ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
שבת שירה של אתר ישיבה בירושלים עם הרב סבתו
בית המדרש בית מדרש הלכות יסודי התורה

י"א אדר התשע"ה

הלכות עבודה זרה וחקות הגויים פרק י"א הלכות ו'-ט'

מוקדש לרפואת
אהרן נתן חיים בן שרה מיכלא
לחץ להקדשת שיעור זה
להורדת דף מקורות (PDF)
קוסם
ו1 אֵי זֶה הוּא קוֹסֵם? זֶה הָעוֹשֶׂה מַעֲשֶׂה מִשְּׁאָר הַמַּעֲשִׂיּוֹת, כְּדֵי שֶׁיִּשֹּׁם* וְתִפָּנֶה מַחֲשַׁבְתּוֹ מִכָּל הַדְּבָרִים, עַד שֶׁיֹּאמַר דְּבָרִים שֶׁעֲתִידִין לִהְיוֹת, וְיֹאמַר 'דָּבָר פְּלוֹנִי עָתִיד לִהְיוֹת' אוֹ 'אֵינוֹ הוֹוֶה', אוֹ שֶׁיֹּאמַר שֶׁ'רָאוּי לַעֲשׂוֹת כָּךְ', וְ'הִזָּהֲרוּ מִכָּךְ'.
ו2 יֵשׁ מִן הַקּוֹסְמִין שֶׁהוּא מְמַשְׁמֵשׁ בְּחוֹל אוֹ בַּאֲבָנִים, וְיֵשׁ מֵהֶן מִי שֶׁגּוֹהֵר* לָאָרֶץ וְצוֹעֵק, וְיֵשׁ מִי שֶׁמִּסְתַּכֵּל בְּמַרְאָה שֶׁלְּבַרְזֶל אוֹ עֲשָׁשִׁית* וּמְדַמִּין וְאוֹמְרִים, וְיֵשׁ מִי שֶׁאוֹחֵז מַקֵּל בְּיָדוֹ, וְנִשְׁעָן עָלָיו וּמַכֶּה בּוֹ עַד שֶׁתִּפָּנֶה מַחֲשַׁבְתּוֹ וּמְדַבֵּר; הוּא שֶׁהַנָּבִיא אוֹמֵר: "עַמִּי בְּעֵצוֹ יִשְׁאָל, וּמַקְלוֹ יַגִּיד לוֹ..." (הושע ד,יב). ז וְאָסוּר לִקְסֹם וְלִשְׁאֹל לַקּוֹסֵם, אֶלָּא שֶׁהַשּׁוֹאֵל לַקּוֹסֵם – מַכִּין אוֹתוֹ מַכַּת מַרְדּוּת;* אֲבָל הַקּוֹסֵם עַצְמוֹ – אִם עָשָׂה מַעֲשֶׂה מִכָּל אֵלּוּ וְכַיּוֹצֵא בָּהֶן, לוֹקֶה, שֶׁנֶּאֱמַר: "לֹא יִמָּצֵא בְךָ... קֹסֵם קְסָמִים" (דברים יח,י).

מעונן
ח אֵי זֶה הוּא מְעוֹנֵן?* אֵלּוּ נוֹתְנֵי הָעִתִּים,* שֶׁאוֹמְרִים בְּאִצְטַגְנִינוּת* שֶׁלָּהֶן 'יוֹם פְּלוֹנִי רַע', 'יוֹם פְּלוֹנִי טוֹב', 'יוֹם פְּלוֹנִי רָאוּי לַעֲשׂוֹת בּוֹ מְלָאכָה פְּלוֹנִית', 'שָׁנָה פְּלוֹנִית' אוֹ 'חֹדֶשׁ פְּלוֹנִי' – 'רַע לְדָבָר פְּלוֹנִי'.
ט אָסוּר לְעוֹנֵן, אַף עַל פִּי שֶׁלֹּא עָשָׂה מַעֲשֶׂה, אֶלָּא הוֹדִיעַ אוֹתָן הַכְּזָבִים שֶׁהַסְּכָלִים מְדַמִּין* שֶׁהֵן דִּבְרֵי אֱמֶת וְדִבְרֵי חָכְמָה. וְכָל הָעוֹשֶׂה מַעֲשֶׂה מִפְּנֵי הָאִצְטַגְנִינוּת, וְכִוֵּן מְלַאכְתּוֹ אוֹ הֲלִיכָתוֹ בְּאוֹתוֹ הָעֵת שֶׁקָּבְעוּ הוֹבְרֵי שָׁמַיִם* – הֲרֵי זֶה לוֹקֶה, שֶׁנֶּאֱמַר: "וְלֹא תְעוֹנֵנוּ" (ויקרא יט,כו). וְכֵן הָאוֹחֵז אֶת הָעֵינַיִם* וּמְדַמֶּה בִּפְנֵי הָרוֹאִים שֶׁעוֹשֶׂה מַעֲשֵׂה תִּמָּהוֹן,* וְהוּא לֹא עָשָׂה – הֲרֵי זֶה בִּכְלַל מְעוֹנֵן, וְלוֹקֶה.*
___________________________________

