שאל את הרב

  • הלכה
  • שעטנז

שעטנז בפרוכת

undefined

הרב שמואל אריאל

כ"ט טבת תשע"ו
שאלה
בכתב יד מפולין מהמאה ה-18, שאני מפענחת, נכתב ברשימת "בגדי קודש" שהפרוכת היתה מבד דראיעט. מומחית לפולנית אמרה לי ש-דראיעט (בפולנית drojet) הוא בד העשוי מצמר ופשתן. שאלתי היא האם ישנה אפשרות לאריג של צמר ופשתן שאינו שעטנז? בתודה ובברכה
תשובה
שלום וברכה! בעיקרון, ישנם מצבים מסויימים שבהם תהיה באריג תערובת של סיבי צמר ופשתן ואף על פי כן הוא לא יהיה אסור משום שעטנז (עי' שולחן ערוך יורה דעה רצ"ט), אבל לגבי שאלתך, התשובה היא פשוטה יותר: מותר לעשות פרוכת לארון הקודש משעטנז. כך אומר במפורש הרמ"א (שם ש"א, יא): "פרוכת שלפני ארון הקודש... מותר להיות מכלאים". הסיבה היא, משום ששעטנז אינו אסור בכל שימוש, אלא רק בלבישה או עטיפת הגוף בכדי להתחמם וכדומה ("ובגד כלאים שעטנז לא יעלה עליך", "לא תלבש שעטנז"), ובפרוכת אין משתמשים כלל לצרכים כאלה. [יש להבהיר, שאריג שעלולים לפעמים להשתמש בו לעטיפה וחימום של הגוף או מקצתו, אף שאין זו מטרתו העיקרית, אין לעשותו משעטנז. כך למשל, אין לעשות ווילונות או מפות שולחן וכדומה משעטנז, משום שלפעמים אדם עשוי להתעטף בהם או לעטוף בהם את הידיים (שולחן ערוך שם סעיפים ט', י"א). אבל בפרוכת של ארון הקודש אין חשש לשימושים כאלה, ולפיכך מותר לעשותה משעטנז.]
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il