ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
בית המדרש משפחה חברה ומדינה מאמרים נוספים

שכל ישר

לחץ להקדשת שיעור זה
הבעיה עם השכל ישר היא שהוא לא מספיק נפוץ. למעשה, אפשר לומר שהוא מצרך נדיר או אפילו זן בסכנת הכחדה. כלום השכל הישר לא אומר לנו שמפלגות ש"ס, יהדות התורה והבית היהודי, שכולן מכריזות על נאמנותן לתורה, צריכות להקים גוש כדי להשפיע על הארץ ועל הממשלה?
למרות זאת, אנחנו עדים למלחמות פנים מרושעות ומזיקות בין המפלגות הדתיות, מלחמות שיכולות רק להחליש את השפעתן ולשחוק את כבוד התורה בקרב הציבור הכללי. הבית היהודי מנדה את ש"ס ואת יהדות התורה מתהליך הקמת הקואליציה שלא לצורך ואלו התכוונו להיכנס לממשלה שוב בלי נציגי הדתיים הלאומיים. חלקים מהמגזר החרדי, מצדם, מכריזים בפומבי שיחרימו מוצרים מההתנחלויות ביהודה ושומרון.
אירופה, את מקשיבה? היש טירוף גדול מזה? הפצעים שאנחנו גורמים לעצמנו הם העמוקים ביותר והכואבים ביותר מכל הפגיעות. ברור שהבית היהודי נוקמת על הגישה הפאסיבית (ולעתים אפילו התמיכה האקטיבית בממשלות רבין ושרון) של המפלגות החרדיות בדיונים על הסכמי אוסלו ואחר-כך בעניין חורבן גוש קטיף.
הכעס על החרדים ומשגיהם בעבר אולי מוצדק, אך השכל הישר צריך להיות מסוגל להתגבר על הכעס הפנימי. קריעת העולם הדתי בישראל לגזרים לא תשיג דבר לאף אחד מן הצדדים, ושום דבר חיובי לא יצמח מזה לחברה בכלל. אדם שמאמין לרטוריקה הפוליטית שלו הוא אדם שאיבד את השכל הישר.
השכל הישר גם אומר לנו שהסנקציות והמאמצים הדיפלומטיים לא ירתיעו את איראן מלפעול למען המטרה שהיא מנסה להשיג כבר עשרות שנים: נשק גרעיני להשמדת המונים. למעלה מחמישים שנה ניסה העולם לרסן את צפון קוריאה בדרך הזאת, אך המצב היום רק מוכיח שהפוליטיקה לא מצליחה להרתיע את המנהיגים המטורפים של צפון קוריאה מלהמשיך במשחק האטומי המסוכן שלהם.
השכל הישר וההיסטוריה, הרחוקה והקרובה, לימדו אותנו שאי אפשר לפייס דיקטטורים מגלומנים. במוקדם או במאוחר צריך להתעמת איתם, ורצוי במוקדם. השכל הישר מלמד אותנו שיש טוב ורע, נכון ולא נכון, תוקף וקורבן בעולם הזה. השכל הישר לא מקבל מושגים של אמביוולנטיות מוסרית או חשיבה שאומרת שכולם בסדר בכל מצב.
אך לעתים קרובות בני האדם מתעלמים מהשכל הישר מפני שהוא מאלץ אותנו לא פעם לקבל החלטות כואבות. בני אדם מטבעם שונאים לקבל החלטות כואבות, ולכן השכל הישר נדחק לתת-מודע וצץ שוב רק לאחר מעשה כחרטה וניסיון לתקן.
מעניין לציין שהיהדות והמסורת היהודית שמות דגש חזק על השכל הישר. שני הספרים בתנ"ך שחיבר שלמה המלך ברוח הקודש, קהלת ומשלי, הם גם ספרים של שכל ישר, עם איכויות אוניברסליות והשקפות מעשיות על החיים ועל העולם. המורים שלי בישיבה לא פעם דחו רעיונות מחוכמים שהצעתי בתשובה לבעיה תלמודית קשה בטענה הפשוטה שזה לא מתיישב עם השכל הישר של הנושא הנדון.
ביסודו של דבר, הם לימדו אותנו שאם זה לא הגיוני, זה גם לא נכון מבחינת התורה. ביהדות, את האמונה והבלתי ידוע מאזנים היגיון בריא ושכל ישר. אפילו צדקנות ולמדנות יש למתן עם שכל ישר. מושא הלעג העיקרי של שלמה המלך בספר משלי איננו החוטא - כי מי איננו חוטא בשלב כזה או אחר בחיים - אלא הכסיל, זה שאין לו שכל ישר.
לפי דעתו של שלמה המלך, כפי שהיא בא לידי ביטוי בספר הנצחי הזה, היעדר שכל ישר מוביל, באופן בלתי נמנע, לטעות מרה ולאסון בסופו של דבר. איש אינו רוצה לעשות משגים הרסניים או לקבל החלטות מטופשות, עם זאת, אם את תהליך החשיבה של האדם לא מזקק השכל הישר האינסטינקטיבי שקיים בכל אדם ואדם, משגים חמורים בשיקול הדעת ימשיכו להיות התוצאה. היהדות מאמינה בשכל ישר קולקטיבי, של החברה ככלל. בתלמוד מרבים להתייחס למה שהחברה או האנשים בכלל חושבים. עלינו להשתדל להשתמש יותר בשכל הישר בחיי היומיום הפרטיים שלנו וגם בחיינו הלאומיים.
עוד בנושא מאמרים נוספים

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il