ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
שבת בקראון פלזה עם הרב שמואל אליהו והרב יוני לביא ושבת שירה עם הרב סבתו
בית המדרש בית מדרש לאורו

גליון מס 96

אריכות ימים ועולם הבא בזכות התורה

לשולחן שבת פרשת ניצבים מתורתו של רבנו ה'אביר יעקב' רבנו יעקב אבוחצירא זיע"א
--- ---אלול תשע"ט
13
מוקדש לעלוי נשמת
הרב מישאל דהאן צזוק"ל
לחץ להקדשת שיעור זה
אריכות ימים ועולם הבא בזכות התורה
'רְאֵה נָתַתִּי לְפָנֶיךָ הַיּוֹם אֶת הַחַיִּים וְאֶת הַטּוֹב וְאֶת הַמָּוֶת וְאֶת הָרָע' (דברים ל טו). בְּרֵאשִׁית. רָאשֵׁי תֵּבוֹת בִּ זְכוּת תּ וֹרָה רֹ ב שָׁ נִים אֹ רֶךְ יָ מִים . לִרְמֹז כִּי בִּזְכוּת הַתּוֹרָה אָדָם מַאֲרִיךְ יָמִים בָּעוֹלָם הַזֶּה וּבָעוֹלָם הַבָּא שֶׁהוּא עוֹלָם שֶׁכֻּלּוֹ אָרֹךְ, וּכְמוֹ שֶׁאָמַר הַכָּתוּב (דברים ל טו) 'רְאֵה נָתַתִּי לְפָנֶיךָ הַיּוֹם אֶת הַחַיִּים וְאֶת הַטּוֹב וְאֶת הַמָּוֶת וְאֶת הָרָע', וּפֵרֵשׁ רַשִׁ"י, אִם תַּעֲשֶׂה טוֹב הֲרֵי לְךָ חַיִּים וְאִם תַּעֲשֶׂה רַע הֲרֵי לְךָ מָוֶת, וּכְתִיב (שם יא כא) 'לְמַעַן יִרְבּוּ יְמֵיכֶם' וְגוֹ', וּכְתִיב (שם ה טז) 'לְמַעַן יַאֲרִיכֻן יָמֶיךָ' בְּעוֹלָם שֶׁכֻּלּוֹ אָרֹךְ (קידושין לט:), וּכְתִיב (משלי ג ב) 'כִּי אֹרֶךְ יָמִים וּשְׁנוֹת חַיִּים':
וְהִנֵּה בַּעַל תְּשׁוּבָה, כְּשֶׁהָיָה רָשָׁע גָּרַם שֶׁיִּתְקַצְּרוּ יָמָיו בָּעוֹלָם הַזֶּה וְלֹא יִהְיֶה לוֹ חֵלֶק לָעוֹלָם הַבָּא, וְעַתָּה בְּשׁוּבוֹ אִם הוֹסִיף לַעֲסֹק בַּתּוֹרָה יַאֲרִיךְ יָמִים בָּעוֹלָם הַזֶּה וְיִזְכֶּה לָעוֹלָם הַבָּא שֶׁכֻּלּוֹ אָרֹךְ. וּכְמוֹ שֶׁאָמְרוּ בְּמַסֶּכֶת אָבוֹת (פ"ו מ"ז) גְּדוֹלָה תּוֹרָה שֶׁנּוֹתֶנֶת חַיִּים לְעוֹשֶׂיהָ בָּעוֹלָם הַזֶּה וּבָעוֹלָם הַבָּא, וּבְאָמְרוֹ 'שֶׁנּוֹתֶנֶת' מַשְׁמַע אֲפִלּוּ נִגְזַר עָלָיו שֶׁאֵין לוֹ חַיִּים הַתּוֹרָה נוֹתֶנֶת לוֹ חַיִּים, וּכְמָה דְּאַתְּ אָמַר בַּנָּבִיא (יחזקאל יח לב) 'וְהָשִׁיבוּ וִחְיוּ'. לְפִי שֶׁהַתּוֹרָה נִקְרֵאת (משלי ג יח) 'עֵץ חַיִּים', וְהָעוֹסֵק בָּהּ נִדְבָּק בַּחַיִּים. לָכֵן בַּעַל תְּשׁוּבָה צָרִיךְ לָדַעַת