ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

איך צריך להיתייחס לאנשים שעברו עבירה | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


כ"ו אלול תשע"ה

איך צריך להיתייחס לאנשים שעברו עבירה


הרב יהושע שפירא

שאלה:
שלום,
יש לי שאלה ביחס לחומרת עבירות, האם יש הבדל בין עבירות שונות.
שאלתי מתחלקת לשניים-

א. אני מרגישה שאין הבדל ומדרגות בחומרת מעשים שאינם טובים - לא מוסריים/עברות.

דוגמאות
- לאחר לפגישה 20 דקות, זה כמו לאחר לשיעור במכללה 20 דקות.
- אין הבדל בין מי שגונב עבודה במהלך לימודי התואר שלו, למי ששודד בנק.
- אין הבדל בין מי שהיה אמור לזרוק זבל ו"ברח" מהמשימה, לבין מי שלא משלם על האוטובוס.
- כשאני מקלפת חתיכות עור שצמודות לציפורן בשבת, זה בדיוק כמו לנסוע בשבת.
- אין הבדל בין לצעוק על אחי לבין רצח.

האם זו הסתכלות נכונה? או שיש הבדל? יש מדרגות? אשמח להוכחה ופירוט.

אם אכן יש מדרגות, אז איפה עובר הקו האדום בין אדם טוב, מוסרי, לאדם שעדיף לא להיות חבר שלו (נשוי לו וכד’)..

ב. יש לי בתוך זה גם שאלה ספציפית איך להתייחס לכל מיני התנהלויות לא מוסריות בעיני שמתרחשות במסגרת הלימודים האקדמיים:

למסור למרצה עבודה שמישהו אחר כתב.
איחור לשיעור
בנות שמדברות בשיעור
האם יש גישה תורנית שמותר "לרמות" מוסד אקדמי? האם זה פחות חמור מלשקר לאדם פרטי? לאחר?
איך להתייחס לאנשים שעושים כך?

אשמח מאוד לתשובה, אם יש מקורות אשמח מאוד שהרב יציין אותם.
תודה רבה!!!

תשובה:
1. חס ושלום להשוות בין קלה לחמורה. הדוגמא האחרונה שמשווה בין לצעוק על אח לבין לרצח מעוותת את כל אמות המוסר. כשאדם צועק על אחיו צריך תיקון בענין הזה, אבל אין בתורה עונש על כך. לעומת זאת, רוצח דינו מוות שזה החמור שבעונשים. חס וחלילה להשוות בין דברים קלים לדברים חמורים, זה עיוות של כל עולם התורה ושל כל עולם המוסר, אדם צריך שיהיו לו משקלים, ואדם צריך לדעת כל דבר איפה הוא נמצא, לדעת שעבירות קלות הן אכן קלות, ולדעת גם שהחמורות דורשות מאבק חריף.
לגבי השאלה ממי צריך להתרחק. אם אדם מתכוון במזיד לעשות רע, בדרך כלל צריך להתרחק ממנו. אם אדם כואב על זה שהוא עושה רע, אבל אין צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא, הוא נופל מדי פעם, בדרך כלל לא צריך להתרחק ממנו. רוב ככל בני האדם אנחנו מתקרבים אליהם ושמחים בחברותם, רק מקרים קיצוניים אנחנו מתרחקים, ואם יש ספק כדאי להתייעץ עם אדם חכם.
2. לרמות ודאי אסור באיסור חמור ואין שום צד להתיר את זה, לא למסור עבודה שמישהו אחר עשה, אא"כ כמה שותפים עושים ביחד, ולא להעתיק במבחנים. מאידך לאחר לשיעור, ברוב המוסדות האקדמאים יש סך אחוזים שבהם מותר לאחר, ויש כללים עד כמה, וצריך ללכת לפי הכללים. אם באים לידי סיכום עם המרצה בדרך כזאת או אחרת זה בסדר גמור. לפטפט בשיעור זה לא ראוי, אבל זה לא עבירה חמורה כמו הגזל שבא ע"י רמאות בהעתקת מבחן או במסירת עבודה שלא שלנו. יחד עם זאת זה מפריע למורה והתורה ציוותה ואהבת לרעך כמוך, וזה נכון גם לגבי מורים.
כמובן שמי שמרמה הוא לא בסדר, אבל בדרך כלל לעמוד בעמדת המוכיח והמטיף מוסר לא מביא תועלת אלא רק נזק. רק אם בטוחים שאנחנו יודעים את הדרך הנכונה איך להביא את הזולת לדרך הישר כדאי לעשות זאת. כמובן שאם שואלים אותנו אז אנחנו צריכים להגיד את האמת שיש איסור וקלקול בדבר, אבל לא להטיף מוסר, בדרך כלל זה רק מזיק ולא מועיל.

שוכתב משו"ת טלפוני

ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il