ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

האם תשובת הרמב"ם לשאלת הבחירה איננה 'בריחה' מהשאלה? | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


י"ח ניסן תשע"ה

האם תשובת הרמב"ם לשאלת הבחירה איננה 'בריחה' מהשאלה?


הרב יעקב כהן

שאלה:
שלום כבוד הרב!
אני אשמח לקבל תשובה לגבי השאלה הידועה בעניין הבחירה החופשית. למדתי את תשובתו של הרמב"ם לגבי מושג הידיעה השונה בינינו לבין השי"ת, אך יש בה מעין בריחה- וכי א"א להסביר את העניין ע"י דבר שמניח ומיישב את הדעת בצורה שכלית? שבוע טוב בע"ה ותודה מראש.

תשובה:
שאלה יפה שאלת, וכבר קדמוך גדולים. כהקדמה לתשובה יש לזכור שכל אדם מבין היטב שלא כל דבר ביכולתו להבין. למשל, עיור צבעים חכם וישר יודה שאינו יכול להבין מהו צבע, ואדם שלוקח כדור אקמול ואינו מומחה ברפואה מודה שאינו מבין בדיוק את אופן פעולתו של הכדור. לעומת זאת ניסיון של עיור צבעים להבין מהו צבע - משול לניסיון של מי שאבד לו חפץ בחושך לחפש אותו באור...
הנחת היסוד של השאלה בה עוסק הרמב"ם היא שידיעת ה' דומה לידיעה האנושית. כל תשובתו של הרמב"ם נועדה לבאר שאנו אמורים להבין היטב מדוע אין ביכולתנו להבין את מהותה של ידיעת ה' (וזאת גם בלי קשר לשאלת הידיעה והבחירה), ומדוע ידיעה זו שונה מהידיעה האנושית. ממילא הרמב"ם ביאר היטב מדוע הנחת היסוד של השאלה אינה נכונה, ועל כן תשובתו כלל איננה 'בריחה' מהשאלה אלא תשובה מדוייקת ששומטת את הקרקע מיסודה של השאלה.
כל טוב.


ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il