בית המדרש

  • מדורים
  • הרה"ג דב ליאור
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש להצלחת

נריה בן אורה יוכבד

גליון 223

כיצד להרוויח מהמפכה במצרים

בדרך כלל כשנזכרים בפרשת כי תשא, נזכרים בחטא העגל. אנחנו לא נדבר על המעידה הקשה הזאת בישראל, אלא נדבר על הדברים החיוביים שיצאו מתוך הירידה הזאת.

undefined

אדר א' תשע"א
2 דק' קריאה
פרשת כי תשא משופעת בנושאים. בדרך כלל כשנזכרים בפרשה הזאת, נזכרים בחטא העגל. אנחנו לא נדבר על המעידה הקשה הזאת בישראל, אם כי גם זה טעון הסבר, אלא נדבר על הדברים החיוביים שיצאו מתוך הירידה הזאת.
משה רבנו ביקש רחמים על עם ישראל, הוא התפלל והזכיר זכות אבות. משה רבנו חשב שאם אין זכות אבות אין מה להתפלל, אך אז הקדוש ברוך הוא לימד אותו את שלוש עשרה מידות. חז"ל אומרים ששלוש עשרה המידות, אלה הם ההנהגה האלוקית בהם מנהיג הקב"ה את המין האנושי. כשהקדוש ברוך הוא אמר: "אני אעביר כל טובי על פניך", הכוונה היא שלימד אותו את כל החוקיות איך שההנהגה האלוקית מנהיגה את כל הבריאה כולה, ובייחוד לימד אותו בזה את ההנהגה של המין האנושי. הקב"ה הבטיח למשה רבנו, שאם עם ישראל או הציבור מתפלל בלב שלם, קיימת הבטחה האלוקית ששלוש עשרה המידות אינן חוזרות ריקם. כלומר אפילו אם הבקשה לא מתמלאת בכולה, בכל אופן במקצתה היא מתקבלת.
משה רבנו ביקש גם: "הראיני נא את כבודך". יש פה דברים שנוגעים לעצם הכרת מהות האלוקות, הוא ביקש להכיר את המהות. ועל כך הקדוש ברוך הוא ענה לו: "כי לא יראני האדם וחי", כלומר שזה מן הנמנעות שנברא שהוא מוגבל בהשגתו, יקיף בהכרתו את הבלתי תכליתי. אנחנו מכירים את הבורא מתוך התגלותו בבריאה, אבל את המהות אנחנו לא יכולים להקיף, ואין נברא שמסוגל להבין. "כי לא יראני האדם וחי".
אנו רואים שמפרשת כי תשא נולדו לנו דברים חיובים: א. אנחנו מכירים שיש מציאות לבורא מתוך התבוננות בבריאה. ב. את המהות אנחנו לא יכולים להכיר, אך יודעים שיש בורא. ג. יש הבטחה אלוקית שגם אם אין זכות אבות, כמו שהתוספות אומרים שאפילו אם זכות אבות תמה, ברית אבות לא תמה, ותפילה יש בכוחה לשנות כל גזירה. ובמצב שאנו נמצאים היום, במצב מדיני שלא יודעים לאן פנינו מועדות, אנחנו צריכים להמשיך בתפילה ולהתפלל בכוונה שלמה. ואנחנו סמוכים ובטוחים, שאם נתפלל בלב שלם, הקדוש ברוך ישמע אותנו ולא ישיב פנינו ריקם, ונזכה שכל התהפוכות של הרשעים מסביב, ילכו ויסלקו ויחלישו את שונאינו עד שנזכה באמת לראות בישועת ה' במהרה בימינו.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il