- משנה וגמרא
- כתובות
מסכת כתובות דף ל"ב
שרת המדיה מוקדש על ידי משפחת גרין לעילוי נשמת יקיריהם
(לא: 4- עד לג. שליש עליון)
תשלומים ומלקות – האם לוקה או משלם?
מקור שאו זה או זה: במלקות – "וְהָיָה אִם בִּן הַכּוֹת, הָרָשָׁע וְהִפִּילוֹ הַשֹּׁפֵט וְהִכָּהוּ לְפָנָיו, כְּדֵי רִשְׁעָתוֹ בְּמִסְפָּר. אַרְבָּעִים יַכֶּנּוּ, לֹא יֹסִיף" (דברים כה) – על רשעות אחת אתה מחייבו.
אך על איזה מהם? זה נושא השיעור...
(תחילת עמוד א ותחילת עמוד ב)
חלק א - המחלוקת בלאוים כמו אונס אחותו, ומשנתנו
עולא – משלם, רי"ח – לוקה.
קושיא בין משנתנו לברייתא לגבי אונס אחותו ותירוצים -
משנתנו – משלם (ולא לוקה) | משנה במכות - לוקה | |
עולא (משלם ולא לוקה) | מסתדר | מדובר כשאין תשלום - בוגרת (אין קנס), ובנוסף: |
רי"ח (לוקה ולא משלם) | מדובר כשאין מלקות - | מסתדר |
זה עיקר השיעור, ועכשיו נפרט לגבי מחלוקת עולא ורי"ח.
(לב: שליש תחתון)
חלק ב - פירוט לגבי המחלוקת בחובל ועדים זוממים משלם ולא לוקה
א. בחובל ועדים זוממים לפי כולם משלם ולא לוקה
A. המקור לר' אילעא -
עדים זוממים (דברים יט) – "וַעֲשִׂיתֶם לוֹ כַּאֲשֶׁר זָמַם לַעֲשׂוֹת לְאָחִיו... נֶפֶשׁ בְּנֶפֶשׁ, עַיִן בְּעַיִן שֵׁן בְּשֵׁן, יָד בְּיָד...",
חובל (לחכמים, ויקרא כד) – "וְאִישׁ, כִּי יִתֵּן מוּם בַּעֲמִיתוֹ, כַּאֲשֶׁר עָשָׂה כֵּן יֵעָשֶׂה לּו. שֶׁבֶר, תַּחַת שֶׁבֶר, עַיִן תַּחַת עַיִן, שֵׁן תַּחַת שֵׁן--כַּאֲשֶׁר יִתֵּן מוּם בָּאָדָם, כֵּן יִנָּתֶן בּוֹ.
דבר שניתן מיד ליד/שיש בו נתינה – ממון.
בדף הבא נראה מקורות נוספים.
(לב: באמצע)
B. הגמרא מדגישה שחובל משלם גם כשהיתה התראה,
שהרי רי"ח אמר שכשאין נזק של שוה פרוטה, לוקה ולא משלם, וזה ודאי בהתראה,
ממילא כשיש שווה פרוטה – משלם ולא לוקה.
ב. מקורות המחלוקת –
(לב: שליש עליון)
רי"ח – לוקה
שצמוד ל"רשעתו" (-המקור שמקבל רק אחד מהם) כתוב "ארבעים יכנו".
ומה עם חובל? שם יש לימוד מיוחד, כדלעיל.
עולא - משלם
המקור | פירכא | |
אם עולא בא להחמיר (ממון > מלקות) | אם עולא בא להקל (מלקות > ממון) | |
1. מחובל בבניין אב. | חובל חמור – שכן חייב 5 דברים | חובל קל – שכן הותר מכללו בבי"ד |
2. מעדים זוממים בבניין אב | עדים זוממים חמורים - שהרי חייבים בעונשם ללא התראה | עדים זוממים קלים – לא עשו מעשה (ובדר"כ אין מלקות ללא מעשה) |
3. מהצד השווה ביניהם | פירכא – בשניהם הקולא והחומרא יוצאים דופן, ולא ניתן ללמוד מהם גם ביחד. | |
4. מחובל בגזירה שווה – "עין תחת עין" – " וְלוֹ תִהְיֶה לְאִשָּׁה, תַּחַת אֲשֶׁר עִנָּהּ" (דברים כב, בפרשיית אונס) | א"א לפרוך גז"ש |
(לב: 1-)
דחיית רי"ח –
- אם אונס אחותו משלם ולא לוקה, ביטלת את הלאו של בא על אחותו!
(לשון לאו "ערוות אחותך לא תגלה" נועד לחייב מלקות)
תשובה – לא ביטלנו, יש מלקות בבוגרת (הקנס רק בנערה ולחכמים גם בקטנה).
כפי שגם בחובל ועדים זוממים לא ביטלנו את המלקות, שהרי:
בחובל – יש מלקות בפחות משו"פ.
עדים זוממים – יש מלקות בכמה מקרים, למשל שהעידו של כהן שהוא חלל.
- הלימוד מ"תחת" תפוס לאביי -
ללמד שלאנוסה יש בושת ופגם (שהחמישים קנס זה רק על העינוי, ולא על שאר הנזקים).
תשובה – ניתן ללמוד מרבא: "וְנָתַן הָאִישׁ הַשֹּׁכֵב עִמָּהּ לַאֲבִי הַנַּעֲרָ חֲמִשִּׁים כָּסֶף" – הכסף על השכיבה.
[1] בדף לה נראה שר"ל מסכים לרי"ח שלוקה ולא משלם, אך לדעתו גם כשלא לוקה, כי לא היתה התראה, בכל זאת לא משלם.
מודה בשטר שכתבו
כתובות דף יט ע"א; בבא מציעא דף ז ע"א
הרב יאיר וסרטיל | שבט תשע"ה
פתיחה אמונית למסכת כתובות
מסכת כתובות
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ו' חשוון ה'תשס"ו
רובא דליתיה קמן
מסכת כתובות: דף טו' ע"א
הרה"ג זלמן נחמיה גולדברג זצ"ל | תשס"א
הליכה בפיקוח נפש אחר הרוב
כתובות טו:
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | י"א אדר א' תשפד
איך יוצרים את השבת ?
למה אנחנו ממש דומים לשמן?
הלכלוך הקדוש
הלכות שטיפת כלים בשבת
הכל מתחיל בפנים
מה מחבר שמיים וארץ?
איך עושים קידוש?
יום כיפור - איך נדע מי פטור מהצום?
איך מגדירים כללי מלחמה?
חכמת התורה ומדעים
שימוש בתנור אחד לחלב ובשר