- מדורים
- הרה"ג דב ליאור
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
חנן בן שלומית
גליון 219
תורה ומדע
על אף שיש התקדמות של המדע, המדע עוסק בדברים חיצונים שבאים לעזור לאדם, אבל לא עוסק בעצם תיקונו של האדם, שבזה עוסקת רק התורה.
בפרשת יתרו מפורט התיאור של מתן תורה. ניתן לומר שזה ה מאורע של גילוי השכינה הגדול ביותר, שהיה מבריאת שמים וארץ עד היום הזה, לפניו לא היה ואחריו לא יהיה, מעמד בו עם ישראל כולו הועלה למדרגת נבואה. לפי הרמב"ן וראשונים נוספים, את שתי הדיברות הראשונות בני ישראל שמעו מפי השכינה, ואת שאר הדיברות הם שמעו מפי משה. לכן, הניסוח בשתי הדיברות הראשונות הוא בלשון נוכח: "אנוכי ה' אלוקיך", "לא יהיה לך". ואילו הדיבר השלישי הוא כבר בגוף שלישי, לא כתוב 'לא תישא את שמי לשווא' אלא "לא תישא את שם ה' אלוקיך לשווא", משה רבנו אומר כלפי שמיא.
המעמד הנשגב הזה נחרט עמוק עמוק בלב העומדים באותו מעמד, עד שחז"ל אומרים שאלו שרגליהם עמדו על הר סיני פסקה זוהמתם. ואילו אומות העולם שלא עמדו בהר סיני המשיכה זוהמתן. התורה לא ניתנה לכל אומות העולם, כיוון שהם לא מסוגלים לקבל ציווים כאלה, כפי שמבארים הראשונים (ריה"ל בכוזרי ועוד) שדווקא עם ישראל שעבר את התהליך של כור ההיתוך של מצרים, והועילה לו ההכנות של האבות שעבדו להפריד בין הטוב והרע היה מסוגל לומר "נעשה ונשמע", כלומר ביטול העצמיות וקבלת עול מלכות שמים.
קדמה לכך ההבטחה האלוקית "והייתם לי סגולה מכל העמים", כלומר הקב"ה בחר את העם הזה להיות לעם הסגולה. לא שאנחנו מתפארים, באמירת "אתה בחרתנו" שאנחנו רוצים כאילו לשלוטעל העולם או לנצל עמים אחרים, לעם ישראל מעולם לא הייתה מגמה כזאת! אלא זה שאנו אומרים "אתה בחרתנו" זה מחייב אותנו בתרי"ג מצוות, זה מחייב אותנו לנהוג בפרישות ובצניעות, מכיוון שאנחנו צריכים לפרסם את כבוד ה' בעולם.
הלוואי שבאמת נזכה להכשיר את עצמנו, הן בצד האישי הפרטי והן בצד הכלל ישראלי, לרומם את עצמנו וממילא גם לרומם את העולם כולו. כפי שאנו רואים היום, במקום שאין תורה ויראת שמים אמיתית יש הידרדרות בכל תחומי החיים. על אף שיש התקדמות של המדע, המדע עוסק בדברים חיצונים שבאים לעזור לאדם, אבל לא עוסק בעצם תיקונו של האדם, שבזה רק התורה עוסקת. לכן חשוב שאנחנו נדע שהתורה ניתנה לפני כשלושת אלפים וחמש מאות שנה, אבל אלו דברים שאקטואליים להיום - מה יעשה האדם ומה יחדל, ולא משנה אם הוא נוסע מחברון ליפו עם סוס או עם 'סוסיתא'. ולוואי ונהיה ראויים ליעוד האלוקי, שקבע בנו הקב"ה "והייתם לי סגולה מכל העמים".
המעמד הנשגב הזה נחרט עמוק עמוק בלב העומדים באותו מעמד, עד שחז"ל אומרים שאלו שרגליהם עמדו על הר סיני פסקה זוהמתם. ואילו אומות העולם שלא עמדו בהר סיני המשיכה זוהמתן. התורה לא ניתנה לכל אומות העולם, כיוון שהם לא מסוגלים לקבל ציווים כאלה, כפי שמבארים הראשונים (ריה"ל בכוזרי ועוד) שדווקא עם ישראל שעבר את התהליך של כור ההיתוך של מצרים, והועילה לו ההכנות של האבות שעבדו להפריד בין הטוב והרע היה מסוגל לומר "נעשה ונשמע", כלומר ביטול העצמיות וקבלת עול מלכות שמים.
קדמה לכך ההבטחה האלוקית "והייתם לי סגולה מכל העמים", כלומר הקב"ה בחר את העם הזה להיות לעם הסגולה. לא שאנחנו מתפארים, באמירת "אתה בחרתנו" שאנחנו רוצים כאילו לשלוטעל העולם או לנצל עמים אחרים, לעם ישראל מעולם לא הייתה מגמה כזאת! אלא זה שאנו אומרים "אתה בחרתנו" זה מחייב אותנו בתרי"ג מצוות, זה מחייב אותנו לנהוג בפרישות ובצניעות, מכיוון שאנחנו צריכים לפרסם את כבוד ה' בעולם.
הלוואי שבאמת נזכה להכשיר את עצמנו, הן בצד האישי הפרטי והן בצד הכלל ישראלי, לרומם את עצמנו וממילא גם לרומם את העולם כולו. כפי שאנו רואים היום, במקום שאין תורה ויראת שמים אמיתית יש הידרדרות בכל תחומי החיים. על אף שיש התקדמות של המדע, המדע עוסק בדברים חיצונים שבאים לעזור לאדם, אבל לא עוסק בעצם תיקונו של האדם, שבזה רק התורה עוסקת. לכן חשוב שאנחנו נדע שהתורה ניתנה לפני כשלושת אלפים וחמש מאות שנה, אבל אלו דברים שאקטואליים להיום - מה יעשה האדם ומה יחדל, ולא משנה אם הוא נוסע מחברון ליפו עם סוס או עם 'סוסיתא'. ולוואי ונהיה ראויים ליעוד האלוקי, שקבע בנו הקב"ה "והייתם לי סגולה מכל העמים".

