- מדורים
- שו"ת "במראה הבזק"
נשיאת קטן היודע ללכת
פריז, צרפת Paris, France
תשרי, ה'תשנ"ז
מט. נשיאת קטן היודע ללכת במקום שאין עירוב.
שאלה
תשובה
אסור לכתחילה לשאת קטן, אף שיודע ללכת, אפילו בכרמלית 1 .
על ידי גוי מותר לנושאו בכרמלית 2 , ובקטן היודע ללכת אפשר להקל (לנושאו על ידי גוי) גם ברה"ר לצורך מצוה 3 .
אם באמצע הדרך נתעייף הקטן ומצטער להמשיך ללכת מותר לנושאו גם על ידי ישראל, בכרמלית 4 .
^ 1.שבת (קכח ע"ב) ושו"ע או"ח (סי' שח סע' מא).
"משנה ברורה" (שם, ס"ק קנד) "... ויש מהמון שנכשלים בזה שנושאים קטנים על כתפיהם, וטעותם הוא מפני שהקטן יכול לילך בעצמו, ושגגה היא דאסור דרבנן יש בכל אופן [דלא אמרו "חי נושא את עצמו" אלא לפוטרו מחטאת] ואפילו בכרמלית".
^ 2."משנה ברורה" הנ"ל.
^ 3.ב"חכמת שלמה" (או"ח ס' שח) התיר לשאת בשבת קטן שאינו יכול לילך ברגליו במקום שאין עירוב, לומר קדיש שהוצאה כעין זו לומר קדיש הוי מלאכה שאינה צריכה לגופה דלרוב הפוסקים הוי דרבנן, ובכרמלית חשיב שבות דשבות במקום מצוה, דמותר.
ואף שב"אגרות משה" (או"ח ח"ד ס' צא) פקפק בהיתר זה, מכל מקום על ידי גוי ובקטן היודע ללכת הוי ודאי שבות דשבות, ובמקום מצוה יש להתיר. וראה עוד בשו"ת "במראה הבזק" (ח"ג תשובה לו)
^ 4.כך פסקו ב"אגרות משה" שם, וב"ציץ אליעזר" (ח"ג ס' לב).
תשרי, ה'תשנ"ז
מט. נשיאת קטן היודע ללכת במקום שאין עירוב.
שאלה
שו"ת "במראה הבזק" (509)
רבנים שונים
85 - גט לאשה שלא נתגרשה
86 - נשיאת קטן היודע ללכת
87 - פדיון הבן לבנה של בת כהן שאביו אינו יהודי
טען עוד
האם מותר לשאת על הידיים קטן היודע ללכת, חי נושא את עצמו, במקרה ויצאה משפחה לטיול בשבת בתוך העיר ולאחר זמן נתעייף הקטן ומסרב להמשיך ללכת רגלי.
תשובה
אסור לכתחילה לשאת קטן, אף שיודע ללכת, אפילו בכרמלית 1 .
על ידי גוי מותר לנושאו בכרמלית 2 , ובקטן היודע ללכת אפשר להקל (לנושאו על ידי גוי) גם ברה"ר לצורך מצוה 3 .
אם באמצע הדרך נתעייף הקטן ומצטער להמשיך ללכת מותר לנושאו גם על ידי ישראל, בכרמלית 4 .
^ 1.שבת (קכח ע"ב) ושו"ע או"ח (סי' שח סע' מא).
"משנה ברורה" (שם, ס"ק קנד) "... ויש מהמון שנכשלים בזה שנושאים קטנים על כתפיהם, וטעותם הוא מפני שהקטן יכול לילך בעצמו, ושגגה היא דאסור דרבנן יש בכל אופן [דלא אמרו "חי נושא את עצמו" אלא לפוטרו מחטאת] ואפילו בכרמלית".
^ 2."משנה ברורה" הנ"ל.
^ 3.ב"חכמת שלמה" (או"ח ס' שח) התיר לשאת בשבת קטן שאינו יכול לילך ברגליו במקום שאין עירוב, לומר קדיש שהוצאה כעין זו לומר קדיש הוי מלאכה שאינה צריכה לגופה דלרוב הפוסקים הוי דרבנן, ובכרמלית חשיב שבות דשבות במקום מצוה, דמותר.
ואף שב"אגרות משה" (או"ח ח"ד ס' צא) פקפק בהיתר זה, מכל מקום על ידי גוי ובקטן היודע ללכת הוי ודאי שבות דשבות, ובמקום מצוה יש להתיר. וראה עוד בשו"ת "במראה הבזק" (ח"ג תשובה לו)
^ 4.כך פסקו ב"אגרות משה" שם, וב"ציץ אליעזר" (ח"ג ס' לב).
שבועות מעין עולם הבא!
מדוע פורים גדול מכיפורים?
מה עושים בעשרה בטבת שחל בשישי?
למה אדר ב' הוא החודש המיוחד ביותר?
איך מכניסים את ה' אל תוך הלב?
אוצרות בלב הים
מהפרי ועד הגאולה
תחילת החורבן: ביטול קרבן התמיד
מה עניינו של ט"ו בשבט?
יום כיפור - איך נדע מי פטור מהצום?
תכלת, שושנה, ופרץ שמחה, איך הכל קשור?