- פרשת שבוע ותנ"ך
- אמור
מתוך הספר "תורה על הפרשה"
פרשת אמור
"בסוכות תשבו שבעת ימים כל האזרח בישראל ישבו בסכת" (כג, מב)
יש לשאול מדוע הפסוק מתחיל בלשון נוכח, "תשבו", ומסיים לבסוף בלשון נסתר, "ישבו"?
ועוד יש להקשות, מה מוסיף הפסוק באומרו "כל האזרח בישראל ישבו בסכת", והרי למי ניתנה מצוות סוכה אם לא לישראל בלבד?
ומתרצים על פי הזוה"ק 1 , שאומר שבכל לילה ולילה באים כל שבעת האושפיזין לבקר את האדם בסוכתו ולראות איך הוא מתנהג, ואם רואים שהוא גם מכניס אורחים ומאכילם על שולחנו אז כולם מברכים אותו, ועל זה אמר דוד 2 "אשרי משכיל אל דל ביום רעה ימלטהו ד' ", לכן בא הכתוב להזהיר שצריך האדם לשבת בסוכה באימה ויראה כעבד לפני רבו ושלא לדבר בסוכה דברים בטלים וליצנות ח"ו, רק בדברי תורה כי מצוות סוכה קדושתה גדולה מאוד, ואם נהגת כן, תזכה שכל שבעת האושפיזין ישבו אתך בסוכה בכל לילה. וכך פירוש הפסוק לפי דברי הזוה"ק: "בסוכות תשבו" – אתם צריכים לשבת בכבוד וביראה, ולמה, מפני ש"כל האזרח בישראל ישבו בסוכות" – אלו האושפיזין והשכינה שמתלווית עימהם, ואם עשית כך אשריך וטוב לך. והאושפיזין נקראים אזרחים, שהרי דוד אמר 3 "משכיל לאיתן האזרחי" ופירשו חז"ל 4 שהכוונה היא לאברהם אבינו משום שהיה איתן באמונתו וזרח עליו אור ד', ולפי זה כל האבות וכל הצדיקים נקראים אזרחים.
יש לשאול מדוע הפסוק מתחיל בלשון נוכח, "תשבו", ומסיים לבסוף בלשון נסתר, "ישבו"?
ועוד יש להקשות, מה מוסיף הפסוק באומרו "כל האזרח בישראל ישבו בסכת", והרי למי ניתנה מצוות סוכה אם לא לישראל בלבד?
ומתרצים על פי הזוה"ק 1 , שאומר שבכל לילה ולילה באים כל שבעת האושפיזין לבקר את האדם בסוכתו ולראות איך הוא מתנהג, ואם רואים שהוא גם מכניס אורחים ומאכילם על שולחנו אז כולם מברכים אותו, ועל זה אמר דוד 2 "אשרי משכיל אל דל ביום רעה ימלטהו ד' ", לכן בא הכתוב להזהיר שצריך האדם לשבת בסוכה באימה ויראה כעבד לפני רבו ושלא לדבר בסוכה דברים בטלים וליצנות ח"ו, רק בדברי תורה כי מצוות סוכה קדושתה גדולה מאוד, ואם נהגת כן, תזכה שכל שבעת האושפיזין ישבו אתך בסוכה בכל לילה. וכך פירוש הפסוק לפי דברי הזוה"ק: "בסוכות תשבו" – אתם צריכים לשבת בכבוד וביראה, ולמה, מפני ש"כל האזרח בישראל ישבו בסוכות" – אלו האושפיזין והשכינה שמתלווית עימהם, ואם עשית כך אשריך וטוב לך. והאושפיזין נקראים אזרחים, שהרי דוד אמר 3 "משכיל לאיתן האזרחי" ופירשו חז"ל 4 שהכוונה היא לאברהם אבינו משום שהיה איתן באמונתו וזרח עליו אור ד', ולפי זה כל האבות וכל הצדיקים נקראים אזרחים.

השמחה והדמיון שבארבעת המינים
הרב אביחי קצין | אייר תשס"ט
השראת השכינה
הרב משה ליב הכהן הלברשטט | איר תשפ

כח הדיבור ומעלת הכהנים
לפרשת אמור
הרה"ג אברהם יצחק הלוי כלאב | אייר תשס"ג

רעיונות לפרשת אמור
הרב עזריאל אריאל | תשנ"ח-תשס"א
תיקון ימי השובבי"ם
שבירת 7 המיתוסים של ליל הסדר
מה כבד לך?
למה משתכרים בפורים? איך עושים זאת נכון?
חנוכה הכשרת כלי הזוגיות
למה ללמוד גמרא?
סדרת החינוך של הטבע!
מה עושים בעשרה בטבת שחל בשישי?
איך ללמוד גמרא?
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
דיני פרשת זכור
כללי איסור חמץ
פרק ב
הרב אליעזר מלמד | תשפ