בְּעַצְמוֹ, שֶׁגָּרַם בַּעֲוֹנוֹ עַד שֶׁלֹּא הָיוּ לוֹ חַיִּים לֹא בָּעוֹלָם הַזֶּה וְלֹא בָּעוֹלָם הַבָּא, לָכֵן בְּשׁוּבוֹ צָרִיךְ לְהִסְתּוֹפֵף בְּעֵץ הַחַיִּים וּמִפִּרְיוֹ יֹאכַל וְחַי לְעוֹלָם. וְזֶהוּ בְּרֵאשִׁית הָרוֹמֶזֶת לַתְּשׁוּבָה, אִם בְּשׁוּבוֹ יַעֲסֹק בַּתּוֹרָה אָז בִּ זְכוּת תּ וֹרָה רֹ ב שָׁ נִים אֹ רֶךְ יָ מִים יוֹסִיפוּ לוֹ:
(גנזי המלך, תיקון התשובה אות מח)

אורך הגלות האחרונה
אַתֶּם נִצָּבִים הַיּוֹם כֻּלְּכֶם לִפְנֵי יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם רָאשֵׁיכֶם שִׁבְטֵיכֶם זִקְנֵיכֶם וְשֹׁטְרֵיכֶם כֹּל אִישׁ יִשְׂרָאֵל (דברים כט ט).
אִי נַמִי אַתֶּם נִצָּבִים , אֶפְשָׁר לִרְמֹז דִּבְאוֹתָהּ שָׁעָה הָיוּ כָּל נִשְׁמוֹת יִשְׂרָאֵל דְּכָל הַדּוֹרוֹת הַבָּאִים כֻּלָּם עוֹמְדִים שָׁם, כְּמוֹ שֶׁהוֹכִיחוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה (תנחומא נצבים ג) מִפָּסוּק (להלן פסוק יד) 'כִּי אֶת אֲשֶׁר יֶשְׁנוֹ פֹּה עִמָּנוּ עֹמֵד הַיּוֹם לִפְנֵי ה' אֱלֹהֵינוּ וְאֵת אֲשֶׁר אֵינֶנּוּ פֹּה עִמָּנוּ הַיּוֹם'. וּמֹשֶׁה רַבֵּנוּ עָלָיו הַשָּׁלוֹם רָאָה אֹרֶךְ הַגָּלוּת הַזֹּאת הָאַחֲרוֹנָה שֶׁהִיא מִתְאָרֶכֶת בְּיוֹתֵר, וּבָא לוֹ צַעַר גָּדוֹל עַל הַשְּׁכִינָה שֶׁהַצַּעַר שֶׁלָּהּ בַּגָּלוּת אֵין לוֹ קֵץ, וּמֹשֶׁה רַבֵּנוּ עָלָיו הַשָּׁלוֹם יָדַע בְּצַעֲרָהּ יוֹתֵר מִכָּל הָעוֹלָם, דְּהוּא בַּעְלָהּ דְּמַטְרוֹנִיתָא, וְחָרָה לוֹ עַד מְאֹד עַל אוֹדוֹת אֹרֶךְ צַעֲרָהּ בַּגָּלוּת. וְאָמַר שֶׁאֹרֶךְ הַגָּלוּת תָּלוּי בְּיַד בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, הֵם שֶׁגּוֹרְמִים בַּעֲוֹנוֹתֵיהֶם אֲרִיכוּת הַגָּלוּת, שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לֹא גָּזַר בַּגָּלוּת כִּי אִם אֶלֶף שָׁנָה, שֶׁנֶּאֱמַר (איכה א יג) 'נְתָנַנִי שֹׁמֵמָה כָּל הַיּוֹם דָּוָה', וְיוֹמוֹ שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֶלֶף שָׁנָה, וְכָל מַה שֶּׁנִּתּוֹסֵף עַל אֶלֶף שָׁנָה בִּשְׁבִיל עֲוֹנוֹתֵיהֶם שֶׁל יִשְׂרָאֵל בָּעֲוֹנוֹת:
מצפים לגאולה ואינם שבים בתשובה
