ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

מחתך בפתיחת אצבעות קרח בשבת | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


ג סיון תשע"ד

מחתך בפתיחת אצבעות קרח בשבת


הרב יצחק בן יוסף

שאלה:
שלום רב. יש מין קרטיב שאני חושב שקוראים לו קרחון או שלגון או אצבעות להקפאה.משהו כזה. זו בעצם אצבע ארוכה מפלסטיק שקוף ובתוכה הקרח,ובאמצע היא צרה יותר וניתנת לשבירה לשניים וכך אפשר למצוץ ולאכול את הקרח. בהתחלה לא חשבתי בכלל על האפשרות שיתכן והפתיחה אסורה בשבת אבל הפנו את תשומת ליבי שחרוט על הפלסטיק "לא לשבור בשבת". אני מניח שהאיסור כרוך במלאכת חותך ואולי גם בעשיית כלי.

השאלה היא האם באמת יש צורך לאסור את הדבר והאם זה מוסכם על כל הפוסקים.עיינתי בפניני הלכה (טו’,יד’) לגבי פתיחת לשונית של פחית והפרדת גביעים של מוצרי חלב וראיתי שהוא כותב: "אולם רבים מתירים זאת, משום שהפחית נועדה לשימוש חד פעמי, וממילא אין הוצאת הלשונית נחשבת עשיית כלי, אלא היא כשבירת חבית להוצאת היין. וגם אין בזה איסור ’מחתך’, כי רק כאשר צריכים לחתוך במידה מדויקת יש איסור ’מחתך’, אבל כאשר אין זה משנה היכן יחתכו, וכל המטרה היא רק ליצור פתח להוצאת השתייה, מותר לפתוח באופן הנוח ביותר, היינו על ידי משיכת הלשונית...(ולעניין גביעים:) ויש שהקילו, משום שרק כאשר יש צורך בחיתוך מדויק לפי מידה מסוימת יש איסור ’מחתך’, וכאן המטרה להפריד את הגביעים זה מזה, ואין זה משנה היכן בדיוק יתבצע החיתוך שביניהם. וגם אין בזה איסור ’מכה בפטיש’, הואיל והגביעים היו מוכנים וגמורים לפני כן, וההפרדה אינה אלא הסרה של הפרעה חיצונית."

ובהערה:"בין המתירים: רשז"א (שלחן שלמה שיד, יג, ג); אול"צ (ח"ב כז, הערה ז); הליכות עולם (ח"ד ע’ רנד); בנין שבת (יא, ג). ובין האוסרים ריש"א (הובא בארח"ש יב, הערה כב); חוט השני (ח"א ע’ קכח-קכט); הרב אליהו; מנו"א (ח"ג טז, יד). ואף שיש שכתבו שהאיסור דאורייתא, מ"מ נראה מהרמב"ם (יו"ט ד, ח), שאם יש בזה איסור אזי האיסור מדרבנן בלבד. ולכן כתבתי שיש למיקל על מה לסמוך."

לכאורה נראה שהוא הדין לענייננו,שגם כאן זה לא משנה היכן יתבצע החיתוך (יש גם כאלה שחותכים עם סכין באחת הקצוות,ובכל מקרה,זה לא הכרחי לחתוך בדיוק באמצע והוא גם לא יוצא ישר ומדוייק).כמו כן אין עשיית כלי כי זה היה כבר כלי לפני כן וגם נזרק מיד אח"כ.אולי אפשר גם לצרף שהחיתוך של הפלסטיק בטל לחיתוך של האוכל שהוא העיקרי כאן,ואין מחתך במאכלים,אבל אולי זה לא שייך אלא בקריעה ולא בחיתוך.מה הדין? ואם אסור,האם לחתוך מהצד יותר קל?


תשובה:
מותר כמו כול פתיחת אריזות אוכל.
יותר פשוט מפתיחת פחית .
בשאלתך אין איסור עשיית כלי ,או שבירת כלי.


ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il