- משפחה, ציבור וחברה
- המקדש והקרבנות
יום טבוח אחר עצרת
שאלה
אני לומד מסכת חגיגה, כרגע בפרק ב’.
הגמ’ שם אומרת שלפי בית שמאי לא מקריבים עולת ראייה ביו"ט, ולכן יום טבוח הוא בז’ בסיון. בית הלל חולקים, אבל מודים כשו’ בסיון חל בשבת שיום טבוח אחר השבת. ובגמ’ שם יש הו"א לומר שאין תשלומין לעצרת, ואעפ"כ ברור לגמ’ שיש את הדין של יום טבוח בז’ בסיון למר כדאית ליה ולמר כדאית ליה.
ואני לא מבין, הרי התורה אומרת להקריב דווקא בו’ בסיון, ואם אי אפשר לעשות זאת כי הלאו של שבת או יו"ט דוחה את מצוות עולת ראייה, מניין לנו שאפשר להקריב בז’ בסיון?
ויותר מזה, שהרי מצינו שחכמים ביטלו לנו שופר לולב ומגילה בשבת, אז למה כל כך נורא לומר שהתורה ביטלה לנו את עולת ראייה בשבועות שחל בשבת?
וחשבתי לומר שאולי לומדים מהפסוק "ופנית בבוקר" שגם ז’ בסיון הוא יום להקרבה. אבל הרי אם אין תשלומין לעצרת אז מניין לנו שיום זה הוא כן לתשלומין?
תשובה
שלום
יסוד הסוגיא הוא שיש תשלומין לקורבנות החג בשבוע שלאחריו כמו בפסח וסוכות.
אם יש הו"א שאין תשלומין יתכן והיה אפשר להקשות עליה את קושייתך, אולם דרכה של הגמרא שלפעמים מקשה קושיא אחת הדוחה את ההווא אמינא למרות שיכלה להקשות קושיא אחרת.

איך נטהר מזה אפר פרה אדומה?
רבנים שונים | כ"ב אדר ב' תשס"ג

הכנת קטורת שונה
הרב עזריה אריאל | י"א אדר ב' תשפ"ב

עבודת בית המקדש בשבת
הרה"ג דוב ליאור | י"ד אייר תש"ע

שמירת שבת ומלאכות בבית המקדש
הרב עזריה אריאל | י"א שבט תשע"ד
הרב יוסף אפריון
ר"מ בישיבה הגבוהה בית אל <br>
מנחה וערבית וביטול תורה
ו שבט תשע"א
דברים שהוסעו בשבת
ז טבת תשע"א
אכילה ללא ברכה
י"ג שבט תשע"א
ארבע פתילים בכל צד בציצית
י"ח שבט תשס"ט

קבר יהודה בן יעקב
הרב דוד חי הכהן | א אב תשע"ב
נחש שמכיש בחלום
הרב בנימין במברגר | ט"ו טבת תשע"ב
לך בשלום או לך לשלום
הרב אוריאל טויטו | י"ח כסלו תשס"ט

הוצאת אבל משבעה - כיצד?
הרב יצחק בן יוסף | י"א מרחשון תשפ"א

מכירת תפילין
הרב אליקים לבנון | ט"ז סיון תשפ"ג
כשרות של קוניאק
הרבנות הראשית לישראל | ט"ו סיון תשפ"ג

עזרה לכלה ממעשרות
הרב אליקים לבנון | ט"ז סיון תשפ"ג
