ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
בית המדרש הלכה מחשבה ומוסר הקדמת הרמב"ם לפרק חלק

כ"ד חשוון תשע"ד

אות ד'

מהו גן עדן ומהו גיהנום? אנו שומעים רבות על מושגים אלה ועל 'תחית המתים', אך מהי המשמעות שלהם?
לחץ להקדשת שיעור זה
להורדת דף מקורות (PDF)
גן עדן
וְאוּלָם "גַּן-עֵדֶן" – הוּא מָקוֹם דָּשֵׁן וְשָׁמֵן, מִבְחַר הָאָרֶץ. יֶשׁ בּוֹ נְהָרִים רַבִּים וְאִילָנוֹת עוֹשִׂים פֵּרוֹת; יְגַלֶּה אוֹתָם הַשֵּׁם יִתְבָּרֵךְ לִבְנֵי אָדָם לֶעָתִיד לָבֹא, וְיוֹרֶה אוֹתָם הַדֶּרֶךְ לְהַלֵּךְ אֵלָיו וְיִתְעַנְּגוּ בוֹ. וְאֶפְשָׁר שֶׁיִּמְצְאוּ בוֹ צְמָחִים מֻפְלָאִים עַד מְאֹד, מוֹעִילִים תּוֹעֶלֶת גְּדוֹלָה, עֲרֵבִים וּמְתוּקִים הַרְבֵּה, מִלְבַד אֵלֶּה הַיְדוּעִים וְהַמְפֻרְסָמִים אֶצְלֵנוּ. וְכָל זֶה אֵינוֹ מִן הַנִּמְנָע וְלֹא רָחוֹק; אֲבָל הוּא קָרוֹב לִהְיוֹת, וַאֲפִלּוּ לֹא הָיָה כָתוּב בַּתּוֹרָה – כָּל שֶׁכֵּן שֶׁנִּתְבָּאֵר זֶה בַּתּוֹרָה וְנִתְפַּרְסֵם.

גיהינום
אָמְנָם "גֵּיהִנֹּם" – הוּא שֵׁם לַצַּעַר וְלָעֹנֶשׁ שֶׁיַּשִּׂיג לָרְשָׁעִים. וְלֹא פֹרַשׁ בַּתַּלְמוּד תֹּאַר זֶה הָעֹנֶשׁ, אֶלָּא יֶשׁ אוֹמְרִים כִּי הַשֶּׁמֶשׁ תִּקְרַב לָהֶם וְתִשְׂרְפֵם. וְרַאֲיָתָם עַל זֶה מַה שֶּׁנֶאֱמַר: "הִנֵּה הַיּוֹם בָּא בֹּעֵר כַּתַּנּוּר" (מלאכי ג יט). וּקְצָתָם אוֹמְרִים: כִּי הוּא חֲמִימוּת זָרָה•, תִּתְחַדֵּשׁ בְּגוּפוֹתֵיהֶם וְתִשְׂרְפֵם. וְרַאֲיָתָם עַל זֶה מַה שֶּׁנֶּאֱמַר: "רוּחֲכֶם אֵשׁ תֹּאכַלְכֶם" (ישעיה לג יא).

תחיית המתים
וּ"תְחִיַּת הַמֵּתִים" – הִיא יְסוֹד מִיסוֹדֵי תּוֹרַת מֹשֶׁה רַבֵּנוּ, עָלָיו הַשָּׁלוֹם. וְאֵין דָּת וְלֹא דְבֵקוּת בְּדָת יְהוּדִית לְמִי שֶׁלֹּא יַאֲמִין זֶה – אֲבָל הוּא לַצַּדִּיקִים. וְכֵן הוּא לְשׁוֹן בְּרֵאשִׁית רַבָּה: "גְּבוּרַת גְּשָׁמִים• – לַצַּדִּיקִים וְלָרְשָׁעִים; וּתְחִיַּת הַמֵּתִים – לַצַּדִּיקִים בִּלְבָד" (בראשית רבה יג). וְאֵיךְ יִחְיוּ הָרְשָׁעִים – וְהֵם "מֵתִים" אֲפִלּוּ בְחַיֵּיהֶם! וְכֵן אָמְרוּ: "רְשָׁעִים אֲפִלּוּ בְחַיֵּיהֶם – קְרוּאִים מֵתִים; צַדִּיקִים אֲפִלּוּ בְמִיתָתָם – קְרוּאִים חַיִּים" (ברכות יח ב). וְדַע, כִּי הָאָדָם יֶשׁ לוֹ לָמוּת בְּהֶכְרַחַ, וְיִתְפָּרֵד וְיָשׁוּב לְמַה שֶּׁהֻרְכַּב מִמֶּנּוּ•.

