ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

סדר מוצש"ק בכניסת חג מתן תורה | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


כ"ט אייר תשע"ה

סדר מוצש"ק בכניסת חג מתן תורה


הרב עזריה אריאל

שאלה:
בסד
שבוע טוב ומבורך
שלום רב !
1 . האם במוצאי שבת קודש הבא יש להתפלל תפילת ערבית של מוצאי שבת קודש או תפילת ערבית של יום טוב ?
2. מתי מדליקים את נרות יום טוב של שבועות ?
3.האם במוצאי שבת קודש שתהיה אומרים את ההבדלה כרגיל (ראשון לציון הינה הינם) או שמבדילים בתוך הקידוש ?
4.האם מברכים בהבדלה הקרובה על הבשמים ?
5.האם יש להדליק נר הבדלה במוצאי שבת קודש כשנכנס יום טוב ? ובכלל לא הבנתי האם עורכים קידוש שבתוכו מבדילים על היין או שעורכים הבדלה רגילה ? ואם כן מדליקים קודם נר הבדלה או נרות יום טוב ?
מה סדר הפעולות שיש לערוך בצאת הכוכבים לפי ר"ת ? קידוש,הבדלה,הדלקת נרות יום טוב, ערבית ליום טוב,ערבית למוצאי שבת קודש ? .. אשמח לפירוט והסבר.
תודה רבה מראש


תשובה:
לשואלת, שלום!
1. מתפללים ערבית של יום טוב, ובאמצע תפילת העמידה מוסיפים קטע שמזכיר את המעבר משבת ליום טוב: "ותודיענו" (בסידור 'רינת ישראל' נוסח 'ספרד' עמוד 383).
2. את נרות החג מדליקים רק אחרי צאת השבת (20.15). כדי להדליק אותם צריך להכין לפני שבת "נר נשמה", שידלק מלפני שבת ועד צאתה וניתן יהיה להדליק ממנו את הנרות החדשים.
3. במוצאי שבת ההבדלה משולבת בקידוש (בסידור 'רינת ישראל' נוסח 'ספרד' עמודים 388 - 389), והסדר הוא: ברכת "בורא פרי הגפן", ברכת הקידוש ("ברוך... אשר בחר בנו מכל עם... מקדש ישראל והזמנים"), ברכת "בורא מאורי האש", ברכת ההבדלה ("ברוך... המבדיל בין קודש לחול" והסיום שונה מהרגיל: "ברוך אתה ה' המבדיל בין קודש לקודש"), ולבסוף ברכת "שהחיינו". הגמרא נותנת לכך סימן בראשי תיבות: יקנה"ז: יין ("פרי הגפן"), קידוש, נר, הבדלה, זמן ("שהחיינו... לזמן הזה").
4. לא נוהגים להגיד את הפסוקים המקדימים "ראשון לציון הנה הינם" וכו'. גם לא מברכים על הבשמים (כי הם נועדו להרגיע את הנפש במעבר מהשבת לימות החול, וכעת לא עוברים ליום חול).
5. כאמור, מברכים "בורא מאורי האש", אבל לא חייבים לשם כך להדליק נר מיוחד. אפשר לברך את הברכה הזו על נרות החג.
6. סדר הפעולות: ערבית (תפילת חג עם אזכור של צאת השבת, כאמור), הדלקת נרות חג, קידוש עם הבדלה ביחד.

אני לא בטוח שהבנתי למה התכוונת "לפי ר"ת". אם הכוונה "לפי ראשי תיבות", אז הסימן הוא: ענק. ערבית/נרות/קידוש. אם הכוונה "לפי רבנו תם", כלומר, אם את נוהגת להאריך את השבת לפי שיטתו המיוחדת של רבנו תם, אז הדלקת הנרות מתאחרת עד 20.51. את תפילת ערבית והקידוש עם הבדלה (בלי להדליק נר מיוחד) אפשר לפני זה, בפרט אם העיכוב גורם אי נוחות לבני המשפחה.

כמה הערות לגבי הסדר:
א. הסדר שבו ערבית לפני הנרות אינו כל כך עקרוני. העיקר הוא שהדלקת הנרות תהיה רק אחרי 20.15, וברוב בתי הכנסת מתחילים ערבית לפני זה. מי שלא מתפללת ערבית, צריכה להגיד לפני הדלקת הנרות "ברוך המבדיל בין קודש לקודש" בלי שם ה', כדי שיהיה מותר להדליק.
ב. גם הסדר שהקידוש אחרי הדלקת הנרות אינו כל כך עקרוני. מי שלא הדליקה לפני הקידוש מדליקה אחריו.
ג. כל אחד מברך "שהחיינו" (בעצמו, או יוצא ידי חובה בשמיעה ממישהו אחר) רק פעם אחת. בדרך כלל מקובל שהגבר אומר את הקידוש ומברך "שהחיינו" והאישה מדליקה נרות לפני כן ומברכת עליהם "שהחיינו". במקרה שבו האיש או האישה עושה את שני הדברים, מברכים "שהחיינו" רק פעם אחת, על הדבר הראשון שעושים: או הדלקת הנרות או הקידוש. כמו כן, אם האיש אמר את הקידוש ורק אחר כך האישה מדליקה נרות, היא לא מברכת "שהחיינו" כי כבר יצאה ידי חובתה בקידוש (אלא אם כן התכוונה שלא לצאת ידי חובה בברכה זו).

אם משהו לא ברור אשמח להסביר יותר.

כל טוב,


ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il