- מדורים
- שיעורים נוספים
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
ורד מעינה בת יהודית עדנה
בניית סוכה מפרגולה
הנחיות מעשיות למעוניינים בבניית סוכה תוך שימוש בפרגולה העשויה מעץ:
א. פרגולה העשויה מקורות רופפים: אם רוב הקורות של הפרגולה אינן מחוברות במסמרים או ברגים, צילתה מרובה מחמתה ואינן עומדות בצפיפות גדולה עד שאין גשם יכול לירד בתוכה - הרי זו סוכה כשרה לכתחילה, וראוי לחדש בה דבר כדין 'סוכה ישנה', על ידי הנחת סכך כשר בשיעור טפח על טפח, או אפילו כל שהוא על פני כל אורכה או רוחבה.
ב. פרגולה שקורותיה מחוברים: אם רוב קורות הפרגולה מחוברות במסמרים או ברגים:
1) אם חמתה מרובה מצילתה - היינו שיש בין קורה לקורה של הפרגולה יותר מרוחב קורה, שאז חמתה של הפרגולה עצמה מרובה מצילתה:
א) אם יניח בין הקורות סכך כשר בכמות שצילתה מרובה מחמתה מחמת הסכך עצמו גם ללא הקורות של הפרגולה - הסוכה כשרה לכתחילה.
ב) אפילו אם אין מספיק סכך כשר ליצור צילתה מרובה מחמתה ללא קורות הפרגולה - אם יניח סכך כשר על גבי הקורות הרי שהם בטלים לסכך הכשר - והסוכה כשרה לכתחילה.
2) אם צלתה מרובה מחמתה - היינו פרגולה שצלתה מרובה מחמתה מחמת הקורות עצמן, ורוצה להשתמש בה כסוכה: ניתן לסמוך על פוסקים רבים שהכשירו זאת, עם חידוש מועט כנ"ל.
בכל אופן, יש לוודא שהדפנות ייעשו קודם לסכך. אין צורך בדפנות שלמות אלא מספיק דפנות ברוחב טפח סמוך לסכך לאורך כל הסוכה שיהיו שם קודם הנחת הסכך. לדוגמא, אם המסגרת של הפרגולה עשויה מקורות הרחבות יותר מטפח, הרי שיש רוחב טפח סמוך לסכך עוד קודם עשיית הסכך, וקוים התנאי שהדפנות ייעשו קודם לסכך. אך אם אין אפילו את זה והסכך נעשה קודם לדפנות - צריך לנענע את הסכך לאחר עשיית הדפנות - להגביהו ולהניחו מחדש. אם לא עשה כן, יש הפוסלים אף בדיעבד ויש המכשירים.
למעונינים בהעמקה ועיון להלן תשובה מתוך שו"ת "במראה הבזק" ח"ה תשובה נט.
א. פרגולה העשויה מקורות רופפים: אם רוב הקורות של הפרגולה אינן מחוברות במסמרים או ברגים, צילתה מרובה מחמתה ואינן עומדות בצפיפות גדולה עד שאין גשם יכול לירד בתוכה - הרי זו סוכה כשרה לכתחילה, וראוי לחדש בה דבר כדין 'סוכה ישנה', על ידי הנחת סכך כשר בשיעור טפח על טפח, או אפילו כל שהוא על פני כל אורכה או רוחבה.
ב. פרגולה שקורותיה מחוברים: אם רוב קורות הפרגולה מחוברות במסמרים או ברגים:
1) אם חמתה מרובה מצילתה - היינו שיש בין קורה לקורה של הפרגולה יותר מרוחב קורה, שאז חמתה של הפרגולה עצמה מרובה מצילתה:
א) אם יניח בין הקורות סכך כשר בכמות שצילתה מרובה מחמתה מחמת הסכך עצמו גם ללא הקורות של הפרגולה - הסוכה כשרה לכתחילה.
ב) אפילו אם אין מספיק סכך כשר ליצור צילתה מרובה מחמתה ללא קורות הפרגולה - אם יניח סכך כשר על גבי הקורות הרי שהם בטלים לסכך הכשר - והסוכה כשרה לכתחילה.
2) אם צלתה מרובה מחמתה - היינו פרגולה שצלתה מרובה מחמתה מחמת הקורות עצמן, ורוצה להשתמש בה כסוכה: ניתן לסמוך על פוסקים רבים שהכשירו זאת, עם חידוש מועט כנ"ל.
בכל אופן, יש לוודא שהדפנות ייעשו קודם לסכך. אין צורך בדפנות שלמות אלא מספיק דפנות ברוחב טפח סמוך לסכך לאורך כל הסוכה שיהיו שם קודם הנחת הסכך. לדוגמא, אם המסגרת של הפרגולה עשויה מקורות הרחבות יותר מטפח, הרי שיש רוחב טפח סמוך לסכך עוד קודם עשיית הסכך, וקוים התנאי שהדפנות ייעשו קודם לסכך. אך אם אין אפילו את זה והסכך נעשה קודם לדפנות - צריך לנענע את הסכך לאחר עשיית הדפנות - להגביהו ולהניחו מחדש. אם לא עשה כן, יש הפוסלים אף בדיעבד ויש המכשירים.
למעונינים בהעמקה ועיון להלן תשובה מתוך שו"ת "במראה הבזק" ח"ה תשובה נט.

חקירת העדים
הרב יואב שטרנברג | סיון תשס"ח

פ(ה)סח כשר - החופש לדבר לקרא ולכתוב
הרב יוסף כרמל | ניסן תשפ"ב

"שאול באחת ועלתה לו"
הרב יוסף כרמל | אדר תשס"ז

"לאכלה" ולא להפסד - תפיסות מחשבתיות
הרב בצלאל דניאל | טבת תשפ"ב

רבנים שונים

לימוד יומי לזכרו של הרב אברהם שפירא-חשיבות ומשמעות התורה
חשוון תשפ"ג

קרוב אליך ערב חג פסח תשפ"ג
גליון מספר 461
ניסן תשפ"ג

שמירת הלשון - כוח הדיבור וערכו - חלק ה'
י"ד טבת תשע"ז
י"ד טבת תשע"ז

הגיורים המקילים באמריקה
הרב מאור קיים והרב דוד שץ
אב תשפ"ב
ניסוך מים: איך שמחים גם בדרך ליעד?
דיני ברכות בתיקון ליל שבועות
יום כיפור - איך נדע מי פטור מהצום?
שימוש בתנור אחד לחלב ובשר
תהיו חמים!
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
האם מותר לפנות למקובלים?
איך עושים קידוש?
"עין במר בוכה ולב שמח"
מדוע קוראים את מגילת רות בשבועות?
מה עושים בעשרה בטבת שחל בשישי?
הלכות שילוח הקן
הרב אליעזר מלמד | תשנ"ד
כי יכול נוכל לה
הרב יוסף נווה | סיון תשפ"א

רעיונות לפרשת שלח
הרב עזריאל אריאל | תשנ"ח-תשס"א
הלכות שילוח הקן
הרב אליעזר מלמד | תשנ"ד
תיקון חטא המרגלים - שלוש מעלות באמונה
הרב שמואל אליהו | סיון תשפ"ג
הכנת שתיה חמה בשבת
הרב יצחק בן יוסף | סיון תשפ"ג
