- ספריה
- לזמן הזה - יום ירושלים
הכל קראו אותו הר: אברהם קראו הר, שנאמר: "אשר יאמר היום בהר ה' יֵרָאה" (בראשית כב, יד); משה קראו הר, שנאמר: "ההר הטוב הזה" (דברים ג, כה); דוד קראו הר, שנאמר: "מי יעלה בהר ה'" (תהילים כד, ג); ישעיה קראו הר, שנאמר: "והיה באחרית הימים נכון יהיה הר בית ה'" (ישעיהו ב, ב); גוים קראו אותו הר, שנאמר: "והלכו עמים רבים ואמרו לכו ונעלה אל הר ה'" (שם ג).
הר המוריה נקרא הר, לומר לנו, שגם כאשר הוא הר בלבד, כאשר הוא בחורבנו, ואין בית המקדש בנוי עליו, גם אז הוא בקדושתו, כי קדושתו קדושה עולמית בלתי פוסקת. על כן, כל הסכם שיש בו הכרה, כביכול, בזכויות של זרים על מקום מקדשנו, אינו תופס ואין בו ממש אבל יש בו ביזיון וחרפה למי שאומר זאת. לפני כשישים שנה, כאשר הופעל עלינו לחץ לוותר על הר הבית והכותל, והייתה בזה סכנת נפשות אם לא נסכים לוויתורים, עמד מרן הרב אברהם יצחק הכהן קוק זכר צדיק לברכה, בתוקף, ואמר שאין היתר ואין אפשרות לתת איזו שהיא הסכמה שיש בה ויתור על מקום קודשנו ותפארתנו, לב האומה.
אף על פי שאין ערך להסכמה כזו, המנוגדת לתורה, והיא בטלה ואינה תופסת, למרות זאת, אסור לעשותה והיא מזיקה. זאת אנו לומדים מהתורה בפרשת וירא, שם התורה מספרת על ההסכם שנעשה בין אברהם אבינו ובין אבימלך מלך פלישתים - הסכם אשר גרם לעיכוב בכניסת ישראל לארץ ישראל, שכן אבימלך אמר לאברהם: "ועתה השבעה לי באלוקים הֵנה אם תשקֹר לי ולניני ולנכדי" (בראשית כא, כג), וכאשר יצאו ישראל ממצרים נאמר: "ולא נָחָם אלקים דרך ארץ פלשתים" (שמות יג, יז). ואומרים חז"ל במכילתא: מפני ש"עדיין נכדו קיים" (מסכתא דויהי, פתיחתא).
ואמרו חכמים (בראשית רבה נד, ד): כי לאחר שאמר אברהם "כי את שֶׁבע כבשׂת תִקח מידי" (בראשית כא, ל):
אמר לו הקב"ה: אתה נתת שבע כבשות בלי רצוני, חייך שאני משהה בשמחת בניך שבעה דורות. אתה נתת לו שבע כבשות בלי רצוני, חייך כנגד כן הורגים מבניך שבעה צדיקים... אתה נתת לו שבע כבשות בלי רצוני, כנגד כן בניו מחריבין מבניך שבעה משכנות, ואלו הן: אוהל-מועד וגִלגל, נוב, וגבעון, ושילה, ובית עולמים פעמיים.
ובשל מה אמרו חכמים את הדברים, אם לא כדי ללמדנו שצריך להיזהר בהסכמים וצריך להיזהר בטקסים ולא לעשות מה שאסור ואפילו לא לעשות מה שלא הכרחי, גם אם הוא מותר. אברהם לא היה צריך להסכים לתת זכויות, כביכול, לפלישתים, ולכן אנו מוחים ואומרים: אין לעשות הסכם לגבי הר הבית ואין לעשות הסכם על ויתורים על חלקים מארץ ישראל, ואין להסכם כזה תוקף והוא בטל מעיקרו, ו"דבר אלוקינו יקום לעולם" (ישעיהו מ, ח).
חזרנו הביתה - לתמיד
יום ירושלים תשס"ג, ישיבת "מרכז הרב"
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
על מה להודות ביום ירושלים?
יום ירושלים תשס"ז, ישיבת בית אל
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
בעל מלחמות - מצמיח ישועות
יום ירושלים תשס"ב
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
הקריאה הגדולה
יום ירושלים תשע"ד, ביישוב בית אל
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
ראש מוסדות ישיבת בית אל, לשעבר רב הישוב בית אל, מייסד ערוץ 7. מתלמידיו הקרובים של מרן הרצי"ה זצ"ל לקורות חייו המלאים לחץ כאן.
נתיבות עולם - נתיב העבודה – סיכום פרק ח - ט(1)
שיעור מס' 95
כ"ב סיון תשפ"ג
נתיב העבודה - המשך פרק י"ז (4)
שיעור מס' 63
ב' אייר תשפ"ג
נתיבות עולם - נתיב העבודה – סיכום פרק ז (2)
שיעור מס' 91
ט"ז סיון תשפ"ג
דרישת המדינה היהודת מישראל ומאומות העולם
לנתיבות ישראל - עמוד קכא - "נצח אומתנו"
ח' שבט תשפ"ב
מה הייעוד של תורת הבנים?
איך עושים קידוש?
הנס של השמן המיוחד של יעקב אבינו
הלכות קבלת שבת מוקדמת
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
ראיית המבט השלם
מה המשמעות הנחת תפילין?
בריאת העולם בפרשת לך לך
נס בלב ים - הנס ויום הזיכרון שלו
איך להתכונן לחגים?
קילוף פירות וירקות בשבת