ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

'אחרי החגים' – ליקוטי מוהר"ן

דף הבית ראשי בית מדרש אמונה וחסידות לימוד יומי באמונה חגי תשרי Bookmark and Share
גירסת הדפסה
שלח לחבר הורד דף מקורות

כ"ד תשרי תשע"ז

'אחרי החגים' – ליקוטי מוהר"ן

כ"ד תשרי תשע"ז



נערך על ידי הרב

מוקדש לעילוי נשמת
ר' אברהם בן דוד ז"ל

'אחרי החגים' – ליקוטי מוהר"ן
אחרי ה'אורות' של אלול וחגי תשרי, לפעמים אנחנו מתקשים לחזור לשגרה, למציאות הפשוטה והיומיומית. היום נלמד מתוך תורתו של ר' נחמן מברסלב, שעוסק בעליות ובירידות בתהליך התשובה.
בתהליך התשובה ישנם שני מצבים – מצב של הצלחה, עליה והתרוממות. במצב כזה עבודת ה' הנדרשת היא לא להסתפק בדרגה הגבוהה שהגענו אליה אלא להמשיך לשאוף בכל זמן למדרגה גבוהה יותר. לדעת שצריך כל הזמן להתקדם.
ישנו מצב אחר – מצב של כשלון, נפילה. במצב כזה עבודת ה' הנדרשת היא לא להתייאש. להאמין שגם במצב כזה ה' מלווה אותי בכל שעל ושעל. להיאחז בכל מה שאפשר ולהצליח להתרומם, ובעיקר להאמין שאפשר להצליח.
ללא היכולת לעבוד את ה' בשני מצבים אלה, אי אפשר להתקדם בדרכי התשובה. לעולם נחווה עליות ומורדות, וצריך לדעת להתקדם ולעבוד את ה' בכל מצב – למעלה ולמטה. עבודה זו דורשת יכולת להכיל מורכבות – מצד אחד לשאוף הכי גבוה, לפתח ציפיות ולהאמין שאני יכול להגיע לשמים, אך מצד שני, הרי הציפיות מגבירות את עוצמת הנפילה כל הציפיות והחלומות אבדו, וככל שהציפייה הייתה גדולה יותר – כך גדולה האכזבה. אכן, במצב כזה אנו זקוקים לתעצומות נפש, ובעיקר לאמונה עמוקה שאפשר להתרומם ושה' נמצא איתנו לאורך כל הדרך.
שמי שרוצה לילך בדרכי התשובה, צריך לחגר מתניו, שיתחזק עצמו בדרכי ה' תמיד, בין בעליה בין בירידה, שהם בחינת: "אם אסק שמים ואציעה שאול וכו'" (תהלים קלט ח). הינו בין שיזכה לאיזה עליה, לאיזה מדרגה גדולה, אף-על-פי-כן אל יעמד שם, ולא יסתפק עצמו בזה, רק צריך שיהיה בקי בזה מאד, לידע ולהאמין שהוא צריך ללכת יותר ויותר וכו', שזהו בחינת בקי ברצוא, בבחינת עיל, שהוא בחינת: "אם אסק שמים שם אתה". וכן להפך, שאפלו אם יפל, חס ושלום, למקום שיפל אפלו בשאול תחתיות, גם כן אל יתיאש עצמו לעולם, ותמיד יחפש ויבקש את השם יתברך, ויחזק עצמו בכל מקום שהוא, בכל מה שיוכל, כי גם בשאול תחתיות נמצא השם יתברך, וגם שם יכולין לדבק את עצמו אליו יתברך, וזה בחינת: "ואציעה שאול הנך". וזה בחינת בקי בשוב, כי אי-אפשר לילך בדרכי התשובה, כי אם כשבקי בשני הבקיאות האלו.
ודקדק רבנו, זכרונו לברכה, וקרא ענין זה בלשון בקי, כי היא בקיאות גדול מאד מאד, שיזכה לידע ליגע עצמו ולטרח בעבודת ה' תמיד, ולצפות בכל עת להגיע למדרגה גבה יותר, ואף-על-פי-כן אל יפל משום דבר, ואפלו אם יהיה איך שיהיה, חס ושלום, אף-על-פי-כן אל יפל בדעתו כלל, ויקים: "ואציעה שאול הנך", כנ"ל:
(ליקוטי מוהר"ן תורה ו' אות ז')




חזרה למעלה

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il