וְהִנֵּה בָּעֲוֹנוֹת כָּל יְמֵי אֹרֶךְ הַגָּלוּת בְּכָל חֲצוֹת לַיְלָה שֶׁהַשְּׁכִינָה צוֹעֶקֶת וּמִתְרַעֶמֶת עַל צַעֲרָהּ בַּגָּלוּת, כָּל הָעוֹלָמוֹת מִזְדַּעְזְעִים וּבוֹכִים וְצוֹעֲקִים עִמָּהּ, וְהָאָבוֹת וְהָאִמָּהוֹת וְהַשְּׁבָטִים וּמֹשֶׁה רַבֵּנוּ עָלָיו הַשָּׁלוֹם וְכָל דּוֹרוֹ וְכָל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל שֶׁבְּאוֹתוֹ עוֹלָם, כֻּלָּם מִתְחַנְּנִים וּבוֹכִים לִפְנֵי הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בְּאוֹתָהּ שָׁעָה עַל צַעֲרָהּ שֶׁל שְׁכִינָה עַד מָתַי הוֹלֶכֶת וּמִצְטַעֶרֶת. וְזֶה הַדָּבָר בָּא לְהוֹדִיעַ מֹשֶׁה רַבֵּנוּ עָלָיו הַשָּׁלוֹם לַנְּשָׁמוֹת הָעֲתִידוֹת לִהְיוֹת בְּאוֹתוֹ הַדּוֹר הָאַחֲרוֹן הָרוֹאִים בְּאֹרֶךְ הַגָּלוּת יוֹתֵר מִדַּאי וְאֵינָם שָׂמִים לָתֵת עַל לֵב מַדּוּעַ אֹרֶךְ הַגָּלוּת הַזֶּה, וְהֵם בֶּאֱמֶת מַאֲמִינִים שֶׁיָּבוֹא מֶלֶךְ הַמָּשִׁיחַ וּמְקַוִּים תְּשׁוּעָתוֹ בְּכָל יוֹם, אֲבָל אֵינָם מִתְעוֹרְרִים לַעֲשׂוֹת תְּשׁוּבָה שְׁלֵמָה שֶׁעַל יָדָהּ יָבוֹא, רַק אוֹמְרִים בְּפִיהֶם 'כִּי לִישׁוּעָתְךָ קִוִּינוּ כָּל הַיּוֹם', וְהָעִקָּר חָסֵר מֵהֶם שֶׁהִיא הַתְּשׁוּבָה:
אין נכון לצפות לגאולה בלא תשובה
וְאֶפְשָׁר כִּי לָזֶה נִתְכַּוֵּן הַנָּבִיא עָלָיו הַשָּׁלוֹם שֶׁאָמַר (הושע יא ז) 'וְעַמִּי תְלוּאִים לִמְשׁוּבָתִי וְאֶל עַל יִקְרָאֻהוּ יַחַד לֹא יְרוֹמֵם', דְּלִכְאוֹרָה 'אֶל עַל יִקְרָאֻהוּ' אֵין לָהּ הֲבָנָה. אָמְנָם לְפִי הָאָמוּר יָבוֹא עַל נָכוֹן, שֶׁאוֹמֵר 'וְעַמִּי תְלוּאִים', הַיְנוּ עֵינֵיהֶם תְּלוּיִים וּמְקַוִּים מָתַי אֶגְאָלֵם מִן הַגָּלוּת וַאֲשִׁיבֵם לְאַרְצָם כְּבָרִאשׁוֹנָה, וְאוֹמְרִים בְּפִיהֶם 'כִּי לִישׁוּעָתְךָ קִוִּינוּ כָּל הַיּוֹם', אֲבָל אֵין בְּפִיהֶם נְכוֹנָה, כִּי הַגְּאֻלָּה תְּלוּיָה בַּתְּשׁוּבָה, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר (ירמיה ג כב) 'שׁוּבוּ בָּנִים שׁוֹבָבִים אֶרְפָּה מְשׁוּבֹתֵיכֶם', כִּי אֵינָם נִגְאָלִים בְּלִי תְּשׁוּבָה (סנהדרין צז:). וְזֶהוּ שֶׁאוֹמֵר 'וְעַמִּי