שאל את הרב

  • הלכה
  • בבוקר

נטילת ידיים לדעת הבן איש חי

undefined

הרב עזריה אריאל

י"ט שבט תשע"ד
שאלה
ב"ה רציתי לשאול האם אפשרי לפי ההלכה להרטיב את הידים ולשפשפן זו בזו לפני נטילת ידיים של שחרית וכן לפני נט"י שלאחר יציאה מבית הכסא משום רו"ר. אני עושה זאת כדי שלכשאטול ידי אזי יגיעו המים לכל חלקי היד. אשמח אם הרב יוכל לבאר גם את העניין הנ"ל גם לגבי נט"י שלסעודה. [יצויין שאני משתדל ללכת לפי פסקי מרן רבינו בעל ה"בן איש חי". וראיתי שבספר של רבינו "עוד יוסף חי הלכות" נזכר שם עניין לחלוחית שעל הכלי, אם זה מטמא את הידיים, ומאידך כתוב שם לשפוך לפני הנטילה מים על היד, על מנת שהמים יגיעו לכל היד בעת שפיכתן על הידיים.] אני מאד מודה לכבוד הרב!
תשובה
לשואל, שלום! עיינתי בספר 'עוד יוסף חי' (תולדות, סעיפים ז-ח) ושם האריך להסביר שאין צורך לחשוש ל'רוח רעה' במים שבידית הנטלה, ולכן די בשפיכה שלוש פעמים על כל יד לסירוגין, ואין שום בעיה בכך שבנטילה השניה והשלישית אוחזים את הידית הרטובה מהפעם הקודמת. לאחר מכן הוסיף, שמנהגו האישי ("דרכנו") היה שבנטילה הראשונה על כל יד עדיף לשפוך את המים פעמיים-שלוש כדי לוודא שהמים יגיעו לכל חלקי היד (ולא הזכיר שפשוף לפני הנטילה). אין הכוונה לניקוי הידיים לפני הנטילה, אלא שהנטילה עצמה תיעשה כמה פעמים. כנראה כוונתו שלפעמים, אולי דווקא כשיש סדקים בעור (כלשונו "בשר היד יבש"), יש מקומות בכף היד שהמים לא מגיעים אליהם בקלות ולכן כדאי לשפוך מספר פעמים. ולאחר שהמים כבר הגיעו לכל מקום, בנטילה השניה והשלישית כבר אין צורך בשפיכות חוזרות, משום שהמים מגיעים יותר בקלות (או משום שהמים שנשארו מהפעם הראשונה מחוברים אליהם ונחשבים כחלק מהנטילה, ראה כעין זה בגמרא בחגיגה יט ע"א). אולם בבן איש חי (שנה ראשונה, תולדות, סעיף א) לא הזכיר עניין זה (אך הזכיר שפשוף הידיים אחרי הנטילה, ראה סעיף ג). גם הרב אליהו זצ"ל, בהערותיו לקיצור שולחן ערוך סימן ב, לא הביא זאת. לכן מסתבר לי שגם הנוהגים כבן איש חי אינם צריכים להקפיד על כך אלא אם כן יש סיבה לחשוב שהשפיכה הראשונה אכן לא הביאה את המים לכל חלקי כף היד.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il