- פרשת שבוע ותנ"ך
- ראה
הבחירה בשלמות
"ראה אנוכי נותן לפניכם הים ברכה וקללה. את הברכה אשר תשמעו אל מצוות ד' אלוקיכם אשר אנוכי מצוה אתכם היום". וביאר הספורנו: "הביטה וראה שלא יהיה עניינך על אופן בינוני כמו שהוא המנהג ברוב כי אמנם אני נותן לפניכם היום ברכה וקללה והם שני הקצוות וכו'".
יסוד חשוב למדים כאן ע"פ פירוש הספורנו. התורה מלמדת שלא להיות בינוני, לא לחיות באופן של חציו לכאן וחציו לכאן, אלא לשאוף לשלמות בכל מעשינו . וכדברי ה'ספרי' כאן שהדגיש את השייכות שבין הנאמר בפרשתנו, לנאמר בפרשת ניצבים "ובחרת בחיים", דהיינו, אין הכוונה רק כפשוטו, לחיות, אלא לבחור שלא להיות בינוני, לא לפסוח על שני הסעיפים, מכוח מעשיך ועבודתך תגיע אל החיים השלמים.
יסוד חשוב זה נאמר גם בגמ' בנוגע ליום הדין הקרב ובא עלינו לטובה, 'בינוניים' תלויים ועומדים מר"ה ועד יוה"כ, זכו – נכתבים לחיים. וביאורו בעשרת ימי תשובה אדם יכול להכריע את גזר דינו לטובה ע"י תוספת מצוות ומעשים טובים. והקשה שם הריטב"א הרי דעתם של בית הלל, כי מי שהוא מחצה על מחצה הקב"ה מטה את הכף במידת חסדו – לטובה, וא"כ כל מי שהוא מחצה על מחצה גם בלי תוספת מצידו, נדון ביום כיפור לחיים טובים?: ותירץ הריטב"א, כי אמנם כן, אולם הקב"ה חפץ כי האדם יכריע את גורלו ודינו ע"פ מעשיו וצדקותיו לטובה. שהאדם עצמו יפעל ויבחר בחיים, ולא ישאר בגדר של בינוני.
בימים אלו עלינו לזכור את הפסוק: "וניקיתי דמם לא ניקיתי, וד' שוכן בציון".
מה הקשר בין שני חלקי הפסוק? הרד"ק מבאר: "וניקיתי" דהיינו הנקמה היא ע"י "וד' שוכן בציון" על כל דם שפוך יש להגביר את השכינה בציון, זהו הגמול והפירעון.
בימים אלו אנו זקוקים כולנו לרחמי שמים מרובים, ובכוח התורה והמצוות לזכות את ארץ ישראל ולפעול ע"י מעשינו שלא להיות בינוניים, לעשות כלן מעשינו בשלמות, לברר לעצמנו מהו רצון ד', מהו מוסר יהודי באמת, וכמה אחריות מוטלת עלינו, בהיותינו ערבים זה לזה, ובעז"ה נתבשרנו כולנו בישועות ונחמות, וישלח דברו וירפא לכל החולים והפצועים "כי הוא לבדו פועל גבורות, עושה חדשות, בעל מלחמות, זורע צדקות, מצמיח ישועות, בורא רפואות, נורא תהילות, אדון הנפלאות... אור חדש על ציון ת
יסוד חשוב למדים כאן ע"פ פירוש הספורנו. התורה מלמדת שלא להיות בינוני, לא לחיות באופן של חציו לכאן וחציו לכאן, אלא לשאוף לשלמות בכל מעשינו . וכדברי ה'ספרי' כאן שהדגיש את השייכות שבין הנאמר בפרשתנו, לנאמר בפרשת ניצבים "ובחרת בחיים", דהיינו, אין הכוונה רק כפשוטו, לחיות, אלא לבחור שלא להיות בינוני, לא לפסוח על שני הסעיפים, מכוח מעשיך ועבודתך תגיע אל החיים השלמים.
יסוד חשוב זה נאמר גם בגמ' בנוגע ליום הדין הקרב ובא עלינו לטובה, 'בינוניים' תלויים ועומדים מר"ה ועד יוה"כ, זכו – נכתבים לחיים. וביאורו בעשרת ימי תשובה אדם יכול להכריע את גזר דינו לטובה ע"י תוספת מצוות ומעשים טובים. והקשה שם הריטב"א הרי דעתם של בית הלל, כי מי שהוא מחצה על מחצה הקב"ה מטה את הכף במידת חסדו – לטובה, וא"כ כל מי שהוא מחצה על מחצה גם בלי תוספת מצידו, נדון ביום כיפור לחיים טובים?: ותירץ הריטב"א, כי אמנם כן, אולם הקב"ה חפץ כי האדם יכריע את גורלו ודינו ע"פ מעשיו וצדקותיו לטובה. שהאדם עצמו יפעל ויבחר בחיים, ולא ישאר בגדר של בינוני.
בימים אלו עלינו לזכור את הפסוק: "וניקיתי דמם לא ניקיתי, וד' שוכן בציון".
מה הקשר בין שני חלקי הפסוק? הרד"ק מבאר: "וניקיתי" דהיינו הנקמה היא ע"י "וד' שוכן בציון" על כל דם שפוך יש להגביר את השכינה בציון, זהו הגמול והפירעון.
בימים אלו אנו זקוקים כולנו לרחמי שמים מרובים, ובכוח התורה והמצוות לזכות את ארץ ישראל ולפעול ע"י מעשינו שלא להיות בינוניים, לעשות כלן מעשינו בשלמות, לברר לעצמנו מהו רצון ד', מהו מוסר יהודי באמת, וכמה אחריות מוטלת עלינו, בהיותינו ערבים זה לזה, ובעז"ה נתבשרנו כולנו בישועות ונחמות, וישלח דברו וירפא לכל החולים והפצועים "כי הוא לבדו פועל גבורות, עושה חדשות, בעל מלחמות, זורע צדקות, מצמיח ישועות, בורא רפואות, נורא תהילות, אדון הנפלאות... אור חדש על ציון ת
קרבה שנת השבע
קול צופייך פרשת ראה תשפ"א
הרב שמואל אליהו | כ"ח אב תשפ"א
עד שהרצפה תתייבש - פרשת ראה תשע"ט
חיים אקשטיין | כ"ט אב תשע"ט
המקום הממגנט
הרב נתנאל יוסיפון | אב תשע"א