תְלוּאִים לִמְשׁוּבָתִי', כְּמוֹ שֶׁאוֹמְרִים שֶׁמְּקַוִּים שֶׁאֲשִׁיבֵם לִמְקוֹמָם, אֲבָל מַשְׁלִיכִים הַדָּבָר עָלַי, שֶׁאוֹמְרִים שֶׁתְּשׁוּעָה זוֹ תְּלוּיָה בְּיַד הַשֵּׁם, שֶׁהוּא יְרַחֵם עָלֵינוּ וְיִפְדֵּנוּ מִתּוֹךְ הַגָּלוּת, וְזֶהוּ 'וְאֶל עַל יִקְרָאֻהוּ', 'וְאֶל עַל' תְּרֵי מִלֵּי נִינְהוּ, דְּהַיְנוּ פַּעַם אוֹמְרִים 'אֶל' ה' תְּלוּיוֹת עֵינֵינוּ שֶׁיִּגְאָלֵנוּ מִן הַגָּלוּת הַזֶּה, וְזֶהוּ מִלַּת 'וְאֶל', וּפַעַם אוֹמְרִים 'עַל' ה' מֻטָּל הָעֹל שֶׁל הַגָּלוּת הַזֶּה, כְּמוֹ (תהלים נה כג) 'הַשְׁלֵךְ עַל ה' יְהָבְךָ', וְאֵין הָאֱמֶת כֵּן, שֶׁהָעִקָּר הוּא שֶׁיַּעֲשׂוּ תְּשׁוּבָה. וְהַדָּבָר הַזֶּה שֶׁהוּא הַתְּשׁוּבָה שֶׁבָּהּ תְּלוּיָה הַגְּאֻלָּה אֵינָם מִתְיַעֲצִים וּמַסְכִּימִים יַחַד לַעֲשׂוֹתָהּ, וְזֶהוּ 'יַחַד לֹא יְרוֹמֵם', דְּהַיְנוּ אֵינָם מַסְכִּימִים יַחַד לַעֲשׂוֹת הִתְרוֹמְמוּת שֶׁבָּהּ יִגָּאֲלוּ, וְהִיא הַתְּשׁוּבָה כָּאָמוּר, וְזֶהוּ 'יַחַד לֹא יְרוֹמֵם' לַעֲשׂוֹת תְּשׁוּבָה:
האבות והאמהות והשבטים בוכים על צער השכינה
וְזֶהוּ שֶׁאָמַר מֹשֶׁה רַבֵּנוּ עָלָיו הַשָּׁלוֹם כָּאן בְּפָסוּק אַתֶּם נִצָּבִים , אַתֶּם נִצָּבִים הַיּוֹם עִם הַכּוֹלֵל גִּימַטְרִיָּא 'בַּגָּלוּת אַיֵּה רָחֵל', שֶׁאוֹמֵר מֹשֶׁה רַבֵּנוּ עָלָיו הַשָּׁלוֹם לַנְּשָׁמוֹת שֶׁל הַדּוֹר הָאַחֲרוֹן שֶׁבְּסוֹף הַגָּלוּת, דְּעוּ לָכֶם שֶׁצַּעַר גָּדוֹל יֵשׁ לַשְּׁכִינָה בְּאֹרֶךְ הַגָּלוּת שֶׁאֵין לוֹ קֵץ, וְהָאָבוֹת וְהָאִמָּהוֹת וְהַשְּׁבָטִים וְהַזְּקֵנִים וְהַנְּשִׂיאִים וְהַנְּבִיאִים וְהַחֲסִידִים וְהַצַּדִּיקִים בּוֹכִים וּמִתְחַנְּנִים לִפְנֵי הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא וְאוֹמְרִים אַיֵּה הַשְּׁכִינָה שֶׁנָּסְעָה וְנִדְחֵית מִמְּקוֹמָהּ וְהִיא בְּצַעַר גָּדוֹל, וְזֶהוּ רָאשֵׁיכֶם שִׁבְטֵיכֶם זִקְנֵיכֶם וְשֹׁטְרֵיכֶם בַּגָּלוּת צוֹעֲקִים וְשׁוֹאֲלִים אַיֵּה רָחֵל שֶׁנָּסְעָה מִמְּקוֹמָהּ וְהִיא בְּצַעַר גָּדוֹל. וְזֶה הַדָּבָר תָּלוּי בְּיֶדְכֶם אַתֶּם בְּנֵי הַגּוֹלָה, שֶׁבַּעֲוֹנוֹתֵיכֶם הַגָּלוּת