שאל את הרב

  • תורה, מחשבה ומוסר
  • הדרכות בעבודת ה'
קטגוריה משנית
undefined
שאלה
שלום הרב, בזמן האחרון אני נצרך להתעסק בשאלות אמוניות שמטרידות אותי מאוד. אני שם לב שאני מאוד משתכנע ברוך השם מההוכחות על אמיתות התורה אותן אני קורא. מה שמאוד מפריע לי זה שבכל הוכחה שהיא, אני תמיד חייב למצוא איזושהיא פירצה או טענה דחוקה שאפשר לטעון כנגד אותה הוכחה. ברור לי לחלוטין שטענותיי הן דחוקות מאוד אבל לצערי זה מאוד מפריע לי במהלך החיים היום יומי. לדוגמא, כשאני לומד גמרא שנשמעת לי קצת קשה להתפס בשכל האנושי אני מתחיל להזכר באותן טענות דחוקות שהעליתי כנגד הוכחות שונות ואני עושה מהן עיקר כאילו הן הגיוניות ואמיתיות חלילה. אשמח לעזרה, תודה.
תשובה
ב"ה שלום לך. קראתי את מכתבך ומאוד הבנתי אותך. חשוב מאוד לדעת, שיש לאנשים רבים נטיה לחפש הוכחות לאמונה בה', ואף שהדברים מאוד משכנעים, תמיד יש להם כל מיני טענות וסיבות לטעון שההוכחה לא כל כך חותכת ולא כל כך מחוייבת, ואף שהם מרגישים שהדחיה לא מספיק חזקה, בסופו של דבר הקושי נשאר בליבם, והקושי משפיע או בהחלשת המרץ להתקדמות, או במצבים שונים שהטענות עולות שוב ושוב. אז מה עושים עם המצב הזה, שאנו כל כך לא אוהבים אותו? חשוב מאוד לדעת, שהדברים האלו באים לא לחינם. חשוב לדעת, שעם כל היתרון הגדול להוכחות בדרכי השכל, יש בהן גם חסרון. השכל שלנו, למרות שאנו מאוד אוהבים להגדיל אותו, יש בו קטנות לא מבוטלת, הן ביכולת שלו להתמודד עם דברים, והן ביכולת שלו להפוך להיות חלק מהחיים המעשיים שלנו. הוכחות הן דבר שבאמת אין להן סוף, שכן הן משכנעות את האדם, אך הן גם מביאות את האדם לשני מצבים, האחד שהוא חייב לקבל את הדבר, ואין לו ברירה, ואף אם הוא לא קשור לעניין, הוא מחוייב שכן אין לו אפשרות להתמודד עם ההוכחה, ואם לא יעשה את מה שההוכחה מחייבת אותו, הוא תמיד ישאר שקרן לעצמו. ודבר שני, שכשאדם מקבל דבר כי אין לו ברירה, הוא תמיד משאיר מקום לשנות, תמיד משאיר בתוכו תקווה שבסופו של דבר הוא יתגבר על הדבר ויחזור לחיות כמו שהלב שואף, ולא כמו שההוכחות מחייבות אותו. לכן, חשוב לדעת, שהדרך שלנו לחיות היא על ידי ועל בסיס האמונה ועל על בסיס ההוכחות השכליות. השכל הוא רק כלי שבא לקשר אותנו אל מעבר למצב שבו אנו חיים. האמונה היא כבר מעבר להוכחות, וכל עוד לא תתקדם לשלב הבא, אתה עלול להמשיך להרגיש את מה שאתה מרגיש. חשוב שתילמד אמונה באופן מסודר, במסלול ברור, ותבנה לך עולם רוחני אמוני מפותח, ובו לא תחשוב על הוכחות ולהוכחות לא יהיה מקום. הדבר דומה להוכחות על דבר ששייכות כל עוד האדם לא ראה, אך כשאדם ראה כבר הוא לא צריך הוכחות, שכן הוא יודע, הוא רואה. כך גם ביחס לאמונה, כשתבנה עולם רוחני אמוני, לא תהיה צריך להוכחות, ולא תתמודד עם הקושיות על ההוכחות. חשוב לבנות עולם כזה, ואם תרצה אשמח לעזור לך בכך. בברכת הצלחה רבה הרב יצחק גרינבלט.
לחץ כאן לשליחת שאלה בהמשך לשאלה זו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il