ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
שבת בקראון פלזה עם הרב שמואל אליהו והרב יוני לביא ושבת שירה עם הרב סבתו
בית המדרש מדורים פרשת שבוע

בית אל - שער השמים? או מהו הַמָּקוֹם?

הרב יוסף כרמלחשוון תשע"ט
97
מוקדש לרפואת
שילה בן אביגיל
לחץ להקדשת שיעור זה
עם הגעתו של אברהם אבינו אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ (בראשית י"ב א), הוא היה צריך לבחור מקום שם יקבע את אָהֳלֹה (עיינו ברש"י שם על פסוק ח) - המקום בו יבנה מִזְבֵּחַ לַיקֹוָק וַיִּקְרָא בְּשֵׁם יְקֹוָק (שם).
יהיה זה המרכז הרוחני בו, בשלב ראשון, אברהם ושרה יחדשו את מפעלם האמוני, לקירוב האנושות אל האמונה באל אחד, ובשלב שני, יניחו את היסודות של מטרת העם העברי-הישראלי, לְמַעַן אֲשֶׁר יְצַוֶּה אֶת בָּנָיו וְאֶת בֵּיתוֹ אַחֲרָיו וְשָׁמְרוּ דֶּרֶךְ יְקֹוָק לַעֲשׂוֹת צְדָקָה וּמִשְׁפָּט (שם י"ח יט), במדינה שבירתה היא ירושלים (מקום העקדה).
בתחילת פרשתנו, קיימת הדגשה בפסוקים בנושא בחירת בית אל, כמקום אשר בחר אברהם. וז"ל הכתוב: וַיַּעְתֵּק מִשָּׁם הָהָרָה מִקֶּדֶם לְבֵית אֵל וַיֵּט אָהֳלֹה בֵּית אֵל מִיָּם וְהָעַי מִקֶּדֶם וַיִּבֶן שָׁם מִזְבֵּחַ לַיקֹוָק וַיִּקְרָא בְּשֵׁם יְקֹוָק: (שם), וַיֵּלֶךְ לְמַסָּעָיו מִנֶּגֶב וְעַד בֵּית אֵל עַד הַמָּקוֹם אֲשֶׁר הָיָה שָׁם אָהֳלֹה בַּתְּחִלָּה בֵּין בֵּית אֵל וּבֵין הָעָי: אֶל מְקוֹם הַמִּזְבֵּחַ אֲשֶׁר עָשָׂה שָׁם בָּרִאשֹׁנָה וַיִּקְרָא שָׁם אַבְרָם בְּשֵׁם יְקֹוָק:
(שם י"ג ג-ד).
שני דורות מאוחר יותר, לפני שיעקב אבינו נאלץ לעזוב את הארץ מפחד עשיו, הוא זוכה להתגלות מופלאה: וַיִּפְגַּע בַּמָּקוֹם ...מֵאַבְנֵי הַמָּקוֹם ... וַיִּשְׁכַּב בַּמָּקוֹם הַהוּא:... וַיִּירָא וַיֹּאמַר מַה נּוֹרָא הַמָּקוֹם הַזֶּה אֵין זֶה כִּי אִם בֵּית אֱלֹהִים וְזֶה שַׁעַר הַשָּׁמָיִם:... וַיִּקְרָא אֶת שֵׁם הַמָּקוֹם הַהוּא בֵּית אֵל... יִהְיֶה בֵּית אֱלֹהִים (כ"ח יא-כב).
לדורות התברר כי הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר יְקֹוָק אֱלֹהֵיכֶם בּוֹ לְשַׁכֵּן שְׁמוֹ שָׁם) דברים י"ב יא), איננו בית אל אלא ירושלים. שם יבנה בית אלהים ושם שער השמים.
חז"ל והראשונים התמודדו עם הסתירה לכאורה. בגלל קוצר היריעה, נביא רק את שתי התשובות של רש"י בעקבות חז"ל:
א. "אמר רבי אלעזר בשם רבי יוסי בן זמרא הסולם הזה עומד בבאר שבע ואמצע שיפועו מגיע כנגד בית המקדש, ... נגד ירושלים". ב. "אומר אני שנעקר הר המוריה ובא לכאן".
תירוציו של רש"י, לא התקבלו במשך דורות רבים על ידי אנשי בית אל, שהמשיכו לטעון - לחטוא ולהחטיא כי בית אל ולא ירושלים היא המקום.
נביא לכך דוגמא מספר מלכים:
כאשר ירבעם בן נבט יצא כנגד מלכות בית דוד ונגד בחירת ירושלים, הוא בחר בבית אל, כדי לבנות שם מזבח ולחדש את חטא העגל. וז"ל הכתוב: "וַיַּעַשׂ יָרָבְעָם ... וַיַּעַל עַל הַמִּזְבֵּחַ כֵּן עָשָׂה בְּבֵית אֵל לְזַבֵּחַ לָעֲגָלִים אֲשֶׁר עָשָׂה..." (מל"א י"ב לב). מי שתמכו בירבעם וסיכלו את שליחותו של אִישׁ (ה)אֱלֹהִים (ש)בָּא מִיהוּדָה בִּדְבַר יְקֹוָק (שם י"ג א, חז"ל זיהו אותו עם עדו החוזה, עיינו רש"י שם) היו נביא השקר מבית אל ובני משפחתו. הכתוב מכנה איש זה בתואר נָבִיא אֶחָד זָקֵן יֹשֵׁב בְּבֵית אֵל (עיינו בפרטים שם יא).
מסתבר כי נביא שקר זה היה כנראה ראש-זקן ה"מימסד הדתי" בבית אל, אותה קבוצת טועים שטענה כנגד ירושלים.

בשבוע הבא נביא דוגמא נוספת למלחמתם של אנשי ה"ממסד הדתי" הטועים מבית אל, כנגד נביא אמת אחר, שגם הוא היה איש אלהים שבא מיהודה.

הבה נתפלל כי נזכה להמשך הליך ההכרה בירושלים, כבירתו הנצחית של העם היהודי, הן מהבחינה המדינית והן מהבחינה הרוחנית, בקרוב בימינו אמן.
עוד בנושא פרשת שבוע
שאל שאלה

לא ניתן להעביר הודעה לרבנים באמצעות מערכת התגובות.

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il