מִתְאָרֵךְ, וְזֶה שֶׁאָמַר כֹּל אִישׁ יִשְׂרָאֵל , מִלַּת כֹּל גִּימַטְרִיָּא 'הַגּוֹלָה' עִם הַכּוֹלֵל, וּדְהַיְנוּ יִשְׂרָאֵל אִישׁ הַגּוֹלָה, כְּלוֹמַר לָכֶם אַתֶּם יִשְׂרָאֵל בְּנֵי הַגּוֹלָה אֲנִי אוֹמֵר שֶׁתִּתְעוֹרְרוּ וְתֵדְעוּ שֶׁהַצַּעַר שֶׁמִּצְטַעֶרֶת הַשְּׁכִינָה בִּשְׁבִילְכֶם הוּא, וְתָשׁוּבוּ בִּתְשׁוּבָה שְׁלֵמָה כְּדֵי שֶׁיִּתְקַיֵּם מִקְרָא שֶׁכָּתוּב (ישעיה א כז) 'צִיּוֹן בְּמִשְׁפָּט תִּפָּדֶה וְשָׁבֶיהָ בִּצְדָקָה':
(מחשוף הלבן פרשת נצבים)

אין דבר העומד בפני התשובה
אַתֶּם נִצָּבִים הַיּוֹם כֻּלְּכֶם לִפְנֵי ה' אֱלֹהֵיכֶם רָאשֵׁיכֶם שִׁבְטֵיכֶם זִקְנֵיכֶם וְשֹׁטְרֵיכֶם כֹּל אִישׁ יִשְׂרָאֵל (דברים כט ט).
יֵשׁ לְדַקְדֵּק אַמַּאי מֹשֶׁה רַבֵּנוּ עָלָיו הַשָּׁלוֹם הֻצְרַךְ לְפָרֵט כָּל הַפְּרָטוֹת הָאֵלֶּה, רָאשֵׁיכֶם שִׁבְטֵיכֶם וְכוּ', דַּי בְּאָמְרוֹ אַתֶּם נִצָּבִים כֻּלְּכֶם כֹּל אִישׁ יִשְׂרָאֵל. וְאֶפְשָׁר לוֹמַר דְּמֹשֶׁה רַבֵּנוּ עָלָיו הַשָּׁלוֹם בָּא לְהוֹדִיעַ לְיִשְׂרָאֵל מַעֲלַת הַתְּשׁוּבָה וּסְגֻלַּת פְּעֻלָּתָהּ, שֶׁלֹּא תַּעֲלֶה טִינָא בְּלֵב הָאִישׁ הָעוֹבֵר עֲבֵרוֹת חֲמוּרוֹת שֶׁלֹּא תּוֹעִיל לוֹ תְּשׁוּבָה, וְהוֹאִיל וְאִדְּחֵי אִדְּחֵי, וְיַעֲשֶׂה כִּי אִם תַּאֲווֹת הַיֵּצֶר כֵּיוָן שֶׁאֵין תְּשׁוּבָתוֹ מִתְקַבֶּלֶת, וּבָזֶה יִתְרַשֵּׁל וְלֹא יַעֲשֶׂה תְּשׁוּבָה. לָזֶה בָּא מֹשֶׁה רַבֵּנוּ עָלָיו הַשָּׁלוֹם לְהוֹצִיא הַדָּבָר הַזֶּה מִלִּבָּם וּלְהוֹדִיעָם שֶׁאֵין שׁוּם דָּבָר הָעוֹמֵד בִּפְנֵי הַתְּשׁוּבָה, וַאֲפִלּוּ אִם חַס וְשָׁלוֹם נִתְקַבְּצוּ כָּל הָעֲבֵרוֹת הַחֲמוּרוֹת בָּאָדָם וְהִתְמִיד בָּהֶם, כְּשֶׁיַּעֲשֶׂה תְּשׁוּבָה הַכֹּל נִמְחָל לוֹ, שֶׁהֲרֵי אֲפִלּוּ אֱלִישָׁע דְּשָׁמַע כָּרוֹזָא קָרֵי בְּחַיִל וַאֲמַר 'שׁוּבוּ בָּנִים שׁוֹבָבִים (ירמיה ג כב), חוּץ מֵאַחֵר' (חגיגה טו.), אָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה אִם עָשָׂה תְּשׁוּבָה הָיָה מִתְקַבֵּל, שֶׁאֵין שׁוּם דָּבָר עוֹמֵד בִּפְנֵי תְּשׁוּבָה:
אין העולם עומד אלא על התשובה