עלינו להמשיך את יציאת מצרים
גליון 215
הרה"ג דוב ליאור | טבת תשע"א

משפטי ה' אמת!
הרה"ג דוב ליאור | כה שבט תשס"ח

יציאת מצרים ושיבת ציון
גליון מס' 230
הרה"ג דוב ליאור | ניסן תשע"א

שכר ועונש
הרה"ג דוב ליאור | יז איר תשס"ח

הרה"ג דוב ליאור
לשעבר אב"ד ורב הישוב קרית - ארבע. נשיא ישיבת "בית אורות"

דתלשו"ת
י שבט תשס"ח
לקחת את ההנהגה לידים
ב' מנחם אב התשס"ה
מדינת ישראל ומדיניות השלטון
מתוך כנס לזכרו של הרצי"ה תשס"ז
א' ניסן תשס"ז

פסיקת הלכה אינה משחק
תשס"ו
על מה בכלל שמחים בט"ו בשבט?
סוכת עראי דיגיטלית
המסר לחינוך הילדים שכולנו חייבים לקחת ממצוות "הקהל"
זמן הדלקת נרות חנוכה
ללמוד להתייחס
האם מותר לקנות בבלאק פריידי?
נס חנוכה בעולם שכלי ?
הלכות שטיפת כלים בשבת
מה מברכים על ברקים ורעמים?
המדריך המלא לבדיקת פירות ט"ו בשבט
קילוף פירות וירקות בשבת

"וְכִי תָבֹאוּ אֶל הָאָרֶץ וּנְטַעְתֶּם"
הרב אביחי קצין | ז שבט תשס"ח
הַמַּבִּיט לָאָרֶץ – וַתִּרְעָד
פרשת מטות מסעי תשע"ח
הרב שמואל אליהו | כ"ו תמוז תשע"ח
סדר טו בשבט
סדר טו בשבט מהדורה שלישית ומעודכנת
הרב נתנאל יוסיפון | תשע"א

מהי מהותו של ט"ו בשבט?
רבנים שונים | ט"ו בשבט תשס"ז
על מה בכלל שמחים בט"ו בשבט?
הרב עודד מילר | שבט תשפ"ג
התורה ערבה בפינו
הרב נתנאל יוסיפון | יג שבט תשפ"ג

האם חיות מחמד הם מוקצים?
הרב בצלאל דניאל | יד שבט תשפ"ג
