שאל את הרב

  • תורה, מחשבה ומוסר
  • לימוד קבלה

המשך לשאלתי

undefined

הרב יצחק בן יוסף

י"א אדר ב' תשע"ו
שאלה
אין בעיה עם עניין ש"ס ופוסקים ...אני מסכים שבן אדם צריך לבוא מהמקום הנכון ובקדושה, אבל גם "מלא כרסו" יש עניין כי אפשר לסיים את הש"ס בצורה מכנית ומה אז? "תלמיד שלא ראה סימן יפה במשנתו חמש שנים - שוב אינו רואה. רבי יוסי אומר: שלוש שנים" (חולין כד א). נחלקו חכמים ורבי יוסי, מהו אורכה של תקופת המבחן: חמש שנים או שלוש שנים. לפי חכמים, בודקים את ההישגים הלימודיים לאורך תקופה של חמש שנים. אם חלפו חמש שנים, ואין התלמיד רואה סימן יפה במשנתו - הוא לומד ושוכח - שוב אינו רואה" . העניין הוא קדושת הגוף והנפש ומלאה כרסו למי שלומד ש"ס בגיל 38 ולילד בין 16 כמובן שהדברים לא יושבים אותו דבר (ברוב המקרים) כל אחד והכרס שלו ויותר מזה כל אחד ושורש נשמתו(יש הרבה כתובים שמוכיחים שבעבר למדו חכמים קבלה גם בגיל 14).. אבל לעניין אחר רק עם אפשר את התייחסות הרב לשאלה ששאלתי מקודם על הציטוטים שהבאתי מ"בעל הסולם" איך מתייחסים לכתוב שם בעולם התורה? ולמה לא נמצאים ספריו בבתי כנסת? ולמה לא מגדילים מעלתו בקרב עולם התורה? (בכל זאת הוא רושם שם שנשמתו היא עיבור של נשמת האר"י הקדוש) ...תודה על התשובה הראשונה :)...אשמח לקבל התייחסות הרב גם על התשובה הנ"ל
תשובה
אני לא מומחה לדברים כאלה, הרושם שלי שבעל הסולם מפורסם דיו וספריו גם אם לא כולם נמצאים בהרבה מקומות. יש גוף שמפיץ את פירושו והם מתנהלים כמו כת. נכון שהדורות האחרונים נמשכים לרוחניות וראו במינון מתאים לעסוק בהם. מי שלא ראה ברכה בלימודו אינו שייך לכאן - וכי אדם שלא סיים את לימודיו בכיתה מסוימת יקפוץ כיתה? יש דמויות רבות שהתפרסמו יותר לאחר פטירתם שנים רבות, מרן הרב קוק זצ"ל שלומדים היום מתורתו יותר ויותר אנשים. וכן פתאום לרב נחמן יש עדנה. ה' יצליח דרכך.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il