שאל את הרב

  • תורה, מחשבה ומוסר
  • יסודות האמונה
קטגוריה משנית
undefined
שאלה
אם כך לא מובן מדוע סיפור שכזה לא מעובר גם באומות העולם. מדוע אנו היחידים שמעברים את הסיפור הזה , אדרבא אם אתה טוען כי האומות גם היו נוכחות במעמד הם היו צריכים להעביר את הסיפור גם הם. וזה שהם לא מעבירים אותו גורם לפקפק בסיפור עצמו לא כן? דבר נוסף . לא היית מסכים אם הפרוש הבא לדברים : כל מדרשי חז״ל , שבדרכם ממשיך גם האלשיך, באים שוב ושוב להדגיש שהמסר העמוק שבמעמד הר סיני עבר וזעזע את האנושות כולה. כפי שציינתי, אין כוונתם שהעמים נכחו בגופם במעמד ושמעו אותו באזניהם. כאשר חז״ל כותבים ׳שמעו׳ כוונתם היא שמיעה במובן עמוק יותר, מובן של חדירת תוכן הדברים לנפש. כשם שגם השמיעה הפיזית מחדירה את הקול לגוף ולתודעה. ׳קול׳ בטרמינולוגיה של אגדות חז״ל בא בדרך כלל לציין רושם, התעוררות הנוצרת כתוצאה מהתרחשות. כך גם כאן, הזעזוע שעבר בעולם חדר לאנושות כולה ושינה אותה בלא שתהא מודעת לכך. כאן מוסיפים חז״ל ומבהירים שכל עם חש את ההתעוררות בדרכו המיוחדת, והיא התבטאה אצלו בצורתו המיוחדת. זאת, על בסיס מהותו הרוחנית המיוחדת. כיון שבתפיסת חז״ל, לכל עם ועם מהות רוחנית (בלשונם ׳שר׳) שונה היוצרת את תכונותיו השונות ואת ההיסטוריה השונה שלו
תשובה
לשואל שלום, השאלה המציאותית אם הקול הגיע לאוזני אומות העולם או לא אינה עיקר הדיון. ניתן להבין כך או כך, על כל פנים דומה שעיקר הדגש בדברי חז"ל אלו הוא להראות עד כמה מתאימה התורה לאומה הישראלית, ומנגד, כמה איננה מתאימה לאוזניהם של אומות העולם, כפי שמבוארים הדברים באריכות בדברי המהר"ל בספרו "תפארת ישראל" (פרק לא). לאור זאת מובן מדוע לא השכילו האומות להעביר תורה זו שאינה מתאימה להן לדורות הבאים. בברכה נאמנה
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il