שאל את הרב

  • משפחה, ציבור וחברה
  • כתובה

כתובה שחתמו לפני שקיעה

undefined

כולל דיינות פסגות

כ שבט תשע"ג
שאלה
עורך חופות שתכנן שהחופה תהיה לפני השקיעה וחתמו על הכתובה, ואח"כ התמהמהו והחופה היתה אחרי השקיעה. החתן והכלה ספרדים. האם צריך לעשות כתובה חדשה? כי בשו"ע (חו"מ, מג, ז), ששטרי חוב מוקדמין פסולין רק מדין קנס [ולא כרמ"א], ומבואר שהשטר עצמו לא פסול. מה דעתכם?
תשובה
שלום רב. לגבי כתובה שנכתבה ונחתמה ביום בעדים כשרים ונמסרה בלילה: באופן שנעשה הקניין ביום הרי הקניין חל בתאריך הנקוב בכתובה והכתובה כשרה. אולם באופן שלא נעשה קניין אלא בלילה יש כאן בעיה של 'שטר מוקדם' שפסול (חו"מ סימן מג סעיף ז). ואף שלדעת השולחן ערוך שכב' הזכיר בשאלתו אין השטר פסול לגמרי אלא רק מגביית משועבדין, מכל מקום לכתובה לא יועיל גם לשיטתו מאחר וכתובה צריכה להיות ראויה לגבייה ממשועבדין כמבואר ברש"י ובנמוקי יוסף לכתובות (ז ע"א ד"ה אתפסוה מטלטלי). עניין שיש לתת עליו את הדעת הוא האם ניתן להגדיר את ההתמהמהות עד שעת המסירה כ'עסוקים באותו עניין' ולהחשיב את כל עסק הכתובה כאילו נעשה ביום אחד ולהכשירה, כמבואר בגיטין (יח ע"א) ובשולחן ערוך (שם סעיף טז). אמנם הדבר אינו פשוט, מאחר וברש"י (שם) ורשב"ם (בבא בתרא קיד ע"ע) עולה שגדר 'עסוקים באותו עניין היינו עסוקים בגוף מעשה הכתיבה עצמו. ואילו מדבר השאלה משמע שההתמהמהות הייתה ממניעים חיצוניים ולא מחמת גוף הכתיבה. אמנם בראב"ן (תחילת הלכות גיטין) משמע שגם העסק בנישואין מגדיר את העניין להיות כ'עסוקים באותו עניין' ויש סברא גדולה בכך, מכל מקום לעניין מעשה יש לחשוש בדבר ולהצריך את הזוג לסדר כתובה חדשה ברבנות [או באותם עדי כתובה ראשונה או בעדים אחרים]. וה' יאיר עינינו בתורתו ויראנו נפלאות. בברכה רבה, הרב נריה אברהמי מקורות לעיון: ר"ן גטין ח ע"ב מדפי הרי"ף, חזון אי"ש הלכות גטין סימן פח אות יד, ש"ך חו"מ סימן מג ס"ק לו, ספר יפה נוף סימן ד, שו"ת אגרות משה או"ח ח"ה סימן ט ד"ה ובכתובה. רמ"א אבה"ע סימן סו סעיף א וביאור הגר"א ס"ק ט.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il