בית המדרש

  • שבת ומועדים
  • כללי
לחץ להקדשת שיעור זה

"יש ענין שנתהפך הכל לטובה"

undefined

הרב יוסף נווה

ט"ו בשבט תשפ"א
2 דק' קריאה
האריז"ל מביא שלשם הוי"ה ברוך הוא, ישנם י"ב צירופים כנגד שנים עשר חודשי השנה, וכל צירוף יוצא מפסוק מסוים, ועל פי הפסוק הזה אנחנו יכולים ללמוד מה הענין והעבודה המיוחדת של אותו החדש.

הצירוף של חודש שבט יוצא מהפסוק (ויקרא כ"ז, ל"ג): "ה'מר י'מירנו ו'היה ה'וא ותמורתו יהיה קודש".

בעל ספר 'הלקח והלבוב' (על חודש שבט) מביא בשם הרב הקדוש רבי משה אליקים בריעה מקוז'ניץ זיע"א, דברים נפלאים: המר הוא מלשון המרת דתו, שאפילו אדם שירד חס ושלום עד לשאול תחתית, שהחליף חיים רוחניים בחיים של דמיון, שהמיר חיים של אמת בחיים של הבל ושקר עד שנעשה כמו משומד, בכוח חודש שבט יכול הוא לעשות תמורה - 'ימירנו', לשנות את מעשיו המקולקלים ולהיכנס לתוך שערי הקדושה.

העקרון הזה מתאים מאוד לימים אלו - ימי השובבי"ם, בהם אדם יכול לשוב בתשובה אפילו מהמצב הכי לא טוב ולהתהפך להיות יהודי כשר. בימים אלו מונח כוח של 'ימירנו' לשנות את מעשיו ולהתנהג בדרך של קדושה ודבקות בה' יתברך.

שבט הוא מלשון שבט ומושל, רוצה לומר, שגם אם האדם הגיע למצב ירוד שהיצר הרע והתאוות הרעות מושלים בו, בכוח ימים אלו הוא לשנות את עצמו ולחזור להיות שוב מלך שמושל ושולט בתאוות ורצונות הגוף.

'והיה הוא ותמורתו יהיה קודש' - אדם צריך לדעת עד להיכן מגיע כוח של תשובה, שכל מה שעבר על התורה, הכל מתהפך לטובה ולצד הקדושה. יהודי שחוזר בתשובה כראוי זוכה שכל העברות שלו מתהפכות לו לזכויות ולמצוות בשמים.

כמו שאומר ה'חתם סופר' זיע"א - כל ההליכות שלו שהלך למקומות פסולים נחשב לו בשמים כאילו הלך לבית המדרש, ואם אכל מאכלות של איסור, נחשב לו כאילו אכל אכילה של מצווה כדוגמת אכילת מצה בחג פסח.

וזה חיזוק עצום בפרט לט"ו בשבט בזמן שאדם רוצה לגדול ולצמוח, רוצה להניב פירות ולהביא ברכה לעולם, שיזכור שבכוח ימים אלו הוא יכול להתרומם ולהתעלות מכל מצב נמוך שנמצא בו.

בט"ו בשבט חל יום הולדתו של רבי נתן מברסלב זיע"א, גדול תלמידי רבי נחמן מברסלב זיע"א, שכל כך הרבה דיבר וחיזק שאין יאוש בעולם כלל ושיש עניין שנתהפך הכל לטובה. אפילו האדם שנדמה בעיני עצמו כהכי גרוע, שגם הוא יאמין שהוא יכול לשנות את עצמו ומעשיו ולהיות עובד ה' כראוי.

אשרי מי שילמד ויתמיד בספריו בפרט בחיבורו 'ליקוטי הלכות' שבוודאי יקבל מרץ ורצון בעבודת ה' ואמונה שאין דבר העומד בפני התשובה:

"אַךְ הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ מָלֵא רַחֲמִים וְכָל הָעוֹלָם מָלֵא רַחֲמָנוּת,
וְהוּא יִתְבָּרַךְ רוֹצֶה מְאֹד בְּהָעוֹלָם,
עַל כֵּן אֲהוּבִי, אָחִי, אַתָּה הַמְעַיֵּן, נַפְשִׁי וּלְבָבִי -
חֲזַק וֶאֱמַץ מְאֹד וּבְטַח בַּשֵּׁם כִּי לֹא יַעֲזֹב אוֹתְךָ,
כִּי כָּל מַה שֶּׁעוֹבֵר עָלֶיךָ הַכֹּל לְטוֹבָתְךָ,
וְתִסְמֹךְ עַל רַחֲמָיו הַמְרֻבִּים בְּלִי שִׁעוּר,
כִּי הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ גָּדוֹל מְאֹד וְלִגְדֻלָּתוֹ אֵין חֵקֶר,
וְיֵשׁ עִנְיָן שֶׁנִּתְהַפֵּךְ הַכֹּל לְטוֹבָה,
וּזְדוֹנוֹת נִתְהַפְּכִין לִזְכֻיּוֹת - רַק חֲזַק וֶאֱמַץ" (משיבת נפש, ל"ו).

שנזכה, ט"ו בשבט שמח ושבת שלום!




את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il