- שבת ומועדים
- בגדים וקשירה
הרמת חבל כביסה בשבת
שאלה
שלום
האם חבל כביסה שנפל בשבת מותר להרימו? האם יש הבדל בין כביסה יבשה ללחה או רטובה? האם יש הבדל אם זה מפריע למעבר או סתם לא רוצה שהבגדים יתלכלכו? והאם יש הבדל בין מרן לרמא בנושא זה?
אשמח גם לקבל הסבר לפסק הלכה
בברכה
תשובה
בפשטות חבל כביסה אסור בטלטול, גזירה שמא יבוא להחזירו למקומו (כך בשו"ע סימן שח סעיף טז לגבי רגל שנשמטה מכירה).
בגדים רטובים בשיעור "טופח על מנת להטפיח" אסורים אף הם בטלטול, שמא יבוא לסחטם (רמ"א סימן שא, סעיף מו). כמו כן אף אם הבגדים כבר יבשים הם נחשבים מוקצה באם היו רטובים בשיעור זה בבין השמשות, ולא הייתה וודאות שיתייבשו מאליהם עד סוף השבת - (שם במשנה ברורה ס"ק סג. ועיין מנחת שלמה סימן י אות ב ד"ה "וזהו").
טלטול מוקצה עבור שמירה על המוקצה (כגון שלא יתלכלך) נקרא "טלטול לצורך דבר האסור" - ומותר רק על ידי טלטול בגופו (שו"ע שיא, ח), ובכלל זה טלטול ע"י דחיפתו ברגל (מ"ב שח, ס"ק יג).
טלטול מוקצה כדי לפנות את המעבר נקרא "טלטול לצורך דבר המותר", וכאן לא רק שמותר לטלטל בגופו, אלא אף מותר להזיז אותו בידיים באופן של "טלטול מן הצד" (שו"ע, סימן שיא, סעיף ח), ובכלל זה על ידי דחיפת המוקצה במקל או חפץ אחר (מ"ב שח, ס"ק קטו).
[לגבי הבדל בין מרן לרמ"א: ההבדל היחיד שלכאורה ישנו הוא לגבי איסור טלטול בגד רטוב שמוזכר רק ברמ"א ולא בשו"ע. אמנם למעשה גם בילקוט יוסף (סימן שא ס"ק עג) כתב להחמיר בזה, ולכן נראה שלמעשה אין חילוק בין ספרדים לאשכנזים].
בברכה,
הרב עודד מילר

קיפול טלית
הרה"ג דוב ליאור | י"ב כסלו תשס"ג
קשירת עניבה בשבת
הרב רואי מרגלית | י"ח אייר תשס"ג

בושם על בגדים בשבת
הרה"ג דוב ליאור | ה אדר ב' תשס"ה
קשירת סנדלים בשבת
הרב חגי לרר | ז אלול תשע"ז
כולל הלכה בית אל
ברירת אוכל מפסולת
ט"ו טבת תשע"ד
קטן בשבת
ד כסלו תשע"ד
כתם על בגד בשבת
י"א אדר א' תשע"ד
חגורה מתקלפת בשבת
ל מרחשון תשע"ד

כפרות לאשה בהריון
הרב יאיר וסרטיל | ז תשרי תשע"ה

רכיבה על אופניים ביום הכיפורים
הרב שמואל הולשטיין | ז תשרי תשס"ט

רכיבה על אופניים ביום הכיפורים
הרב שמואל הולשטיין | ז תשרי תשס"ט

מניקה ביום כיפור - יכולה לשתות לשיעורים?
רבנים שונים | ה תשרי תשע"ט

הסרת מזוזה כדי שלא תתבזה
הרב אליקים לבנון | ו תשרי תשפ"ד
האם מותר לצחצח שינים בצומות הקלים
הרב דניאל קירש | ו תשרי תשפ"ד

השתתפות בהופעה מעורבת
הרב אליקים לבנון | ו תשרי תשפ"ד
