ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

זמן שחרית ומנחה | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


ט"ז תשרי תשע"ה

זמן שחרית ומנחה


הרב בניהו שרגא

שאלה:
1. עד מתי אפשר להתפלל שחרית? עד מתי אפשר להתפלל מנחה? (אני מתכוון איך קוראים לזמן) כי אני ראיתי בעלון שלכם של הזמנים כתוב למשל מנחה גדולה ומנחה קטנה בזמן X ואני לא יודע אם עד הזמן הזה מותר להתפלל או מה מהזמן הזה , ואם זה מה מהזמן הזה אז עד מתי אפשר?
2. וגם מה יותר חשוב מנחה גדולה או קטנה? וגם למה זה כל כך חשוב?
3. מותר לנענע לולב ביחיד? והאם צריך לברך על זה?

תשובה:
מועדים לשמחה

1. לגבי תפילת שחרית-ראה פירוט בתשובה שכתבתי בתוך נושא 'תפילה ובית כנסת'-'המניין' תחת כותרת 'הלכות התפילה'
אציין רק את עיקרי הדברים: -
עד סוף שעה רביעית זמנית [מה שמכונה בלוח כסוף זמן תפילה]-מתפלל כרגיל [אמנם מסוף שעה שלישית זמנית-המכונה בלוח כסוף זמן ק''ש, הפסיד שכר ק''ש בזמנה].
מאז ועד חצות היום-מתפלל רגיל ורק לא מברך על ברכות ק''ש. [יש אומרים שאם היה אנוס עד עתה יוכל לברך]. אם במזיד לא התפלל,יתפלל עמידה בתנאי נדבה.
נחלקו האור לציון והילקו''י אם לברך על ברכת 'ברוך שאמר' ו'ישתבח'.
אחר חצות היום-לא יברך על ברכת 'ברוך שאמר' ,'ישתבח' וברכות ק''ש. וכן לא יתפלל תפילת עמידה.
יתפלל עמידה של מנחה פעמיים לשם תשלומים [אם לא התפלל שחרית עקב מניעות שונות ולא מפשיעה].
יברך ברכות השחר וברכות התורה.

לגבי תפילת מנחה-אפשר להתפלל מחצי שעה זמנית אחר חצות היום ועד השקיעה. בדיעבד, אפשר להתחיל להתפלל גם בתוך 13 דקות וחצי זמניות אחר השקיעה.

בלוח מצויין הזמן בו אפשר להתחיל להתפלל מנחה. ומצויין הזמן שבו נגמר זמן ק''ש ותפילה של שחרית.[אך ראה בפירוט שכתבתי מה באמת א''א לומר ומה עדיין ניתן לומר].

2. אפשר להתפלל מנחה גדולה או קטנה.
רצוי יותר מנחה קטנה [אחר תשע שעות ומחצה זמניות] כי תפילת מנחה נתקנה כנגד קרבן תמיד של בין הערביים שהיה קרב בדר''כ [חוץ מערב פסח] מתשע שעות ומחצה.

זה כ''כ חשוב כי יש לנו מתנה גדולה מהבורא האהוב להתפלל אליו ומצדו לשמוע אותנו ולהיענות לבקשתנו. אך יש לשים לב שיש תנאים מסוימים שהמקפיד עליהם,מגדיל את הסיכויים שהתפילה שלו תתקבל. אחד מהתנאים הללו הוא ההקפדה על זמנים טובים יותר כגון מנחה קטנה לעומת גדולה.
חוץ מזה, התפילה גם עושה נחת רוח לפניו והמקפיד על תנאים מסוימים כדי שתפילתו תתקבל יותר,עושה נחת רוח גדולה יותר בכך שמסייע כביכול לה' לעשות רצונו להטיב לנו [עיין שיחות הרב נבנצל,בראשית ,וירא, שיחה ט].

אמנם אם רוצה לסעוד ארוחת צהריים,ראוי יותר להתפלל מנחה גדולה קודם הסעודה [וכך מנהג הישיבות]
וכן אם יש לו מניין רק לתפילת מנחה גדולה,ראוי יותר להתפלל מנחה גדולה בציבור, מאשר מנחה קטנה ביחיד. [ילקו''י]

3. מותר לנענע לולב ביחיד וגם מברך ע''כ. אמנם ברור שמצווה הנעשית ברבים יש לה משמעות והשפעה גדולה יותר.

אשריך על מאמציך לבירור בענייני תפילה וברכה
חג שמח


ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il