שֶׁיִּשֹּׁם – שתהיה מחשבתו שוממת וריקנית, שנכנס למצב תודעתי מסוים של דמיון. שֶׁגּוֹהֵר – מתכופף ומשתטח. כל הפעולות הללו נעשות כדי לעורר את כוח הדמיון ולהכניס את עושיהן למצב תודעתי מסוים שבו הוא אומר את השערותיו (סה"מ ל"ת לא). עֲשָׁשִׁית – זכוכית, כעין 'כדור בדולח' של הכזבנים למיניהם. מַכַּת מַרְדּוּת – ענישה מתקנת חכמים (ראה לעיל ביאור ו,ח). אבל אילו היה עושה מעשה, היה נענש מדין תורה. מְעוֹנֵן – המייחס השפעה לעונה, לזמן. עִתִּים – זמנים. אִצְטַגְנִינוּת – אסטרולוגיה, אמונת הבל ולפיה מצב הכוכבים קובע את תכונותיו של האדם ואת הקורות אותו, דבר הסותר את רעיון הבחירה החופשית (ראה תשובה פרק ה) ואחריות האדם למעשיו. הַכְּזָבִים שֶׁהַסְּכָלִים מְדַמִּין – השקרים שהטיפשים טועים לחשוב. הוֹבְרֵי שָׁמַיִם – אסטרולוגים. הָאוֹחֵז אֶת הָעֵינַיִם – עושה מעשה תחבולות של זריזות ידיים, כדי שיאמינו הרואים בכוחו כמכשף (סה"מ ל"ת לב). מַעֲשֵׂה תִּמָּהוֹן – מעשה פלא, שנזקו עצום, מפני שמרגיל את הבריות לקבל את הבלתי אפשרי כאפשרי (סה"מ ל"ת לב). וְלוֹקֶה – מן התורה, מפני שעשה מעשה (ללוקה מכת מרדות מדרבנן כשלא עשה מעשה ראה להלן טו; י').


ביאורים
בהלכות אלו מפרט הרמב"ם שני סוגים של איסורים: הקוסם והמעונן.
הקוסם הוא העושה פעולה מסויימת שבעקבותיה הוא יודע, לטענתו, האם כדאי וראוי לעשות מעשה כלשהו או להימנע ממנו אם יארע דבר מסויים בעתיד או שלא יארע.
הרמב"ם מציין שהאיסור מהתורה כולל רק את הקוסם עצמו ולא את מי ששואל אותו, שלגביו האיסור הוא רק מדרבנן.
בנוגע למעונן, מסביר הרמב"ם, שהכוונה למי שמחליט לפי תנאים שאינם קשורים לגופו של עניין שזמן כלשהו טוב לעשות מעשה מעשה מסויים או להפך. במידה שאדם מחליט לפעול או לא לפעול לפי גורמים שאין קשר אמיתי ביניהם לבין אותן פעולות, הדבר אסור. לעומת זאת אם הגורמים רלוונטיים לפעולות, כגון אדם המחליט בגלל שמעונן וקר ועשוי לרדת גשם, לדחות את יציאתו מהבית לזמן אחר - ודאי שאין זה נכלל באיסור "מעונן". טעמם של כל האיסורים הללו הוא הפסוק "תמים תהיה", וכפי שהסברנו לעיל, הכוונה לעניינים שאין בהם קשר לוגי ושאינם תואמים את ההגיון השכלי. לכן אם אדם מזהה בשכלו שזמן פלוני לא מתאים לפעול בו, הרי שאין הוא בכלל האיסור.
האיסור "לא תעוננו" כולל אסטרולוגיה (חזיון בכוכבים) ואחיזת עיניים (איסור שיבואר בהלכה טו). יש להעיר שבכל ההלכות הללו ישנו הבדל בין מי שעושה מעשה בפועל לבין מי שלא עושה אלא רק בדיבור או במחשבה, שבזמן שיש סנהדרין רק העושה מעשה חייב עונש מלקות מפני שהכלל ההלכתי קובע ש"לאו שאין בו מעשה אין לוקים עליו".

