ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

"אותו האיש" | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


כ"ג אייר תשע"ו

"אותו האיש"


הרב יצחק בן יוסף

שאלה:
שלום וברכה. רבנים רבים בימינו נוהגים לכנות את ישוע הנוצרי בשם "אותו האיש", או שהם מתירים לעצמם לכנותו "ישו" מתוך הנחה דרשנית שמדובר בראשי תיבות של יימח שמו וזכרו (כך זכור לי למשל מתשובות הרב דב ליאור באתר). אני מניח שהדבר נובע מדברי התלמוד במסכת סנהדרין (סג:) ששם נקבע שמותר להזכיר רק שם של עבודה זרה שהוזכרה בספרי המקרא.

שתי שאלות יש לי על העניין: א. שאלה כללית בנוגע לסוגיה הנזכרת- לפי פשט התורה אסור להישבע בשם אלוהים אחרים, אך לא נאסרה ההזכרה עצמה של שמם. בכל אופן, לפי התלמוד שקובע שגם אמירת השם אסורה, איך הייתה לנביאים רשות להוסיף שמות נוספים שיהיו מותרים לאמירה אם לפי התורה אסור לאומרם? למשל, האל הבבלי "נבו" לא מוזכר בתורה ולכן יש לאסור את אמירת שמו. איך מגיעים ישעיהו ונביאים אחרים ומתירים את אמירת שמו, והרי "אין נביא רשאי לחדש דבר מעתה" (שבת קד.). ב. בנוגע לישוע- קשה לי להאמין שחכמי התלמוד וגם החכמים הבאים אחריהם חשבו שאסור להגות את שמו, שהרי מדובר בשם ישראלי לחלוטין, קיצור של יהושע. בספרי עזרא ונחמיה שם זה מוזכר כמה פעמים, אפילו ביחס לישוע בן נון או ישוע בן יהוצדק הכהן הגדול. גם בהמשך ימי בית שני היו קוראים בשם זה לשלומי אמוני ישראל, כמו אביו של שמעון בן סירא המפורסם, שנקרא "ישוע". במילים אחרות, נוכל להשתמש בטענתו של רבן גמליאל על המרחץ של אפרודיטי (ע"ז מד:): "אני לא באתי בגבולה, היא באה בגבולי". האם בגלל שבמאה הרביעית החליטה הכנסייה שישוע הוא "אל" אוסרת עליי להגיד את שמו? ומה אם היו קוראים לו יעקב או משה או דוד, האם גם אז היה שמו הופך לפיגול? נקודה שנייה- לפי הידוע לי, בנוסחאות התלמוד שלא הושמטו בצנזורה וגם בדברי רש"י יש אזכור מלא של ישוע ולא מכנים אותו "אותו האיש", וכך נראה מאיגרות הרמב"ם (מהדורת שילת עמו פו’) שבנוסח הערבי של איגרת תימן כתוב "ישוע".

תשובה:


תשובה:
א.יש איסור לקרוא בשם ע"ז שנאמר: "ושם אלוהים אחרים לא תזכירו לא ישמע על פיך". וכיון שאותו האיש עשה עצמו אלוה,לכן לא היו מזכירים את שמו, אלא קוראים עליו ימח שמו וזכרו, או בקיצור: יש"ו. זו הסיבה שהוא שונה בענין משאר צוררי ישראל. נביאי ישראל אומרים את דבר ה' ואינם מחדשים מאומה - צריך גם להיזהר בנוסח שמדברים על דמויות בתנ"ך.
ב. השם עצמו לא נפסל כשברור שלא מדברים עליו.

שאלה אישית אחת נשאלה בהמשך לשאלה זו.


ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il