשר את כשרותו. הלכו האדמו"ר ומשמשו למקווה ומצאו שם את הגרי"ז עומד בתוך הבור עם נר חרס בידו, כשהוא בודק את קירות המקווה ואפילו לא מפנה ראשו לראות מי הגיע. לאחר זמן רב הכריז הרב מבריסק 'כשר כשר'. משמשו של האדמו"ר שהיה מומחה בדיני מקוואות הסב את תשומת לב הרב לסדק קטן באחת הפינות שיש בו כדי לעורר שאלה על המקווה. הרב ניגש לראות ואז כשהבחין במה מדובר התחיל לרעוד כולו עד כדי כך שהנר נפל מידו. כשיצאו אמר האדמו"ר למשמשו "תראה מהי יראת שמים אמיתית, הרי אף אחד לא טבל עדיין במקווה ולא יצאה שום תקלה ב"ה, וגם השאלה אינה חמורה כל כך, ובכל זאת תראה לאיזה חרדה נכנס הרב רק מהמחשבה שאמר על דבר שיש בו ספק שהוא כשר". מספר שנים לאחר מכן עלה המשמש לארץ ונכנס לביקור אצל הגרי"ז. וכששאלו הרב מי הוא, הזכיר לרב את כל הסיפור, ואז לתדהמתו התחיל שוב הגרי"ז לרעוד בכל גופו לשעה ארוכה. אולם ברצוני לסיים את הדברים במעשה נוסף, שנראה כי יאיר את דרכו של הרב ביתר שאת: פעם אמרו לר' חיים מבריסק [אבין של הגרי"ז] כי בנו הצעיר אוכל פירות מחוץ לסוכה, למרות שכתוב בשו"ע שהמחמיר אוכל גם אכילת ארעי רק בתוך הסוכה. קרא ר' חיים לבנו, שלימים נודע כגרי"ז, ושאל אותו על העניין. הנער ענה כי הוא אינו מחמיר! ולכן אינו חייב לקיים את דברי השו"ע, ומה שכל כך מקפיד על כל קוצו של יוד בכל הלכה - זו לא חומרא אלא לוודא שיוצא ידי חובה, "והלוואי שאצא ידי חובה בכל אשר אני מחוייב מעיקר הדין, ורק אז אחפש להחמיר במקומות שעליהם נאמר שזה חומרא". כלומר הרצון העז לקיים כל דבר בשלמות זוהי התכונה העיקרית המלווה את "הבריסקרים", וממנה יש לנו לקבל וללמוד.
לחץ כאן לשליחת שאלה בהמשך לשאלה זו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il