הרחבות
שכל ובחירה חופשית
אֵי זֶה הוּא קוֹסֵם. בתשובה לאדם ששאל אם ניתן להשתמש בכוחות רוחניים כדי לקרב אנשים אל האמונה, ענה הרב קוק : "אין כדאי לחזק את האמונה על ידי תחבולות כאלה הקרובות למכשול איסור, ויותר טוב לקיים 'תמים תהיה עם ה' אלהיך'" [דעת כהן עמ' קסז]. בהליכה אחרי כוחות אשר דרכי השפעתם אינן מובנות לנו יש ריחוק מה' במקום להתדבק בו דרך מצוותיו. הרמב"ם כתב "כבר הבהרנו לך שהשׂכל הזה ששָפַע עלינו ממנו יתעלה הוא הקשר שבינינו ובינו" [מורה נבוכים ג, נא. וכן בהקדמת חובות הלבבות], ועל כן אל להם לישראל לפנות אל רהבים ואל שטי כזב אלא "כאשר תשׂיג את האל ואת מעשׂיו לפי מה שהשׂכל מצריך, אחרי זאת תתחיל להתייחד עמו ותשתדל להתקרב אליו וּתְעַבֶּה את הקשר אשר בינך ובינו שהוא השׂכל. הוא אמרו: "אתה הָרְאֵיתָ לדעת כי ה' הוא האלהים. אין עוד מלבדו" [דברים ד, לה]. ואמר: "וידעת היום והשבֹת אל לבבך כי ה' הוא האלהים בשמים ממעל ועל הארץ מתחת. אין עוד" [שם לט]. ואמר: "דעו כי ה' הוא אלהים" [תהלים ק, ג]" [מורה נבוכים, שם]. הרמב"ם מורה לנו כי לימוד התורה, ובמיוחד האמונה, הוא הדרך להשיג דבקות באלוהים.

טקסט, כותרות משנה וביאורי מילים: באדיבות מהדורת 'מקבילי' של "מפעל משנה תורה" שנכתבה על ידי תלמידי חכמים, מכונים וישיבות [הוספות בהוצאתנו סומנו בסוגריים מרובעים] www.mishnetorah.com / 077-4167003
ייחודו של הביאור הוא ב נאמנות למקור של הרמב"ם עצמו ברחבי ספריו ( רמב"ם על פי הרמב"ם (. מתוך כך ניתן לעמוד על שיטתו של הרמב"ם, המעוררת את ההשראה למימושה של התורה השלמה כפי שחזה והתכוון רבנו הרמב"ם .
כותבי מפעל משנה תורה: הרבנים יוחאי מקבילי, יחיאל קארה, הלל גרשוני, דביר טל, עמנואל מזרחי, שמואל אריאל, מכון משפטי ארץ.
בשביל הנשמה
לימוד יומי באמונה - לימוד יומי קצר שמטרתו להקיף ספרי ראשונים ואחרונים העוסקים בנושאי אמונה ולהעמיק בעיקרי אמונת ישראל. הלימוד מבואר בביאור בהיר ותמציתי המאפשר לכל אחד ואחת להצטרף ללימוד. הצטרפו עכשיו ללימוד!
עוד בנושא הלכות יסודי התורה

לא ניתן להעביר הודעה לרבנים באמצעות מערכת התגובות. שאל שאלה

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il