___________________________________

זָרָה – שאין אנו מכירים, לא כאש וכדומה. גְּבוּרַת גְּשָׁמִים – ירידת הגשם בעולם הזה. יָשׁוּב לְמַה שֶּׁהֻרְכַּב מִמֶּנּוּ – העפר.

ביאורים
הרמב"ם עובר להסביר בקצרה כמה מושגים שהזכירו חז"ל בעניין הגמול העתידי.
המושגים הראשונים הם ' גן עדן ' ו'גיהינום'. גן עדן הוא מקום שאותו יגלה הקב"ה לבני האדם לעתיד לבוא, מקום שיש בו דברים טובים מאוד ושפע גדול, כצמחים ונהרות טובים. יש לשים לב שהרמב"ם עוסק כאן בגן עדן שעליו דיברה התורה בפתיחת חומש בראשית, וייתכן שלפיו חלק מדברי חז"ל על גן עדן כֻוונו לעולם הבא, והם השתמשו במושג בצורה מושאלת.
לעומת זאת 'גיהינום' הוא הצער שיהיה לרשעים לעתיד לבוא, והוא קשור לשריפה שיישרפו על ידי שֶּׁמש חיצונית או כתוצאה מחום פנימי שישרוף אותם.
המושג הבא הוא ' תחיית המתים '. לעתיד לבוא הצדיקים יזכו לשוב בחזרה לחיים ולחיות מחדש. הרמב"ם אינו מפרט כאן מה יהיה באותם חיים, וייתכן שבהם יוכלו הצדיקים להתקדם, להתעלות ולהתקרב יותר לבורא עולם. במקום אחר כותב הרמב"ם שגם לאחר תחיית המתים תהיה מציאות של מוות, וייתכן שלזה התכוון הרמב"ם במה שכתב כאן שיש לאדם למות בהכרח. עניינה של כל המציאות הזאת, להוביל אחר כך לחיי עולם הבא [על פי ביאורו של הרב שילת להקדמת הרמב"ם, עיין שם].

הרחבות
מהו גן עדן?
וְאוּלָם "גַּן-עֵדֶן" – הוּא מָקוֹם דָּשֵׁן וְשָׁמֵן, מִבְחַר הָאָרֶץ. הרמב"ם כותב שגן עדן הוא מקום שקיים במציאות וממוקם במקום מסוים על כדור הארץ. לעתיד לבוא הקב"ה יגלה לבני אדם את הדרך לגן עדן ואז נוכל להגיע לשם.
רבי אברהם אבן עזרא , בשם רס"ג, מביא דעה כזו על סיפור בריאת העולם. הוא מפרש ש'הנהרות היוצאים מעדן' הם מקומות קיימים בעולם שלנו: "שם האחד - אמר הגאון (רס"ג) כי פישון יאור מצרים וידוע כי גיחון קרוב מארץ ישראל..." ראב"ע מציין גם מקום ספציפי יותר: "וידענו כי גן עדן תחת הקו השוה שלא יוסיף היום ולא יחסר כל ימות השנה". [בראשית ב, יא-יב].
בהמשך דבריו כותב הראב"ע שיטה נוספת, לפיה גן עדן נמצא גם בעולם הזה וגם בעולם העליון. גם הרמב"ן סובר כך: " ודע והאמן כי גן עדן בארץ, ובו עץ החיים ועץ הדעת ומשם יצא הנהר וייפרד לארבעה ראשים הנראים לנו, כי פרת בארצנו ובגבולנו, ופישון הוא נילוס מצרים, כדברי הראשונים. אבל כאשר הם בארץ כן יש בשמים דברים יקראו כן. והם לאלה יסוד, כמו שאמרו 'הביאני המלך חדריו', מלמד שעתיד הקב"ה להראות את ישראל גנזי מרום החדרים שבשמים. דבר אחר, 'הביאני המלך חדריו', אלו חדרי גן עדן, מכאן אמרו כמעשה הרקיע מעשה גן עדן" [שם].

שאלות לדיון
מדוע מי שאינו מאמין בתחיית המתים אין בו לא דת ולא דבקות? מדוע אמונה בתחיית המתים היא מאוד בסיסית?
רשעים אפילו בחייהם קרואים מתים. מדוע? מהם 'חיים' ומהו 'מוות'?
עוד בנושא הקדמת הרמב"ם לפרק חלק

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il