ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

מיחם בשבת אחרי הפסקת חשמל | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


י"ז טבת תשע"ד

מיחם בשבת אחרי הפסקת חשמל


הרב עזריה אריאל

שאלה:
ב"ה
שלום,
אם הייתה הפסקת חשמל במהלך השבת והחשמל חזר - האם מותר להשתמש במים ממיחם שמכוון למצב שבת?

תשובה:
לשואל, שלום!
כשמדובר על תיקון החשמל לצורך פיקוח נפש, כגון קו מתח גבוה המשמש לאוכלוסיה גדולה - מותר להשתמש במים הללו.
אם תיקון החשמל לא היה לצורך פיקוח נפש - אסור להשתמש במים הללו, אם הספיקו להתקרר לפני התיקון.

הרחבה:
כאשר יהודי חילל שבת, אסור גם לאחרים להנות בשבת עצמה מתוצאות מעשיו (סי' שיח ס"א, וראה שם משנה ברורה ס"ק ז לגבי שוגג). אם כן, היה מקום לומר שההנאה מהמים החמים בעקבות התיקון היא הנאה אסורה מחילול השבת.
אך כשיש הפסקת חשמל בהיקף נרחב, תיקון התקלה הוא פיקוח נפש: יש אנשים שזקוקים למכשירי חשמל מצילי חיים, מזג אויר קיצוני עלול להיות מסוכן (למשל, שרב לחולי לב, או קור עז לפעוטות וקשישים הגרים בקראוון - דעת רופא), בכבישים צריך רמזורים, במקומות מסוימים יש צורך בתאורת ביטחון, וכדומה. על סדרי הגודל של האוכלוסיה (כשאין מידע ספציפי על מישהו בקבוצת הסיכון) קשה לתת הגדרה ברורה, אך "לסבר את האוזן": 5000 איש ללא חשמל - זהו פיקוח נפש; 500 איש כשלא ידוע על מישהו מסוים שבסיכון ובתנאי מזג אויר רגילים - אינו פיקוח נפש (דודי הרב יעקב אריאל שליט"א, 'באהלה של תורה' ח"ה סי' כד, ראה שם פירוט על השיקולים). ומכיוון שהתיקון מותר - מותר גם ליהנות מתוצאותיו העקיפות שאינן פיקוח נפש ('באהלה של תורה' שם; שמירת שבת כהלכתה פל"ב הערה קעד; ילקוט יוסף שבת ח"ג עמ' מט, סי' שיח סעיף כב. אמנם לדעתו עדיף להחמיר בדבר, שמא עובדי חברת החשמל אינם מתכוונים להצלת נפש אלא למילוי תפקידם בלבד, ומסתבר שגם הוא יודה כשהם פועלים בתנאים קשים וניכר שהצלת החיים נמצאת בתודעתם כמו בסופה האחרונה).
במקרה של תיקון שאינו לצורך פיקוח נפש, יש מקום להתלבט לגבי מקרה שהמים עדיין היו חמים בזמן התיקון, אבל אתה משתמש בהם כעבור זמן רב, וכבר היו מתקררים אלמלא התיקון. באופן זה אתה נהנה מחילול השבת, אבל המלאכה שנעשתה לא חיממה את המים אלא רק שימרה את חומם. יש אחרונים שהחמירו בזה, והגרש"ז אוירבך זצ"ל (מנחת שלמה ח"א סי' ה) התלבט בדבר, ודברי הרב פרנק (הר צבי ח"א סי' קפא) נוטים להקל.
כשהחשמל חזר תוך דקות ספורות, יתכן שהתיקון הוא תוצאה של מערכת בקרה אוטומטית ולא היה כאן שמץ חילול שבת ואין כל שאלה (מנוחת אהבה ח"א פכ"ד הערה 6).

הערה בשולי הדברים:
אם הפסקת החשמל הייתה ישובית והתפרסמה הנחיה כלשהי בעניין מאת רב היישוב - דבריי בטלים. יש מקום שבעניין פרטי שלך תפנה לרב מסוים המקובל עליך, אבל פנייה לאתר ובו משיבים שונים אינה כל כך מתאימה במקרה כזה. אם זהו נושא ציבורי שבאחריות הרב, כגון סדרי בית הכנסת, התערבותו של רב אחר אסורה לגמרי, אבל בשאלה שנוגעת לכל אחד ואחד ביישוב בביתו הפרטי מותר עקרונית לכל אחד לנהוג על פי כל חוות דעת שיקבל, ובכל זאת לא ראוי להעדיף רב בלתי מוכר לך על פני רב היישוב.


ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il