וְעַל הַתְּשׁוּבָה עוֹמֵד הָעוֹלָם, וְלֹא בָּרָא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֶת הָעוֹלָם עַד שֶׁהִקְדִּים אֶת הַתְּשׁוּבָה (זוהר ח"ג סט:), וּתְחִלַּת הַתּוֹרָה הִיא 'בְּרֵאשִׁית', וּבֵי"ת דִּ'בְרֵאשִׁית' רַבָּתִי, וְאוֹת בֵּי"ת בָּהּ בָּרָא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֶת הָעוֹלָם, וּבֵי"ת זוֹ הִיא בִּינָה, וְהִיא שֶׁיְּמִינָהּ פְּשׁוּטָה לְקַבֵּל הַשָּׁבִים. וְזֶה לְךָ הָאוֹת, כֵּיוָן שֶׁבֵּי"ת זוֹ הִיא תְּחִלַּת הַתּוֹרָה וְהִיא בִּינָה, הֲרֵי מוֹרָה בְּאֶצְבַּע מַמָּשׁ וּמַכְרֶזֶת וְאוֹמֶרֶת אֲנִי בֵּי"ת הִיא רֵאשִׁית הַכֹּל, שֶׁאֲנִי הִיא הַתְּשׁוּבָה, כֹּל שֶׁחָטָא וְהֶעֱוָה וּפָשַׁע וּמָרַד יִקְרַב לִי בִּתְשׁוּבָה שֶׁאֲנִי הִיא הַבִּינָה הַמְקַבֶּלֶת הַשָּׁבִים, וְהַנִּגָּשׁ אֵלַי בִּתְשׁוּבָה שָׁרוּי לוֹ מָחוּל לוֹ כָּל מַה שֶּׁעָבַר, שֶׁאֵין הָעוֹלָם עוֹמֵד אֶלָּא עַל הַתְּשׁוּבָה, וּמִשּׁוּם הָכִי בֵּי"ת הִיא תְּחִלַּת הַתּוֹרָה, וּבְאוֹת בֵּי"ת נִבְרָא הָעוֹלָם, וְהִיא בִּינָה שֶׁהִיא הַתְּשׁוּבָה כָּאָמוּר. וְזֶהוּ מִלַּת 'בְּרֵאשִׁית', בֵּי"ת רֵאשִׁית, דְּהַיְנוּ אוֹת בֵּי"ת הִיא רֵאשִׁית הַכֹּל, שֶׁהִיא בִּינָה שֶׁהִיא הַתְּשׁוּבָה, וּבָהּ נִבְרָא הָעוֹלָם וְעָלֶיהָ קַיָּם הָעוֹלָם:
הבעלי תשובה נאחזים בבי"ת דבראשית
וּבָזֶה שַׁפִּיר נִיחָא מַה שֶּׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה (ברכות לד:) דִּבְמָקוֹם שֶׁבַּעֲלֵי תְּשׁוּבָה עוֹמְדִים אֵין צַדִּיקִים גְּמוּרִים יְכוֹלִים לַעֲמֹד, דְּזֶה מוּכָח מִמִּלַּת 'בְּרֵאשִׁית' שֶׁהִיא תְּחִלַּת הַתּוֹרָה, בֵּי"ת רֵאשִׁית, דְּהַיְנוּ דְּבַעֲלֵי תְּשׁוּבָה שֶׁהֵם אֲחוּזִים בַּבֵּי"ת שֶׁהִיא הַבִּינָה וְהִיא הַתְּשׁוּבָה כָּאָמוּר, הֵם הַנִּקְרָאִים רֵאשִׁית הַכֹּל, נִמְצָא הֵם רֹאשׁ אֲפִלּוּ עַל צַדִּיקִים גְּמוּרִים:
(מחשוף הלבן פרשת נצבים)
(נלקט ונערך ע"י ישיבת "אביר-יעקב", מכון "אור-לישרים" נהריה)
עוד בנושא לאורו
שאל שאלה

לא ניתן להעביר הודעה לרבנים באמצעות מערכת התגובות.

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il