ארץ ישראל - הסוגיה המרכזית
ישיבת הארץ היא בסיס מחבר בין מצוות שונות בפרשה
הרב שמעון כהן | אלול תשע"ו

הגאון הרב אברהם שפירא זצוק"ל
ראש ישיבת מרכז הרב, הרב הראשי לישראל לשעבר. ממנהיגי הציונות הדתית.

אילו קרבנו לפני הר סיני ולא נתן לנו את התורה - דיינו
סיוון תשס"ז

ראיה לדורות

'השקיפה ממעון קדשך' לכהנים מדוע ולמה?

המצוות בכניסה לארץ
תשס"ז
סדרת החינוך של הטבע!
איך ללמוד גמרא?
כיצד הצפירה מובילה לאחדות בעם?
הלכות פורים ביום שישי: מתי עושים את הסעודה?
האם מותר לקנות בבלאק פריידי?
האם מותר לטייל במקום בלי מניין?
הלכות שטיפת כלים בשבת
ברכות השחר למי שהיה ער כל הלילה
בדיקת פירות ט''ו בשבט
'לדוד ה' אורי וישעי' מה הקשר לאלול?
הקשבה בזמן של פילוג
דיני האתרוג- שיעור מעשי
הלכות אתרוג כולל הדגמות
הרב עידו יעקובי | תשרי תשע"ו

הלכות חול המועד
חלק י
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | ניסן ה'תשס"ב

הלכות סוכה
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | התשס"ב

כיצד פועלת דופן עקומה בסוכה
הרב בניה קניאל | אדר א תשע"ד
העמק דבר פרשת וזאת הברכה - חלק ב'
הרב חיים כץ | ו' בתשרי תשפ"ד
חזרה לספר שמואל - מעמד המלכת שאול
שמואל א, פרק י', יז-יט
הרב שמעון קליין | ה תשרי תשפ"ד
מהות התשובה
הרב אליעזר בן פורת | ו' תשרי תשפ"ג
