- תורה, מחשבה ומוסר
- לימוד אמונה וחיזוקה
מצוות תלמוד תורה בכוזרי
שאלה
הכוזרי לאורך כל הספר מונה כמה פעמים מצוות רבות שמקיים עובד ה’, ושמתי לב שבאף אחת מהפעמים הוא לא מונה תלמוד תורה. אצל רבינו בחיי זה דווקא מוגדר כאיזו מצווה אידאלית שאפשר לקיים תמיד בכל זמן ועת (סוף שער אהבת ה’) אבל ריה"ל לא מעלה על נס את זה. רק במאמר שלישי בענייני המסורת מצאתי שהוא בדרך אגב כותב שהיו גם כאלו שלמדו תורה כדי לקבל שכר,יחד עם שאר מעבירי המסורת.האם אפשר להבין מכל זה שריה"ל לא רואה את הלימוד כמצווה בפני עצמה אלא כדבר שמטרתו רק להביא לידיעה (כפי שמצאתי בהקדמת הרד"ק ליהושע ובדרוש השביעי של הר"ן ולא כמו שמוסרים בשם המהר"ל ור"ח מוואולוז’ין)?
תשובה
שלום רב:
הערה יפה. יתכן שהכוזרי שם את הדגש בעבודת ה' על השראת שכינה בארץ . לימוד תורה הוא בעיקרו חיבור אל הנשמה שנמצאת בשמים. החידוש שלה כוזרי שניתן להשרות את השכינה בארץ.
כל טוב

יוחנן כהן גדול צדוקי
הרה"ג דוב ליאור | כ"ג טבת תשע"א

קושי באמונה
הרב אלישיב קפקה | י"א כסלו תש"פ

דטרמיניזם מדעי ורצון ה’
הרה"ג יעקב אריאל | ז סיון תשס"ח
ספרי מוסר עם פילוסופיה
הרב חיים שרייבר | י"ז סיון תשפ"ג

הרב ש. יוסף וייצן
רב היישוב פסגות ור"מ בישיבת בית אל.

מה עושים עם רב שמעשן בשעור תורה
ז סיון תשס"ה

עד מתי אפשר לברך ברכת הגומל?
כ"ד אלול תשס"ג

נטיות מיניות הפוכות
ד טבת תשס"ד

צפירה באמצע תפילה ולימוד
ג סיון תשס"ה

באיזה חוט מותר לחבר את הסכך?
הרב שמואל אריאל | י"ב תשרי תשע"ח
לשים סכך על ברזל
הרב יוסף אפריון | כ"ב אלול תשע"א
חובת מתנה לאשה בשלושת רגלים
הרב רואי מרגלית | כ"ד אלול תשס"ג

לישון ולאכול בסוכה לפני סוכות
הרב נועם דביר מייזלס | ט"ו תשרי תש"פ
שימוש ברמקול מכני בשבת
הרב דניאל קירש | י"ד תשרי תשפ"ד
סכך בגדר במבוק
הרב דניאל קירש | י"ג תשרי תשפ"ד
אבקה לבנה בין עלי הלולב ועל הלולב
הרב יואב חנניה אוקנין | י"ג תשרי תשפ"ד
