- הלכה
- קדיש
שאלה
בס"ד
לרב שלום
כיצד צריך בן עדות המזרח לנהוג באמירתו קדיש, לסיים:
יְהֵא שְׁלָמָא רַבָּא מִן שְׁמַיָּא וְחַיִּים עָלֵינוּ וְעַל כָּל יִשְׂרָאֵל או יְהֵא שְׁלָמָא רַבָּא מִן שְׁמַיָּא, חַיִּים וְשָׂבָע וִישׁוּעָה...
בכול אחד מהמקרים הבאים:
1. בבית כנסת אשכנזי, כשהחזן אומר גם קדיש
2. בבית כנסת אשכנזי, כשאומר קדיש אדם נוסף (לא החזן)
3. בבית כנסת אשכנזי, כשהוא אומר קדיש לבדו.
4. בבית כנסת אשכנזי, כשהוא החזן ויש אומר קדיש נוסף
5. בבית כנסת אשכנזי, כשהוא החזן והוא אומר קדיש לבדו
6. במקום ללא נוסח מוגדר, כשהחזן אומר גם קדיש ומסיים חיים טובים
7. במקום ללא נוסח מוגד כשאומר קדיש אדם נוסף (לא החזן) ומסיים חיים טובים
8. במקום ללא נוסח מוגדר, כשהוא החזן ויש אומר קדיש נוסף
תודה
סליחה על השאלה הארוכה.
תשובה
כאשר מתפללים בבית הכנסת אחר היה ראוי לנהוג כאותו נוסח.
אך לא מקובל כך וכל אחד ינהג בנוסחו, וכן הדין באמירת הקדיש.
כאשר אומר אדם נוסף מבני אשכנז ימתין עד שהאומר כמנהג הספרדים יסיים את כל החלק של 'יהא שלמא'.
אם זה יוצר מריבות טוב לומר הנוסח המקוצר כמו האשכנזים.
כאשר מתפלל כחזן בבית הכנסת בנוסח אחר, אם כול אחד שעולה מתפלל בנוסח שלו כך תתפלל, ואם מקפידים על נוסח אחד תתפלל בנוסח המקובל.
והאמת והשלום אהבו.

מנהג "סעודת אמנים"
הרב שמואל הולשטיין | ט"ו שבט תשס"ח

דיני "חזקת בשרי"
הרב שמואל אריאל | ח אב תשע"ח

מה מברכים על ברקים ורעמים
הרב יצחק בן יוסף | י מרחשון תשע"ג
